11-16-2010, 10:42 PM
W warsztacie numer 1 poznawaliśmy dźwięki diatoniczne. Czas zaznajomić się z pozostałymi dźwiękami, które możemy zagrać na naszym instrumencie. Powstają one poprzez chromatyczne podwyższenie lub obniżenie o pół tonu dźwięków diatonicznych.
Zacznijmy od dźwięków podwyższonych. Podwyższenie o pół tonu na basówce dźwięku diatonicznego oznacza nic innego jak dociśnięcie struny do podstrunnicy o jeden próg wyżej w stosunku do dźwięku, który podwyższamy.
Aby nazwać powstały dźwięk, należy dodać końcówkę -is do nazwy dźwięku diatonicznego, który został podwyższony. Symbolem graficznym podwyższenia dźwięku jest krzyżyk - #.
C ½t↑ Cis, C#
D ½t↑ Dis, D#
E ½t↑ Eis, E#
F ½t↑ Fis, F#
G ½t↑ Gis, G#
A ½t↑ Ais, A#
H ½t↑ His, H#
Zagrajmy na strunie E dźwięki diatoniczne i chromatycznie podwyższone.
Zaczynamy od pustej struny E
Ćwiczenie 1.
Włączamy metronom, ustawiamy tempo 60 BPM. Gramy na strunie E.
Na jedno uderzenie dźwięk diatoniczny na trzy uderzenia dźwięk podwyższony o pół tonu (dźwięk chromatyczny).
Powtarzamy cykl cztery razy. Tak jak robiliśmy to w poprzednim warsztacie, także tutaj, grając mówimy lub śpiewamy nazwy dźwięków.
Ćwiczenie 2
Odnajdujemy dźwięki chromatyczne na strunach A, D, G i uczymy się ich w sposób opisany w ćwiczeniu numer 1.
Ćwiczenie 3
Gramy z metronomem wybrany dźwięk chromatyczny na wszystkich strunach do dwunastego progu (cztery uderzenia na dźwięk).
Przykład - wszystkie dźwięki Cis: na strunie E - 9 próg, na strunie A - 4 próg, na strunie D - 11 próg, na strunie G - 6 próg).
Ćwiczenie 4
Gramy skalę diatoniczną (C, D, E, F, G, A, H) w górę i w dół.
Gramy skalę diatoniczną podwyższoną o pół tonu (Cis, Dis, Eis, Fis, Gis, Ais, His) w górę i w dół. Pamiętamy cały czas o metronomie i aktywnym nazywaniu dźwięków.
Ćwiczenie 5
Gramy skalę diatoniczną w następujący sposób :
w górę
C-E, D-F, E-G, F-A, G-H, A-C
w dół
C-A, H-G, A-F ,G-E, F-D, E-C
Powtarzamy sekwencję z dźwiękami chromatycznymi:
w górę
C#-E#, D#-F#, E#-G#, F#-A#, G#-H#, A#-C#
w dół
C#-A#, H#-G#, A#-F# ,G#-E#, F#-D#, E#-C#[/font]
Spróbujcie zagrać te sekwencje w różnych pozycjach czyli w różnych miejscach na gryfie.
Ćwiczenie 6
Kolejne sekwencje do ćwiczenia:
w górę
C-F, D-G, E-A, F-H, G-C
w dół
C-G, H-F, A-E, G-D, F-C
w górę
C#-F#, D#-G#, E#-A#, F#-H#, G#-C#
w dół
C#-G#, H#-F#, A#-E#, G#-D#, F#-C#
Pozdrawiam
Darek Ziółek
opracowanie graficzne: Paka
Zacznijmy od dźwięków podwyższonych. Podwyższenie o pół tonu na basówce dźwięku diatonicznego oznacza nic innego jak dociśnięcie struny do podstrunnicy o jeden próg wyżej w stosunku do dźwięku, który podwyższamy.
Aby nazwać powstały dźwięk, należy dodać końcówkę -is do nazwy dźwięku diatonicznego, który został podwyższony. Symbolem graficznym podwyższenia dźwięku jest krzyżyk - #.
C ½t↑ Cis, C#
D ½t↑ Dis, D#
E ½t↑ Eis, E#
F ½t↑ Fis, F#
G ½t↑ Gis, G#
A ½t↑ Ais, A#
H ½t↑ His, H#
Zagrajmy na strunie E dźwięki diatoniczne i chromatycznie podwyższone.
Zaczynamy od pustej struny E
- Na pierwszym progu mamy podwyższone E czyli Eis.
Zwróćcie uwagę, że to już druga nazwa określająca dźwięk na pierwszym progu. Znacznie częściej będziemy stosować dla tego tonu poznaną już wcześniej nazwę - F. Niestety każdy dźwięk ma co najmniej dwa imiona, które będą używane wymiennie. Musimy znać wszystkie nazwy. Kiedy i jakich nazw używać napiszę w kolejnych warsztatach.
- Na drugim progu znajduje się dźwięk powstały z podwyższenia F jest to dźwięk Fis.
- Na trzecim progu jest G
- Na czwartym będzie więc podwyższone G czyli Gis
- Na piątym progu mamy A
- Na szóstym będzie więc podwyższone A czyli Ais
- Na siódmym progu jest dźwięk H (przypominam w zapisie niepolskim - B).
- Na ósmym mamy podwyższone H czyli His. Pamiętamy, że inna, na pewno częściej stosowana nazwa dla tego dźwięku to C.
- Na dziewiątym progu znajduje się podwyższone C czyli Cis.
- Na dziesiątym progu mamy dźwięk D
- Na jedenastym progu podwyższone D czyli Dis.
Ćwiczenie 1.
Włączamy metronom, ustawiamy tempo 60 BPM. Gramy na strunie E.
Na jedno uderzenie dźwięk diatoniczny na trzy uderzenia dźwięk podwyższony o pół tonu (dźwięk chromatyczny).
x4
Powtarzamy cykl cztery razy. Tak jak robiliśmy to w poprzednim warsztacie, także tutaj, grając mówimy lub śpiewamy nazwy dźwięków.
Ćwiczenie 2
Odnajdujemy dźwięki chromatyczne na strunach A, D, G i uczymy się ich w sposób opisany w ćwiczeniu numer 1.
Ćwiczenie 3
Gramy z metronomem wybrany dźwięk chromatyczny na wszystkich strunach do dwunastego progu (cztery uderzenia na dźwięk).
Przykład - wszystkie dźwięki Cis: na strunie E - 9 próg, na strunie A - 4 próg, na strunie D - 11 próg, na strunie G - 6 próg).
Ćwiczenie 4
Gramy skalę diatoniczną (C, D, E, F, G, A, H) w górę i w dół.
Gramy skalę diatoniczną podwyższoną o pół tonu (Cis, Dis, Eis, Fis, Gis, Ais, His) w górę i w dół. Pamiętamy cały czas o metronomie i aktywnym nazywaniu dźwięków.
Ćwiczenie 5
Gramy skalę diatoniczną w następujący sposób :
w górę
C-E, D-F, E-G, F-A, G-H, A-C
w dół
C-A, H-G, A-F ,G-E, F-D, E-C
Powtarzamy sekwencję z dźwiękami chromatycznymi:
w górę
C#-E#, D#-F#, E#-G#, F#-A#, G#-H#, A#-C#
w dół
C#-A#, H#-G#, A#-F# ,G#-E#, F#-D#, E#-C#[/font]
Spróbujcie zagrać te sekwencje w różnych pozycjach czyli w różnych miejscach na gryfie.
Ćwiczenie 6
Kolejne sekwencje do ćwiczenia:
w górę
C-F, D-G, E-A, F-H, G-C
w dół
C-G, H-F, A-E, G-D, F-C
w górę
C#-F#, D#-G#, E#-A#, F#-H#, G#-C#
w dół
C#-G#, H#-F#, A#-E#, G#-D#, F#-C#
Pozdrawiam
Darek Ziółek
opracowanie graficzne: Paka