Poziomy prac przetworników A/D D/A na przykładzie reampboxu przemaka
#10
(09-01-2014, 07:40 PM)przemak napisał(a):
(08-30-2014, 05:26 PM)Alfik napisał(a): Przeciętny DAW przyjmuje sygnał wejściowy +26 dBu na wejściu symetrycznym i takimi poziomami operuje na wyjściach.

Rozumiem, że to podtrzymujesz? To czas na przykłady...

0. Nie wiem, czy to dobre miejsce na takie dywagacjeSmileSmileSmile

1. Przemku, czy mogłbyś sprecyzować co oznaczają wartości -12 -18 podawane przez Ciebie? Czy to skrót myślowy od dBFs w stosunku do +4dBu ??? wtedy nie zgadza się to z resztą opisu...
Sprzęt amatoski pracuje w standardzie z punktem odniesienia -10dBV a profesjonalny +4dBu. Przy czym za +4dBu przyjmuje się typowo od -14dBfs do -20dBfs, a w sprzęcie najwyższej klasy nawet -24dBfs. W czasach magnetofonów analogowych wartości headroomów były mniejsze np: 12dB i pracowano zwykle z poziomami maksymalnymi + 14dBu - +18dBu. Te czasy mamy już za sobą.

2. Industry standard:

AVID HD IO absolutny industry standard. Fabrycznie wg instrukcji skalibrowany do -18dBFs czyli do +22dBu.
W praktyce jest kiepsko skalibrowany do -20dBFs czyli do +24dBu. I trzeba go rekalibrować. Co jest dość żmudną i wymagającą drogiego miernika operacją. Bez problemu przyjmuje +26dBu niestety w drugą stronę nie da się go wykalibrować w praktyce na -14dBFs, czyli +18dBu gdyby ktoś chciał bardzo nisko.
Ma też opcje do pracy z -10dBV - nie słyszałem, aby ktoś z niej korzystałSmile

Prism AD2, który mam w studio można kalibrować aż do +28dBu,
ale to raczej Rolls Royce...

Czyli obydwa typy konwerterów, które mam w studio pracują bez problemu na +26dBu

inne przykłady też dość wysoko:

Lucid Audio ADA8824 +25dBu

Symphony I/O pracuję z sygnałami do +24dBu

Mytek audio zwykle zalecane (-14 -20 dBfs) czyli +18 +24dBu. Można spokojnie kalibrować wyżej.

Prism ADA-8XR +24dBu
Dan Lavry zwykle +24dBu

Wysokiej klasy rządzenia analogowe potrafią dawać jeszcze wyższy sygnał:

Millennia Media
NSEQ2 +28dBu
Twincom + 30dBu input +32dBu output

Avalon 747 +36dBu input + 30dBu output

Manley Massive Passive +37 dBV


Lubie pracować z wysokimi poziomami wejściowymi, bo sprzęt analogowy wysokiej klasy po prostu lepiej wtedy brzmi, klasa A się nasyca i dodaje specyficznych zniekształceń. Stoły mikserskie z mułowatych miśków zamieniają się w "kopiące potwory" itd. Znacznie łatwiej wtedy o ładnie brzmiące nagranie z wysokim RMS.

Konwerter wejściowy w przypadku miksu mam ustawiony najczęściej na +26dBu. Z tego co wiem robi tak wielu topowych inżynierów masteringowych i mikserów z za wielkiej wody. Konwertery do trackingu na 22dBu gdyż, właśnie część urządzeń półprofesjonalnych nie wyrabia się z tak wysokimi poziomami.

Załóżmy nawet, że owe +26 dBu to standard masteringowy i zgraniowy a tracking wykonujemy niżej na +22 dBu. To jest i tak dość wysoko.

Część z nas wie, że głupie wstawienie drugiej bateryjki do preampu w basówce robi robotę i słychać wyraźną różnicę.

Nie wydaje mi się aby "kompresja" na zasilaniu była właściwym rozwiązaniem w przypadku urządzeń do reampingu.

Chyba wybiorę się na długie Piwo do PoznaniaSmile))

Może byś zrobił reamp box Alfik sygnatureSmile


P.s. Z moich doświadczeń wynika, że w większości miejsc w Polsce ludzie nie wiedzą na jaki poziom mają wykalibrowane konwertery i czy jest on optymalny do np posiadanej konsolety lub sumatora. Jest dość podstawowa wiedza, której brakiem nikt się nie przejmuje a potem ludzie dziwią się skąd przestery albo szumy...





1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor

[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
RE: Efekty, Pedalboardy - zdjęcia, testy, opinie - przez Alfik - 09-01-2014, 10:13 PM

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 5 gości