nie chodzi o taką zmianę - E-moll na G-dur to żadna zmiana, zagraj na basie niskie E gdy instrument harmoniczny gra G-dur i będziesz miał E-moll :) chodzi o w ogóle zmianę tonacji, jak choćby w "How High The Moon" Lesa Paula, gdzie pierwszym akordem jest Gmaj7, a drugim Gmin7, przy czym tonacja się zmienia z G-dur nie na G-moll a na F-dur (Gmin7 jest akordem na drugim stopniu tej tonacji i zaczyna tam kadencję ii-V7-I), i potem występuje ten manewr jeszcze parę razy.
ha, to jeszcze drugi stopień pół tonu w dół i masz skalę na której grałem wszystkie swoje sola przez pierwsze dwa lata grania na warmińskiej scenie "jazzu" "eksperymentalnego".
(11-26-2013, 06:01 PM)groza napisał(a):(11-24-2013, 12:37 PM)Marcin S napisał(a): jaka to jest dur harmoniczna? Pytam nieironicznie, jest tyle systemów i nomenklatur że ciężko znać każdy.
Zupełnie słusznie,bo ja nie wiedziałem - podałem dźwięki klawiszowcowi i mi powiedział;)
Zwykły dur, tylko 6 stopień obniżony o pół tonu.
"Skala majorowa harmoniczna (major harmoniczny, dur harmoniczny) to taka skala majorowa, w której sekunda mała zawarta jest pomiędzy stopniami III-IV, V-VI (dzięki obniżeniu stopnia VI) i VII-VIII. Pomiędzy stopniami VI-VII występuje interwał sekundy zwiększonej, a między pozostałymi stopniami sekundy wielkie. Podsumowując, jest to skala majorowa naturalna z obniżonym VI stopniem."
ha, to jeszcze drugi stopień pół tonu w dół i masz skalę na której grałem wszystkie swoje sola przez pierwsze dwa lata grania na warmińskiej scenie "jazzu" "eksperymentalnego".