04-20-2015, 02:15 PM
(04-20-2015, 01:11 PM)groza napisał(a):(04-20-2015, 11:54 AM)Karol napisał(a): Nie rozumiem.
"autorzy kompozycji" to ja jestem autorem kompozycji i gram tą swoją kompozycję na koncercie i jeszcze mam za to zapłacić choć nie jestem zarejestrowany w Zaiksie?
Karczmarz dostaje setlistę. Zgłasza te numery do ZAiKSu, uiszczając stosowne opłaty (20% z biletu? jeśli się mylę proszę poprawić).Pieniądze idą do autorów kompozycji i tekstu w ramach tego, że zostały publicznie wykonane.
Jak grasz swoje numery i masz je zgłoszone w ZAiKSie dostajesz przelew. Od paru lat można sobie zajrzeć na ich stronę i tam jest rozbite wszystko na datę koncertu, nazwę numeru i kwotę. Dotyczy także każdego wydawnictwa. Emisje radiowe też, choć tutaj chyba jest ryczałtem jakoś rozliczane - nie pamiętam detali.
Nawet jak się nie jest Romualdem Lipko to warto wszystko zgłaszać. Oczywiście mega ważne jest to, że od momentu zgłoszenia numery są PRAWNIE chronione.
Są jeszcze prawa wykonawców, którzy są zrzeszeni w STOART/SAWP - to dostajesz jako wykonawca a nie autor. Jest jakaś tam stawka od emisji w TV itp. itd.
Co do stawek, to ładnie wszystko wyjaśnia ta tabelka prosto ze strony ZAiKSu - http://zaiks.org.pl/pliki/256/W-ES01.05.2010.pdf
natomiast co do ochrony własności intelektualnej, w tym utworów muzycznych - aby uzyskać ochronę prawną nigdzie niczego nie trzeba zgłaszać (odwrotnie niż przy udzielaniu patentów). Tutaj już w momencie tzw. "ustalenia utworu" (np. pierwszego zagrania numeru przed publicznością) powstaje z mocy prawa ochrona prawna (niemniej warto mieć dany utwór utrwalony na jakimkolwiek nośniku, chociaż nie jest to wymagane dla samego powstania ochrony).