Zmiana tonacji w połowie piosenki
#1
Witam
Ostatnio spoglądając na akordy do " A day in life " beatlesów, zauważyłem zmiane akordów z molowych na durowe. Bardzo mnie to zaciekawiło więc chciałem zgłębić ten temat, ale nie znalazłem żadnego dobrego wytłumaczenia po Polsku, a choć angielski troche znam, to nie byłem w stanie wszystkiego zrozumieć.

Mógłby ktoś pomóc?
Odpowiedz
#2
Jeremy Pearl Jam bodajże zmienia się z Amoll na Adur między zwr a refrenem - choć głowy nie dam, ostatnio grałem to z 5 lat temu:)

To generalnie dosyć powszechna sprawa w muzyce popowej/rockowej - jak brzmi dobrze to jest dobrze. Ostatnio napisałem numer który skacze między Edur harmoniczną w intrze i Em w refrenie i Am w zwrotce.
Odpowiedz
#3
Alteracja? Nie wiem czy w tym przypadku to słowo-klucz, ale podejrzewam, że jestem blisko. ;)
Odpowiedz
#4
Alteracja to podwyższenie lub obniżenie jednego dźwięku, ale można ją fajnie wykorzystać przy modulacji właśnie ;)

np w bluebossie powrót z Db dur do c mol. Alterując prymę Db7+ zmieniamy go w d7 przez który wracamy do oryginalnej tonacji.

Odpowiedz
#5
(11-24-2013, 11:13 AM)groza napisał(a): Jeremy Pearl Jam bodajże zmienia się z Amoll na Adur między zwr a refrenem - choć głowy nie dam, ostatnio grałem to z 5 lat temu:)

To generalnie dosyć powszechna sprawa w muzyce popowej/rockowej - jak brzmi dobrze to jest dobrze. Ostatnio napisałem numer który skacze między Edur harmoniczną w intrze i Em w refrenie i Am w zwrotce.

jaka to jest dur harmoniczna? Pytam nieironicznie, jest tyle systemów i nomenklatur że ciężko znać każdy.

Odpowiedz
#6
To żadna egzotyka takie patenty:

Warwick->Warwick->Warwick.

[Obrazek: sFxH1j7l.png]
Odpowiedz
#7
(11-24-2013, 12:37 PM)Marcin S napisał(a): jaka to jest dur harmoniczna? Pytam nieironicznie, jest tyle systemów i nomenklatur że ciężko znać każdy.

Zupełnie słusznie,bo ja nie wiedziałem - podałem dźwięki klawiszowcowi i mi powiedział;)

Zwykły dur, tylko 6 stopień obniżony o pół tonu.

"Skala majorowa harmoniczna (major harmoniczny, dur harmoniczny) to taka skala majorowa, w której sekunda mała zawarta jest pomiędzy stopniami III-IV, V-VI (dzięki obniżeniu stopnia VI) i VII-VIII. Pomiędzy stopniami VI-VII występuje interwał sekundy zwiększonej, a między pozostałymi stopniami sekundy wielkie. Podsumowując, jest to skala majorowa naturalna z obniżonym VI stopniem."
Odpowiedz
#8
(11-24-2013, 12:09 PM)macius napisał(a): Alteracja to podwyższenie lub obniżenie jednego dźwięku, ale można ją fajnie wykorzystać przy modulacji właśnie ;)

np w bluebossie powrót z Db dur do c mol. Alterując prymę Db7+ zmieniamy go w d7 przez który wracamy do oryginalnej tonacji.
Hmm, dotąd byłem przekonany, że alteracja nie odnosi się do dodania dzwieku chromatycznego spoza skali jedynie, gdyż może także odnosić się i do alteracji akordowej:
"In music, an altered chord, an example of alteration , is a chord with one or more diatonic notes replaced by, or altered to, a neighboring pitch in the chromatic scale. " za http://en.wikipedia.org/wiki/Altered_chord

Ale ja nie jestem po szkole muzycznej, więc co ja moge wiedziec.
Odpowiedz
#9
Proponuję przejrzeć jakiegoś realbooka ze standardami jazzowymi. Zobaczcie to: http://www.learnjazzstandards.com/wp-con...1.pdf1.pdf

Już na samym początku jest C durowy (69) i c moll 7. Normalka.
Gram na nerwach.
Odpowiedz
#10
Jeśli chodzi o zmiany dur na mol - standard. Niektóre akordy molowe/durowe nawet kiepsko brzmią zagrane po sobie, np. Em nie zagra ładnie z Gm, ale z G-durem już zabrzmi spoko.
Odpowiedz
#11
Herp - mówisz o innej rzeczy kompletnie! :D
Odpowiedz
#12
nie chodzi o taką zmianę - E-moll na G-dur to żadna zmiana, zagraj na basie niskie E gdy instrument harmoniczny gra G-dur i będziesz miał E-moll :) chodzi o w ogóle zmianę tonacji, jak choćby w "How High The Moon" Lesa Paula, gdzie pierwszym akordem jest Gmaj7, a drugim Gmin7, przy czym tonacja się zmienia z G-dur nie na G-moll a na F-dur (Gmin7 jest akordem na drugim stopniu tej tonacji i zaczyna tam kadencję ii-V7-I), i potem występuje ten manewr jeszcze parę razy.
(11-26-2013, 06:01 PM)groza napisał(a):
(11-24-2013, 12:37 PM)Marcin S napisał(a): jaka to jest dur harmoniczna? Pytam nieironicznie, jest tyle systemów i nomenklatur że ciężko znać każdy.

Zupełnie słusznie,bo ja nie wiedziałem - podałem dźwięki klawiszowcowi i mi powiedział;)

Zwykły dur, tylko 6 stopień obniżony o pół tonu.

"Skala majorowa harmoniczna (major harmoniczny, dur harmoniczny) to taka skala majorowa, w której sekunda mała zawarta jest pomiędzy stopniami III-IV, V-VI (dzięki obniżeniu stopnia VI) i VII-VIII. Pomiędzy stopniami VI-VII występuje interwał sekundy zwiększonej, a między pozostałymi stopniami sekundy wielkie. Podsumowując, jest to skala majorowa naturalna z obniżonym VI stopniem."

ha, to jeszcze drugi stopień pół tonu w dół i masz skalę na której grałem wszystkie swoje sola przez pierwsze dwa lata grania na warmińskiej scenie "jazzu" "eksperymentalnego".

Odpowiedz
#13
(11-27-2013, 02:32 PM)Marcin S napisał(a): nie chodzi o taką zmianę - E-moll na G-dur to żadna zmiana, zagraj na basie niskie E gdy instrument harmoniczny gra G-dur i będziesz miał E-moll :)

No nie do końca G-dur z E w basie, albo e7. ;)

(11-27-2013, 02:32 PM)Marcin S napisał(a): ha, to jeszcze drugi stopień pół tonu w dół i masz skalę na której grałem wszystkie swoje sola przez pierwsze dwa lata grania na warmińskiej scenie "jazzu" "eksperymentalnego".

Ale to już jakaś symetryczna się robi chyba, nie?

P.S.: jak już gadamy o skalach, to ostatnio się zafascynowałem skalą góralską, czytam Kolberga, i pluję innym w twarz durem z #IV i bVII stopniem. Niby oczywista rzecz, a większość nie wie co się dzieje! :D
Odpowiedz
#14
uwielbiam podhalańską :)
Odpowiedz
#15
Zawsze w takiej sytuacji polecam pogranie typowego bluesa dominantowego:

C7 F7 C7 C7
F7 F7 C7 C7
G7 G7 F7 F7

Można tą progresję oczywiście rozwijać, ale już tutaj fajnie się tonacja zmienia. Na początku jest to C durowa tonacja (skala miksolidyjska), po przejściu na F7 jest to już C moll. Pomijam teraz inne interwały - ale sama zmiana dur - moll w prostym bluesie może coś chcącemu poznać harmonię uzmysłowić :-) Po pojawieniu się akordu G7 mamy tonację C dur z septymą wielką (przy C7 jest septyma mała). Polecam pobawienie się takim schematem i analizę FleaStyle
Gram na nerwach.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości