basscity.eu
warsztat nr 2. - Wersja do druku

+- basscity.eu (https://basscity.eu)
+-- Dział: dzielnice (https://basscity.eu/forum-1.html)
+--- Dział: dzielnica basowa (https://basscity.eu/forum-6.html)
+---- Dział: café meritorica (https://basscity.eu/forum-15.html)
+----- Dział: D. Ziółek (https://basscity.eu/forum-28.html)
+----- Wątek: warsztat nr 2. (/thread-471.html)



warsztat nr 2. - Darek Ziółek - 11-16-2010

W warsztacie numer 1 poznawaliśmy dźwięki diatoniczne. Czas zaznajomić się z pozostałymi dźwiękami, które możemy zagrać na naszym instrumencie. Powstają one poprzez chromatyczne podwyższenie lub obniżenie o pół tonu dźwięków diatonicznych.

Zacznijmy od dźwięków podwyższonych. Podwyższenie o pół tonu na basówce dźwięku diatonicznego oznacza nic innego jak dociśnięcie struny do podstrunnicy o jeden próg wyżej w stosunku do dźwięku, który podwyższamy.
[Obrazek: d_ziolek-dzwiek_diatoniczny+pol_tonu.png]
Aby nazwać powstały dźwięk, należy dodać końcówkę -is do nazwy dźwięku diatonicznego, który został podwyższony. Symbolem graficznym podwyższenia dźwięku jest krzyżyk - #.

C ½t↑ Cis, C#
D ½t↑ Dis, D#
E ½t↑ Eis, E#
F ½t↑ Fis, F#
G ½t↑ Gis, G#
A ½t↑ Ais, A#
H ½t↑ His, H#


Zagrajmy na strunie E dźwięki diatoniczne i chromatycznie podwyższone.
Zaczynamy od pustej struny E
  • Na pierwszym progu mamy podwyższone E czyli Eis.

    Zwróćcie uwagę, że to już druga nazwa określająca dźwięk na pierwszym progu. Znacznie częściej będziemy stosować dla tego tonu poznaną już wcześniej nazwę - F. Niestety każdy dźwięk ma co najmniej dwa imiona, które będą używane wymiennie. Musimy znać wszystkie nazwy. Kiedy i jakich nazw używać napiszę w kolejnych warsztatach.
  • Na drugim progu znajduje się dźwięk powstały z podwyższenia F jest to dźwięk Fis.
  • Na trzecim progu jest G
  • Na czwartym będzie więc podwyższone G czyli Gis
  • Na piątym progu mamy A
  • Na szóstym będzie więc podwyższone A czyli Ais
  • Na siódmym progu jest dźwięk H (przypominam w zapisie niepolskim - B).
  • Na ósmym mamy podwyższone H czyli His. Pamiętamy, że inna, na pewno częściej stosowana nazwa dla tego dźwięku to C.
  • Na dziewiątym progu znajduje się podwyższone C czyli Cis.
  • Na dziesiątym progu mamy dźwięk D
  • Na jedenastym progu podwyższone D czyli Dis.
[Obrazek: d_ziolek-skala_diatoniczna_i_poltony-gryf.png]


Ćwiczenie 1.
Włączamy metronom, ustawiamy tempo 60 BPM. Gramy na strunie E.
Na jedno uderzenie dźwięk diatoniczny na trzy uderzenia dźwięk podwyższony o pół tonu (dźwięk chromatyczny).
[Obrazek: d_ziolek-cwiczenie_rytmiczne1.png] x4

Powtarzamy cykl cztery razy. Tak jak robiliśmy to w poprzednim warsztacie, także tutaj, grając mówimy lub śpiewamy nazwy dźwięków.


Ćwiczenie 2
Odnajdujemy dźwięki chromatyczne na strunach A, D, G i uczymy się ich w sposób opisany w ćwiczeniu numer 1.


Ćwiczenie 3
Gramy z metronomem wybrany dźwięk chromatyczny na wszystkich strunach do dwunastego progu (cztery uderzenia na dźwięk).
Przykład - wszystkie dźwięki Cis: na strunie E - 9 próg, na strunie A - 4 próg, na strunie D - 11 próg, na strunie G - 6 próg).


Ćwiczenie 4
Gramy skalę diatoniczną (C, D, E, F, G, A, H) w górę i w dół.
Gramy skalę diatoniczną podwyższoną o pół tonu (Cis, Dis, Eis, Fis, Gis, Ais, His) w górę i w dół. Pamiętamy cały czas o metronomie i aktywnym nazywaniu dźwięków.


Ćwiczenie 5
Gramy skalę diatoniczną w następujący sposób :

w górę
C-E, D-F, E-G, F-A, G-H, A-C

w dół
C-A, H-G, A-F ,G-E, F-D, E-C

Powtarzamy sekwencję z dźwiękami chromatycznymi:

w górę
C#-E#, D#-F#, E#-G#, F#-A#, G#-H#, A#-C#

w dół
C#-A#, H#-G#, A#-F# ,G#-E#, F#-D#, E#-C#[/font]

Spróbujcie zagrać te sekwencje w różnych pozycjach czyli w różnych miejscach na gryfie.


Ćwiczenie 6
Kolejne sekwencje do ćwiczenia:

w górę
C-F, D-G, E-A, F-H, G-C

w dół
C-G, H-F, A-E, G-D, F-C

w górę
C#-F#, D#-G#, E#-A#, F#-H#, G#-C#

w dół
C#-G#, H#-F#, A#-E#, G#-D#, F#-C#


Pozdrawiam
Darek Ziółek

opracowanie graficzne: Paka



RE: warsztat nr 2. - maRcin - 11-19-2010

U mnie wciąż mega podziw za pracę Pana Darka i chęć dzielenia się wiedzą. To co powyżej jest napisane pozwala mi np. spojrzeć z innej strony na ciekawe ćwiczenia dla początkujących basistów. Zasugeruję się tym w nauczaniu moich podopiecznych.
Ja tymczasem będąc po zajęciach z Panem T. Grabowym jestem pełen inspiracji i rozjaśnionych spraw. Polecam wszystkim tu obecnym basistom aby pytali , gdy do ich miasta przyjeżdża takiej klasy muzyk , czy jest możliwosć zrobienia zajęć. Ja i kolega zakręciliśmy się koło tematu i Pan Tomasz udzielił nam dzis 1,5 godz. lekcji w pokoju hotelowym - wyjaśniał jak i co ćwiczyć, odpowiadał na nasze pytania a dzień wczesniej dał fantastyczny koncert z Walk Away !


RE: warsztat nr 2. - Martins - 11-20-2010

(11-19-2010, 10:39 PM)maRcin napisał(a): Ja tymczasem będąc po zajęciach z Panem T. Grabowym jestem pełen inspiracji i rozjaśnionych spraw. Polecam wszystkim tu obecnym basistom aby pytali , gdy do ich miasta przyjeżdża takiej klasy muzyk , czy jest możliwosć zrobienia zajęć. Ja i kolega zakręciliśmy się koło tematu i Pan Tomasz udzielił nam dzis 1,5 godz. lekcji w pokoju hotelowym - wyjaśniał jak i co ćwiczyć, odpowiadał na nasze pytania a dzień wczesniej dał fantastyczny koncert z Walk Away !
Drogi Marcinie może podzieliłbyś się z nami pokrótce uwagami p.Tomasza bo powiem, że ja jestem (a pewnie nie tylko ja) nimi zainteresowany.