bossarea.com napisał(a):• Controls: Sensitivity, Cutoff Frequency, Dynamic Q, 3-Way Mode Switch
• Connectors: Input, Exp. In, Output, AC Adaptor
• Current Draw: 16 mA (DC 9V)
• Weight: 400g/0.88 lbs.
• Input Impedance: 1Mohm
• Residual Noise Level: -85dBm (IHF-A)
• Recommended Load Impedance: 10kOhm or greater
• Recommended AC Adaptor: ACA Series
Opis i recenzja
1. Wykonanie.
Cóż tu mówić, standardowe wykonanie Boss’a. Kostka zgrabna, gniazdo zasilania tam gdzie zwykle, możliwość zasilania baterią, solidna metalowa obudowa… i tyle. Z resztą, na zdjęciach widać wszystko.
2. Potencjometry, tryby.
Efekt posiada 4 gałki- 3 do regulacji charakterystyki, 1 do wyboru „kierunku” działania filtra.
- Sensitivity – gałka odpowiadająca za wrażliwość efektu, im mniej danej wartości tym bardziej efekt „nieczuły” na atak. Coś jak trigger. Można ustawić go tak, że będzie reagował np. tylko na agresywne granie (np. klangiem), co też umożliwia zagranie jakiegoś spokojnego motywu delikatnie paluszkami i nagle przyszpilenie cwaniaka z kwakającego kciuka!
- Cut Off Frequency- tutaj ustalamy zakres działa efektu, tj. w jakich rejestrach gra. Skręcając gałkę na minimum efekt plumka w bardzo podkreślonych dolnych rejestrach (jednak sprawia to że jest on trochę nieczytelny). Kręcenie w stronę wskazówek zegara daje więcej górnych rejestrów. Bardzo przydatna sprawa, gdyż jeżeli gramy np. solowo z garowym to możemy sobie sunąć fajnym kwaczącym dołem, zaś gdy jesteśmy w miksie możemy sobie podbić trochę te wyższe częstotliwości które zapewnią nam przebijalność.
- Q- ta gałka służy do określania natężenia kwakliwości efektu, dając ją na minimum nie będziemy mieli w ogóle kwakania (chociaż brzmienie nie będzie całkowicie czyste, będzie zależeć od gałki „Cut Off Freq”), w miarę kręcenia kwakliwość będzie coraz to wyraźniejsza.
- Up/Down/Manual- tutaj (jak każdy może się domyśleć) ustawiamy „kierunek” działania filtra. „Up” daje nam klasyczne kwakanie, „Down” zupełnie odwrotne (zamiast „Łaaaał” robi „Ouuuu” ). „Manual” włączamy jeżeli posiadamy pedał ekspresji i chcemy używać pedału jak zwyczajnego waha. Niestety nie posiadam takowego pedału i nie miałem okazji sprawdzenia jak to brzmi, jednak w niedalekiej przyszłości na pewno takowy pedał zanabędę i dopiszę kilka słów na temat tego trybu.
3. Jak to brzmi, jak działa, krótki opis.
Pierwsze co daje o sobie znać to „transparentność” tego filtra. Grając np. na filtrach EHX’a (Q-Tron) czy też DOD (FX25/FX25B) słychać wyraźną inspirację legendarnym Mu-Tron’em. W tym efekcie tego nie odczuwamy, filtr ma trochę inną charakterystykę. Bardziej sterylną, zbitą. Tak jak już na wstępie wspomniałem, zależało mi na efekcie który będzie dobrze mieszał się z innymi efektami. No i ten zaspokoił moje oczekiwania. Głównym jego atutem jest to że nie ścina pasma tak drastycznie jak np. DOD (gałka „Cut off Freq”). DOD kwacze fajnie, ale kiepsko miesza się z innymi efektami (właśnie przez to żarcie całego pasma), trzeba go bardzo mocno atakować żeby wszystko było słyszalne. FT-2 świetnie miesza się z innymi efektami. Niestety nie miałem przyjemności grania z jakimś delay’em, ale podejrzewam że efekt końcowy były wart uwagi. Taka mała ciekawostka- stawiając FT-2 przed DOD FX25B i ustawiając mniej więcej ten sam zakres działania da się uzyskać świetny, tłusty filtr, brzmiący „bąbelkowością” DOD i „transparentnością i zbitością” Boss’a.
4. Podsumowanie.
Efekt jest godny uwagi dla osób które wiedzą czego szukają. Nie jest to typowy envelope filter, ma swoją dość specyficzną charakterystykę która nie każdemu musi się podobać. Mi podoba się bardzo, w połączeniu z innymi efektami daje mi przeróżne możliwości kreowania brzmienia. Jeden z tych efektów które jeżeli musiałbym, to sprzedałbym ostatni
Zalety
- Kontrola nad pasmem w którym ma działać efekt
- Jego transparentność i łatwość w mieszaniu z innymi efektami
- Brzmienie trochę bardziej specyficzne, nie mamy wrażenia obcowania z kolejnym klonem Mu-Trona
- Analog, kogo to jara to na pewno będzie to dużym plusem
Wady
- Jak w praktycznie każdym efekcie Boss'a- brak True Bypassu
- Trzeba trochę pokręcić zanim ustawi się coś sensownego
- Produkcja zaprzestana
- Ceny na rynku wtórnym są raczej zbyt wygórowane (350zł +++)
Ogólna ocena: 4+/5
Sample dźwiękowe:
1. Próbka czystego brzmienia. EB Musicc Man Stingray 4 wpięty w Trace Elliot SMX AH350 + Trace Elliot 1048, nagrywane mikrofonem Shure C606, wpięte w mikser i w linię komputera. Eq w basie na płasko, wzmacniacz bez włączonego eq graficznego. Krzywo zagrane, ale delektować się efektem, nie grą!
http://w994.wrzuta.pl/audio/aw3Pr6l8GAE/czysty
2.
http://w994.wrzuta.pl/audio/1esC8Bdzk2Q/1
3.
http://w994.wrzuta.pl/audio/1H0MuC5nDBK/51212
4.
http://w994.wrzuta.pl/audio/0IXpIeZMSda/12512
5.
http://w994.wrzuta.pl/audio/6OZRbUU0NHG/12125
6.
Moje ulubione ustawienie efektu.
http://w994.wrzuta.pl/audio/4WlTy0ZXyzu/fav
7.
Tutaj efekt w moim ulubionym ustawieniu z oktawerem Boss'a OC-2. 1 oktawa w dół, pełna głośność, 100% czysty sygnał.
http://w994.wrzuta.pl/audio/7RpMz1LQ64o/fav_oc2
8.
To samo co wcześniej + przester z Boss'a ODB-3.
http://w994.wrzuta.pl/audio/03yNgFucwfm/fav_oc2_odb
9.
Moje ulubione ustawienie po raz kolejny, tym razem w trybie "Down" + połowa głośności 1 oktawy w OC-2. 100% czysty sygnał.
http://w994.wrzuta.pl/audio/4wOeLstR2vC/downoc2half
10.
Jak wyżej + cała głośność 1 oktawy w OC-2.
http://w994.wrzuta.pl/audio/0dDHaODNp4k/downoc2full
11.
Cytat:Taka mała ciekawostka- stawiając FT-2 przed DOD FX25B i ustawiając mniej więcej ten sam zakres działania da się uzyskać świetny, tłusty filtr, brzmiący „bąbelkowością” DOD i „transparentnością i zbitością” Boss’a.http://w199.wrzuta.pl/audio/9afJuwVJXRu/mothaship_nfav