Liczba postów: 506
Liczba wątków: 21
Dołączył: Oct 2011
Reputacja:
0
Witam,
chcę nauczyć się teorii bo wiem i czuję, że jest mi potrzebna, jednak nie za bardzo wiem jak się za to zabrać.
Szukam materiałów i próbuję się z nich uczyć, jednak gdy zabieram się za jedno zagadnienie to okazuje się że aby je zrozumieć muszę nauczyć się czegoś innego. I tak w kółko.
W ten sposób tracę dużo czasu i wszystko zaczyna mi się mieszać.
Stąd moja prośba abyście podali mi jakiś plan nauki teorii od podstaw. Materiały sam sobie znajdę, aczkolwiek jeśli ktoś jakieś poda to się nie obrażę :-)
Fender Jazz Bass Special PJ '86 / Yamaha AES-620 - Zoom B3 - Fulltone BassDrive by Pinio - linia/wzmak na salce
Chroń lasy - kupuj używane gitary
Liczba postów: 147
Liczba wątków: 5
Dołączył: Feb 2012
Reputacja:
0
1) interwaly
2) akordy
3) skale
4) harmonia
5) dalsze zagadnienia :)
"Believin' all the lies that they're tellin' ya
Buyin' all the products that they're sellin' ya
They say jump and ya say how high
Ya brain-dead Ya gotta fuckin' bullet in ya head"
RATM 1992
Liczba postów: 4303
Liczba wątków: 21
Dołączył: Apr 2012
Reputacja:
9
(09-05-2012, 08:03 AM)Frytas napisał(a): Stąd moja prośba abyście podali mi jakiś plan nauki teorii od podstaw. Materiały sam sobie znajdę, aczkolwiek jeśli ktoś jakieś poda to się nie obrażę :-)
Proszzzz Studybass
Nawet w.g. kolejności którą Totnik podał
"Some people like cupcakes better. I for one care less for them!"
Liczba postów: 19435
Liczba wątków: 50
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
21
A rytmika, to co, pies?
Metra i podziały rytmiczne to często pomijane zagadnienie i potem ludzie potrafią tylko w 4/4 grać. Ładne rzeczy, ale tylko na cztery.
Polecam też przerobić, zwłaszcza gdzieś na początku, żeby resztę w kontekście nabytej wiedzy móc rozwijać... :>
Liczba postów: 147
Liczba wątków: 5
Dołączył: Feb 2012
Reputacja:
0
09-05-2012, 10:17 AM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-05-2012, 10:18 AM przez Totnik.)
(09-05-2012, 09:35 AM)zakwas napisał(a): A rytmika, to co, pies?
Metra i podziały rytmiczne to często pomijane zagadnienie i potem ludzie potrafią tylko w 4/4 grać. Ładne rzeczy, ale tylko na cztery.
Polecam też przerobić, zwłaszcza gdzieś na początku, żeby resztę w kontekście nabytej wiedzy móc rozwijać... :>
Rytmika to oddzielny rodziaj jak dla mnie a kolega pytal tylko o teorie.
Jak ja sie uczylem to mialem tak 1) instrument... z jednym nauczycielem lekcje po 45 min wiec troche malo aby wiekszosc zagadnien poruszyc, wiec wyslal mnie do drugiego nauczyciela i tam mialem 2) teoria, po przerobieniu teori 3) ksztalcenie sluchu i pozniej 4) ksztalcenie sluchu + rytm wlasnie.. no na koniec jeszcze mi dorzucili solfez do cwiczenia :D
Niestety od paru lat juz nie mam czasu tyle cwiczyc i wiekszosc tych elementow u mnie lezy :/
Wiec jak dla mnie rownolegle powinno sie ksztalcic gra na instrumencie - teoria/sluch - rytm, no i jak ktos chce spiew.
"Believin' all the lies that they're tellin' ya
Buyin' all the products that they're sellin' ya
They say jump and ya say how high
Ya brain-dead Ya gotta fuckin' bullet in ya head"
RATM 1992
(09-05-2012, 09:35 AM)zakwas napisał(a): A rytmika, to co, pies?
Metra i podziały rytmiczne to często pomijane zagadnienie i potem ludzie potrafią tylko w 4/4 grać. Ładne rzeczy, ale tylko na cztery.
Polecam też przerobić, zwłaszcza gdzieś na początku, żeby resztę w kontekście nabytej wiedzy móc rozwijać... :>
+1
Liczba postów: 147
Liczba wątków: 5
Dołączył: Feb 2012
Reputacja:
0
(09-05-2012, 08:15 AM)bartoshek napisał(a): (09-05-2012, 08:03 AM)Frytas napisał(a): Stąd moja prośba abyście podali mi jakiś plan nauki teorii od podstaw. Materiały sam sobie znajdę, aczkolwiek jeśli ktoś jakieś poda to się nie obrażę :-)
Proszzzz Studybass
Nawet w.g. kolejności którą Totnik podał
Traktujac muzyke troche jak matematyke to jest w pewnym sensie logiczny tok rozumowania. Tak jak w matematyce najpierw dodawanie, pozniej mnozenie i tak dalej ;)
Wracajac do rytmu, uwazam ze jest to tak wazna kwestia w muzyce, zwlaszcza dla basisty iz powinno sie to traktowac jak oddzieny element w ktorym trzeba sie od poczatku szkolic rownolegle z reszta kwestii.
"Believin' all the lies that they're tellin' ya
Buyin' all the products that they're sellin' ya
They say jump and ya say how high
Ya brain-dead Ya gotta fuckin' bullet in ya head"
RATM 1992
Liczba postów: 19435
Liczba wątków: 50
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
21
(09-05-2012, 10:17 AM)Totnik napisał(a): (09-05-2012, 09:35 AM)zakwas napisał(a): A rytmika, to co, pies?
Metra i podziały rytmiczne to często pomijane zagadnienie i potem ludzie potrafią tylko w 4/4 grać. Ładne rzeczy, ale tylko na cztery.
Polecam też przerobić, zwłaszcza gdzieś na początku, żeby resztę w kontekście nabytej wiedzy móc rozwijać... :>
Rytmika to oddzielny rodziaj jak dla mnie a kolega pytal tylko o teorie.
No to bardzo źle, bo inaczej wiele zasad się odnajduje w podziałach parzystych i nieparzystych.
Liczba postów: 147
Liczba wątków: 5
Dołączył: Feb 2012
Reputacja:
0
(09-05-2012, 11:06 AM)zakwas napisał(a): (09-05-2012, 10:17 AM)Totnik napisał(a): (09-05-2012, 09:35 AM)zakwas napisał(a): A rytmika, to co, pies?
Metra i podziały rytmiczne to często pomijane zagadnienie i potem ludzie potrafią tylko w 4/4 grać. Ładne rzeczy, ale tylko na cztery.
Polecam też przerobić, zwłaszcza gdzieś na początku, żeby resztę w kontekście nabytej wiedzy móc rozwijać... :>
Rytmika to oddzielny rodziaj jak dla mnie a kolega pytal tylko o teorie.
No to bardzo źle, bo inaczej wiele zasad się odnajduje w podziałach parzystych i nieparzystych.
Zasad z teorii ?
"Believin' all the lies that they're tellin' ya
Buyin' all the products that they're sellin' ya
They say jump and ya say how high
Ya brain-dead Ya gotta fuckin' bullet in ya head"
RATM 1992
Liczba postów: 16400
Liczba wątków: 6
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
3
Np. zmiana metrum potrafi nieźle rozwalić umiejętność improwizacji, jeśli ktoś już wie i trzyma się zasady, że na mocnych częściach taktu stara się siedzieć w tonacji, a na słabych robi smaki poza nią. Przejście z 4/4 na 3/4 przesuwa części słabe i mocne i robi się mega klops. Nauka od nowa prawie.
Gram na nerwach.
Liczba postów: 19435
Liczba wątków: 50
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
21
No tak, bo jeżeli się uczysz tego jak rozłożyć napięcia, czy wprowadzić odpowiednio dysonanse stosując daną skalę, to trochę inaczej sprawa się ma w 4/4 a 9/8...
Liczba postów: 147
Liczba wątków: 5
Dołączył: Feb 2012
Reputacja:
0
Kwestie o ktorych piszecie to jak dla mnie juz zagadniania prkatyczne a nie teoretyczne. Coz, kwestia interpretacji...
Pozatym kolega napisal:
"Stąd moja prośba abyście podali mi jakiś plan nauki teorii od podstaw"
wiec sprawy improwizacji, dysonansow itd. to juz chyba kwestie bardziej zaawansowane niz podstawowe :)
"Believin' all the lies that they're tellin' ya
Buyin' all the products that they're sellin' ya
They say jump and ya say how high
Ya brain-dead Ya gotta fuckin' bullet in ya head"
RATM 1992
Liczba postów: 19435
Liczba wątków: 50
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
21
Tak, ale moim zdaniem błędem jest branie się za inne podziały niż na 4 w momencie kiedy mamy opanowane zasady harmonii - potem jest problem ze zmianą myślenia i odpowiednim przełożeniem tego co wiemy na praktykę (bo przecież o to chodzi nam docelowo, prawda?)
Liczba postów: 147
Liczba wątków: 5
Dołączył: Feb 2012
Reputacja:
0
Pewnie masz racje, osobiscie nie mam wiedzy i doswiadczenia z bardziej skomplikowanymi podzialami. Moze moglby powstac osobny temat na forum w tej kwestii ;)
"Believin' all the lies that they're tellin' ya
Buyin' all the products that they're sellin' ya
They say jump and ya say how high
Ya brain-dead Ya gotta fuckin' bullet in ya head"
RATM 1992
Liczba postów: 605
Liczba wątków: 3
Dołączył: Jul 2010
Reputacja:
0
09-05-2012, 12:32 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-05-2012, 12:34 PM przez Michaś.)
(09-05-2012, 08:07 AM)Totnik napisał(a): 1) interwaly
2) akordy
3) skale
4) harmonia
5) dalsze zagadnienia :)
AAAAAAAAAAAA NIEEEE!
po pierwsze, interwały, akordy, skale to harmonia. Po drugie nie da się ich uczyć "osobno" a na pewno jest to bez sensu.
Jeśli przez teorię rozumiemy harmonię (często tak jest) to zaczynamy od interwałów, zrozumienia akordów Xmaj7 Xm7 X7, pasażyków do nich, skal jońskiej, doryckiej i miksolidyjskej - i już rozumiemy większość współczesnej harmonii i możemy ją świadomie ogrywać. Można dodać półzmniejszony, żeby się nie zdziwić w standardzie.
Potem - gruntowne przerobienie harmonii skali jońskiej, potem melodycznej minorowej i uzupełniamy zmniejszoną i całotonową. Ze zrozumieniem wszystkich modusów, harmonii na każdym stopniu, skal właściwych, dźwięków akordowych, funkcji poszczególnych stopni w pochodach akordowych + zależności harmonicznych (np. dlaczego V-I - napięcia najefektywniej rozwiązujemy kwintą w dół).
Jeśli faktycznie teoria muzyki w szerszym rozumieniu - zapraszam tutaj, nic więcej na pierwszy rok nie potrzeba (jako uzupełnienie do tego, co napisałem powyżej oczywiście) http://www.mymusictheory.com/
|