warsztat nr 1.
#1
Jak wszyscy doskonale wiemy, aby zagrać na basówce dźwięki o różnej wysokości, dociskamy strunę do podstrunnicy na odpowiednim progu, skracając bądź wydłużając jej długość.
  • Odległość między dwoma dźwiękami na sąsiednich progach określamy jako półton (skrót: 1/2t). Jest to najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami, chyba że ma mamy bas bezprogowy, lub wykorzystamy możliwość podciągania strun, wtedy możemy osiągnąć odległość mniejszą od półtonu.

  • Dwa półtony (dwa progi) to cały ton (skrót: 1t).
Każdy dźwięk ma określoną nazwę. Poznajmy najpierw siedem najważniejszych dźwięków. Dźwięki te są literami alfabetu łacińskiego. Tworzą one skalę diatoniczną. Są to: C D E F G A H.
Ósmy dźwięk to znów C następny D, E i tak dalej. W wydawnictwach obcojęzycznych spotkacie notację, w której dźwięk określany u nas jako H, zapisuje się jako B.



Dźwięki pustych strun gitary basowej to dźwięki diatoniczne E A D G . W basach pięciostrunowych dodana jest najniższa struna H a w sześciostrunowych dochodzi najwyżej nastrojona struna C.
Dalszy opis i ćwiczenia będę podawał dla basów czterostrunowych, ponieważ są one wciąż najbardziej popularne.

Jak układają się dźwięki diatoniczne na poszczególnych progach?
Dźwięki E, F są na sąsiednich progach, czyli dzieli je odległość pół tonu. To samo dotyczy dźwięków H, C. Pozostałe dźwięki oddalone są od siebie o cały ton.

[Obrazek: d_ziolek-skala_diatoniczna.png]

Spróbujmy znaleźć dźwięki diatoniczne na strunie E.
  • Mamy już dźwięk E - to pusta struna.
  • Dźwięk F jest oddalony o pół tonu czyli będzie na pierwszym progu.
  • Dźwięk G oddalony jest od F o cały ton. Przeskakujemy więc z progu pierwszego na próg trzeci.
  • Dźwięk A oddalony jest od G o cały ton będzie więc na piątym progu.
  • Dźwięk H oddalony jest od A o cały ton. Znajdziemy go na siódmym progu.
  • Dźwięk C oddalony jest od H o pół tonu, będzie więc na sąsiednim ósmym progu.
  • Dźwięk D oddalony jest od C o cały ton. Zagramy go na dziesiątym progu.
  • Dźwięk E oddalony jest od D o cały ton. Znajduje się na dwunastym progu.
[Obrazek: d_ziolek-skala_diatoniczna_gryf.png]


Ćwiczenie 1.
Ustawiamy metronom na tempo 60 BPM. Gramy po kolei dźwięki diatoniczne na strunie E. Jeden dźwięk co cztery uderzenia. Równocześnie z zagraniem dźwięku mówimy na głos a najlepiej śpiewamy jego nazwę (kojarzymy w ten sposób umiejscowienie dźwięku na gryfie z jego brzmieniem).

Ćwiczenie 2.
Znajdujemy dźwięki diatoniczne na pozostałych strunach, wykorzystując znajomość układu półtonów i całych tonów w skali diatonicznej. Powtarzamy ćwiczenie numer1 na strunach A, D, G.


Ćwiczenie 3.
Znajdujemy na gryfie wszystkie dźwięki C do dwunastego progu (na strunie E - 8 próg, na strunie A - 3 próg, na strunie D - 10 próg, na strunie G - 5 próg).
Gramy znalezione dźwięki z metronomem, w taki sam sposób jak w ćwiczeniu numer 1.
Tak samo postępujemy z pozostałymi dźwiękami diatonicznymi.

Powodzenia,
Darek Ziółek
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
warsztat nr 1. - przez Darek Ziółek - 10-20-2010, 08:07 PM
RE: warsztat nr 1. - przez zakwas - 10-20-2010, 08:17 PM
RE: warsztat nr 1. - przez Darek Ziółek - 10-20-2010, 08:48 PM
RE: warsztat nr 1. - przez marek HAGA - 05-03-2011, 12:40 PM
RE: warsztat nr 1. - przez zakwas - 05-03-2011, 04:52 PM
RE: warsztat nr 1. - przez OMSON - 07-19-2011, 08:39 AM
RE: warsztat nr 1. - przez ratkill - 10-21-2010, 10:06 AM
RE: warsztat nr 1. - przez paka - 10-21-2010, 10:10 AM
RE: warsztat nr 1. - przez Rafau - 10-23-2010, 05:07 PM
RE: warsztat nr 1. - przez Maciejeq - 10-24-2010, 09:48 PM
RE: warsztat nr 1. - przez Choice - 05-03-2011, 02:56 PM
RE: warsztat nr 1. - przez WFoltynski - 05-03-2011, 05:00 PM
RE: warsztat nr 1. - przez JA_cek - 05-04-2011, 10:44 AM
RE: warsztat nr 1. - przez G.M.O.D. - 05-04-2011, 11:50 AM
RE: warsztat nr 1. - przez JA_cek - 05-04-2011, 12:09 PM
RE: warsztat nr 1. - przez zakwas - 05-04-2011, 12:39 PM
RE: warsztat nr 1. - przez G.M.O.D. - 05-04-2011, 12:39 PM

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości