![]() |
warsztat nr.3 - Wersja do druku +- basscity.eu (https://basscity.eu) +-- Dział: dzielnice (https://basscity.eu/forum-1.html) +--- Dział: dzielnica basowa (https://basscity.eu/forum-6.html) +---- Dział: café meritorica (https://basscity.eu/forum-15.html) +----- Dział: D. Ziółek (https://basscity.eu/forum-28.html) +----- Wątek: warsztat nr.3 (/thread-721.html) |
warsztat nr.3 - Darek Ziółek - 04-01-2011 Przepraszam Was za długi okres milczenia. Obiecuję poprawę ![]() W kolejnym warsztacie poznamy dźwięki, które powstają przez obniżenie dźwięku diatonicznego o pół tonu. ![]() Symbolem graficznym obniżenia dźwięku jest bemol –♭. Określamy nowy dźwięk w ten sposób, że do nazwy obniżanego dźwięku diatonicznego dodajemy końcówkę -s lub -es. C ½t↓ Ces, C♭ D ½t↓ Des, D♭ E ½t↓ Es, E♭ F ½t↓ Fes, F♭ G ½t↓ Ges, G♭ A ½t↓ As, A♭ Wyjątkiem jest dźwięk H, który obniżony przyjmuje nazwę B a nie Hes . Z dźwiękiem H oraz B mamy jeszcze inny problem. Nasza notacja różni się niestety od coraz powszechniej stosowanego zapisu, w którym litera „H” nie istnieje. Nasze H zostaje zastąpione tam przez B, zaś nasze B zapisywane jest jako B♭. Wprowadza to trochę zamieszania, trzeba jednak znać oba zapisy. Zapis polski:
Na razie trzymajmy się polskiej notacji. Stosujemy metodę z poprzedniego warsztatu aby poznać dźwięki, tym razem chromatycznie obniżone ich nazwy i położenie na gryfie. Najpierw gramy dźwięki diatoniczne i obniżone na strunie E. Zacznijmy jednak od „końca” czyli od dwunastego progu. Jak pamiętamy jest tam dźwięk E. Jeśli obniżymy go o pół tonu czyli zagramy na jedenastym progu uzyskamy Es. Oczywiście pamiętamy z poprzedniego warsztatu, że można określić ten dźwięk także jako Dis. Aby nie wprowadzać jednak bałaganu, w tym warsztacie- tylko dźwięki diatoniczne i chromatycznie obniżone.
![]() Gramy wszystkie ćwiczenia z poprzedniego warsztatu, oczywiście stosując dźwięki obniżone w miejsce podwyższonych. Ćwiczenie 1. Włączamy metronom, ustawiamy tempo 60 BPM. Gramy dźwięk E na dwunastym progu i Es pół tonu niżej. Na jedno uderzenie dźwięk diatoniczny i na trzy uderzenia dźwięk obniżony o pół tonu. ![]() Powtarzamy cykl cztery razy, grając mówimy lub śpiewamy nazwy dźwięków. Gramy kolejne pary dźwięków: D, Des C, Ces H, B A, As G, Ges F, Fes Ćwiczenie 2. Odnajdujemy dźwięki chromatyczne na strunach A, D, G i uczymy się ich w sposób opisany w ćwiczeniu numer 1. Ćwiczenie 3 Gramy z metronomem wybrany dźwięk chromatyczny na wszystkich strunach do dwunastego progu(cztery uderzenia na dźwięk). Przykład - wszystkie dźwięki As: na strunie E- 4 próg, na strunie A- 11 próg, na strunie D- 6 próg, na strunie G- 1 próg). Ćwiczenie 4 Gramy skalę diatoniczną (C, D, E, F, G, A, H) w górę i w dół. Gramy skalę diatoniczną obniżoną o pół tonu (Ces, Des, Es, Fes, Ges, As, B) w górę i w dół. Ćwiczenie 5 Gramy skalę diatoniczną w następujący sposób: w górę C-E, D-F, E-G, F-A, G-H, A-C w dół C-A, H-G, A-F ,G-E, F-D, E-C Powtarzamy sekwencję z dźwiękami chromatycznymi: w górę C♭-E♭, D♭-F♭, E♭-G♭, F♭-A♭, G♭-B, A♭-C♭ w dół C♭-A♭, B-G♭, A♭-F♭ ,G♭-E♭, F♭-D♭, E♭-C♭ Zagrajcie te sekwencje w różnych pozycjach. Ćwiczenie 6. Kolejne sekwencje : w górę C-F, D-G, E-A, F-H, G-C w dół C-G, H-F, A-E, G-D, F-C w górę C♭-F♭, D♭-G♭, E♭-A♭, F♭-B, G♭-C♭ w dół C♭-G♭, B-F♭, A♭-E♭, G♭-D♭, F♭-C♭ Ćwiczenia utrwalające.
Pozdrawiam Darek Ziółek opracowanie graficzne: Paka |