(09-05-2014, 04:29 PM)Ajgor napisał(a): Witam. Tu mała próbka grana dwoma palcami prawej ręki naprzemiennie:
http://sekwencery.4sql.net/pliki/tamp.mp3
Jak słychać, słychać tam dziwny przydźwięk, jak by ktoś szorował styropianem po szybie. Czym to jest spowodowane, i jak to zlikwidować?
Sprawa jest prosta. Wydobywasz jednocześnie flażolet. Sprawa potęguje się przy naprzemiennym tłumieniu nie grającym aktualnie palcem.
Takie brzmienie najczęściej powstaje przy graniu nad pickupem P lub tuż za nim, lub między pickupami jazza bliżej neckowego. Czym żywiej i jaśniej brzmiący instrument tym ten efekt jest bardziej zauważalny. Lekki przesterek potęguje ten efekt. Na moich starych preclach jest tego od cholery.
Ja osobiście traktuje często to jako walor - gra żywy człowiek. Jest więcej przestrzeni rockandolla i brudu. W pełnym miksie zwłaszcza z gitarami to nie jest, aż tak zauważalne, ale dodaje jakiegoś tam "trójwymiaru"
Jeśli estetyka nagrania wymaga, aby tego efektu nie było możesz (sprawdzone empirycznie i stosowane przeze mnie metody):
1. Zmienić miejsce wydobywania dźwięku prawą dłonią. Przy graniu nad pickupem mostkowym to zjawisko prawie nie występuje. Oczywiście zmieni się wtedy też brzmienie.
2. Zastosować tłumienie lewej dłoni ala Rocco Priestia. Pierwsze dwa palce przyciskają grane dźwięki a trzeci i czwarty tłumi lekko bądź mocniej strunę - dość skuteczna metoda, ale wymaga sporo ćwiczenia, aby stosować ją świadomie w trudniejszych zagrywkach.
3. Zastosować tłumik na mostku.
4. Wykorzystywać przy miksie tylko sygnał tylko z głośnika - ograniczone zwykle do około 5kHz pasmo sprawia, że tak bardzo tego zjawiska w gęstszym miksie nie słychać.
5. Grać bardziej legato nie tłumiąc aż tak strun pomiędzy dźwiękami.
p.s w tym nagraniu, które wrzuciłeś, niestety brum oraz braki w timingu są dużo bardziej groźne, niż same przydźwięki z flażoletów
1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor
![[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]](http://i338.photobucket.com/albums/n414/bassalf/1218859243852_f.jpg)