amazon.com napisał(a):# 4 Voice mixer section mixes: sub octave, original, octave up and square wave
# Start, stop filter frequency sliders with adjustable rate for full control over the filter's sweep direction and speed
# All analog design
# True bypass
Opis i recenzja
Dane
- True bypass
- 10 suwaków do regulacji brzmienia
- zasilanie z zasilacza 9V
- możliwość dostosowania podbicia sygnału w efekcie potencjometrem znajdującym się za tylną klapką efektu
Wykonanie
Co tu dużo mówić- standardowe EHXowe wykonanie- porządny kawał blachy, ładnie działający przełącznik efekt/true bypass, wejście na zasilacz 9V (z polaryzacją jak w tych wszystkich tatarkach etc., nie ma miejsca na baterię[przynajmniej ja nie widziałem… ]), suwaczki też bardzo dobrze działające. Do tego diodka informująca o działaniu- normalna sprawa. Po prostu solidne wykonanie, zniszczyć na pewno nie łatwo ten efekt. A, i warto dodać że jest ciężki jak na efekty, wielkością jest jak 1,5-2 dowolne kostki np. Boss’a czy też Digitech’a.
Suwaczki, co jest od czego itd.
W tym synthu tak jak już napisałem w danych, mamy 10 suwaczków do regulacji.
- Pierwszy z nich to Trigger- tym suwakiem regulujemy ilość siły, jaką musimy włożyć w uderzenia żeby synth załapał że ma działać. Ja zawsze mam ten suwak ustawiony na 10 (maksimum), nie widzę potrzeby zmiany
- Drugi z nich to Sub Octave- w sumie każdy powinien się domyśleć co to znaczy, dla niekumatych lub totalnie zielonych- poziom niższej oktawy którą generuje efekt
- Trzeci to Guitar- tym miksujemy poziom czystego sygnału z syntezowanym (maksymalna wartość 10 daje nam mniej więcej pół sygnału syntezowanego, pół czystego, ja to tak określiłbym proporcjonalnie)
- Czwarty- Octave- tutaj ilość oktawy wyższej od granego dźwięku- dodając coraz więcej tej oktawy dostajemy też trochę przesterowania (jak dla mnie to minus, mogliby dodać opcję wyłączenia tego przesterowania jakimś sprytnym pstryczkiem, ale jak już okiełznać efekt to i to przestaje irytować)
- Piąty- square wave- tutaj mamy do dyspozycji przester. Z charakteru jest on bardzo rzadko-ziarnisty, nie za bardzo dobrze prezentuje się sam, tj. nie jest jakiś szczególny, ale do miksowania z oktawami i filtrem nadaje się w sam raz. Ludzie z EHX’a postarali się żeby wszystko współgrało ze sobą.
- Szósty to Attack Delay- tu też łatwo się domyśleć co oznacza, opóźnienie odtwarzanego dźwięku (tak bym to ujął swoimi słowami), największe opóźnienie jakie można uzyskać to coś koło 1 sekundy (a większe w tym efekcie by się nie przydały)
- Siódmy to Resonance, służy on za określenie natężenia lub rozpiętości skali zniekształcenia filtra (czyli często zwana gałka Q)
- Ósmy i dziewiąty to Starting i Stop Frequency- „miejsce” z którego startuje i gdzie stropuje filtr, trudno określić to słowami. Regulacja ta pozwala na uzyskanie efektu klasycznego envelope filter’a lub zupełnie odwrotnego w brzmieniu filtra, tj. tak jakby obwiednia leciała od tyłu, kwakała od tyłu.
- Ostatni i dziesiąty suwak to Rate- regulacja prędkości filtra, tu chyba nic więcej nie trzeba tłumaczyć.
Jak to wszystko brzmi, jak działa
Wydawać się może, że ten efekt to taki kombajn z wszystkim, pokroju Bass Synth Wah’a Digitech’a. Nic z tych rzeczy- tutaj mamy więcej możliwości zmiany brzmienia, możemy generować same oktawy lub też sam efekt envelope filtera z oktawami, czy to bez, czy z opóźnieniem czy też z przesterem. Trzeba jednak dodać, że aby efekt wydawał w ogóle z siebie jakieś dźwięki, to Starting Freq i Stop Freq muszą być chociaż odrobinę powyżej minimalnej wartości- niezależnie czy będzie to sam suwak Starting Freq czy Stop- oczywiście brzmienie będzie inne w zależności od przesuniętego suwaka, dlatego kiedy chcemy całkowicie czyste brzmienie musimy ustawić obydwie częstotliwości na maksimum. Wyciszając przy tym Rate (lub dając je na maxa) i Resonance pozbywamy się efektu obwiedni, i możemy nałożyć, powiedzmy- samą oktawę czy też przester.
Zakładając że chcemy ustawić sobie tylko dolną oktawę, dajemy ją na maxa- mamy ładne zrównoważone brzmienie czystego basu z dodatkową niższą oktawą (mając oczywiście suwaczek Guitar na 10). Ale kiedy oktawa wydaje się nam zbyt subtelna, możemy oczywiście zdjąć czysty sygnał suwakiem Guitar, dając przy tym więcej zsyntezowanego brzmienia.
Rozpisywać się nad możliwościami efektu można by było długo, ale najlepiej wysłuchać jakiś próbek czy też ograć efekt samemu.
W podsumowaniu tego punktu warto przypomnieć- cała sekcja z oktawami, czystym sygnałem i przesterem jest zależna od sekcji z filtrem- (resonance, start&stop, rate), nawet kiedy chce się czyste brzmienie przesteru czy oktaw. Myślę że jest to ważna informacja, gdyż ja z początku myślałem że niezbędne jest ustawienie kwaku envelope filtera aby podbić sobie np. tą oktawę wyższą i żeby była ona słyszalna.
Ponadto efekt bardzo dobrze spisuje się w kapeli (oczywiście wszystko zależy od tego jak go ustawimy), nie zjada dołu czy też środka. Ładnie przebija się przez perkusję i 2 gitary, nie zlewa się w żadnym wypadku. Oczywiście jak już wspomniałem, podbicie jest w pełni „regulowalne”, więc jeżeli ktoś się nie słyszy to zawsze może się podbić o te kilka dB.
Podsumowanie
Podsumowując- jest to dość drogi efekt, jego ceny używki kołyszą się od 1000zł w górę, nówka kosztuje koło 1300zł. Jednak trzeba zauważyć że jest to syntezator analogowy, posiada true bypass i naprawdę wiele cudów w środku. Oczywiście nie jest to efekt dla każdego, decydując się na ten typ efektu powinniśmy wiedzieć na co się piszemy. Nie przyda się raczej ludziom którzy grają metal, ale w eksperymentalnym rocku czy gdzieś gdzie można przygroove’ić- wpasuje się jak ulał!
Zalety
-Szerokie możliwości kreowania brzmienia
-Solidne wykonanie
-True Bypass
-Możliwość dostosowania do własnych preferencji podbicia sygnału
-Posiada to, co powinien posiadać syntezator do basu z już trochę wyższej półki (nie równając go do syntezatorów moog’a czy coś, ale porównując go do np. tego Digitech’a, Boss’a czy Ibanez’a- ten ma zdecydowanie wiele więcej opcji zabawy)
Wady
-Przesterowanie w wyższej oktawie
-Spore gabaryty
-Najlżejszy nie jest
-Możliwość zasilania tylko z zasilacza
-Ostatnimi czasy dość trudna dostępność- ciężko go dostać ze sklepów, gdyż te mają problem z dystrybutorem EHXa w Polsce
-Spora cena (nówka 1300+zł, używane w Polsce około 1000zł)
-Oktawy nie działają niestety polifonicznie, czyli nie można zagrać więcej niż 1 dźwięku na raz, inaczej się dławią.
Ogólna ocena: 5-/5
Sample dźwiękowe:
Wrzucę jak nagram