Jak zmienić (poprawić) akustykę pomieszczenia ?
#1
Bug 
Jest na sali ktoś z taką wiedzą Wink ?


Na pewno forumowicze grający czasem różne knajpiane chałturki wiedzą jak uciążliwa jest sala taneczna,korytarz, wnęka w izbie dedykowana dla grajków gdzie akustyka albo jest dobra albo nie nadająca się do grania,tym bardziej na żywca.
Uniwersalnymi i często spotykanymi przyjaciółmi nagłośnienia i muzyków są na przykład dywany,zasłony,wełna mineralna w pomieszczeniu czy też wszystko w drewnie (zapraszam do serca Kaszub gdzie w gospodach panuje idealna akustyka,aż chce się nagrywać bębny Wink ).

Zacząłem od warunków live!,teraz może coś stacjonarnego - studio.
Jak sobie radzicie z akustyką,czy możecie ją dowolnie modyfikować pod różne potrzeby ?

Pierwszym fajnym sposobem jest zakup czegoś w tym stylu
[Obrazek: mic-thing.jpg] lub [Obrazek: instrument-reflexion-fil_1379.jpg]
Niestety nie zamaskuje to słabego pomieszczenia i nadaje się tylko do niektórych nagrań. Bardzo przydatne jest na przykład do nagrań na setę,świetnie niweluje przesłuchy.

Co jeśli chcemy zainwestować w akustykę całego pomieszczenia ?
Sposobów które znam jest kilka - albo robimy wszystko w drewnie, lub szukamy czegoś o nierównomiernym kształcie (w studio ściany mamy wyłożone cegłówkami z rozbiórki,każda praktycznie inna), albo robimy / kupujemy panele akustyczne i mamy zmienną akustykę.
Nie mówię tu o włożeniu tony gąbek o spiczastych końcach bo one nie pochłoną tego ile trzeba, mówię o czymś takim:
[Obrazek: Reversible-Diffuser-Absorber-Acoustic-Panel.jpg]
Stosował już to ktoś ?
Strasznie drogie w zakupie, jednocześnie bardzo tanie jeśli robi się je samemu. Tu akurat przykład z osłoną wykonaną ze sklejki która fajnie odbija górne częstotliwości. Przede wszystkim taki panel pochłania dolny środek i środek pasma, znika ten rezonujący pogłos i taki panel zawsze można ściągnąć ze ściany,lub zrobić naziemny przesuwany (na kółkach,czy filcach). Konstrukcja jest prosta - wełna mineralna,obudowa,przepuszczające powietrze płótno które nie przepuszcza farfocli z wełny i (może być,lub też nie) osłona z dziurkami.

Zapraszam do dyskusji Wink
Odpowiedz
#2
Będę przymierzał się do adaptacji garażu na studio, to na pewno zagłębię się w temat i chętnie powymieniam się doświadczeniami, niestety jest to temat na przyszłość, bo jeszcze nie mam tego garażu.

Czy w Waszych studiach są myki pt. nierównoległe ściany i sufity? Jak radzicie sobie z falami stojącymi, jakie proporcje ścian stosujecie?

Ja na razie metodą prób i błędów szukałem najlepiej brzmiącego pomieszczenia w teatrze i tam nagrywałem różne instrumenty i tak np. perkusja najlepiej zabrzmiała w siłowni Big Grin gitara natomiast na holu, a wokale w bunkrze - najbardziej wytłumionym pomieszczeniu ze względu na ogromną ilość pierdół leżących tam i zaokrąglone sufity.
Nie będziesz tam jakimś poetą
Tylko najgorszym na świecie...

Polubcie Spare Bricks na fb Wink
www.sparebricks.pl

Odpowiedz
#3
Kowal te panele dają radę - w izabelinie dużym jest generalnie zero gąbek i trochę tych paneli - akustyka pomieszczenia dawała radę jak tam byłem.
Odpowiedz
#4
Najfajniejsze pomieszczenie w jakim nagrywaliśmy miało Tonn Studio w Łodzi.

[Obrazek: 719_image_2.jpg]

Pomieszczenie zostało zaprojektowane i zbudowane na miarę 21 wieku. Jak widać sporo się tam dzieje na tych ścianach, ale zdaje egzamin w 100%
Gary zabrzmiały tam po prostu super!
Na przykład TO tam nagraliśmy (niestety kompresja wrzuty sporo odbiera temu nagraniu)
Fender Jazz Bass MIJ 75RS | Fender PB-555 Boxer MIJ -> Line 6 Relay G50 -> PolyTune -> Aphex Punch Factory -> Aguilar Agro -> Dunlop 105Q -> EBS HD350 -> EBS ProLine 410

Odpowiedz
#5
(07-31-2010, 07:52 PM)Pecu napisał(a): [Obrazek: 719_image_2.jpg]

slinaslinaslinaslinaslinaslinaslinaslinaslina

ale zajebiste pomieszczenie! mógłbym tam mieszkać
Wykonuje kolumny na zamowienie. Kontaktowac sie na PW.

Gear: MM Cutlass, rig is under production.

Sprzedam:
Aguilar OBP-2
Ashdown Perfect Ten
Harman Kardon PM635i
Odpowiedz
#6
(07-31-2010, 07:52 PM)Pecu napisał(a): Najfajniejsze pomieszczenie w jakim nagrywaliśmy miało Tonn Studio w Łodzi.

[Obrazek: 719_image_2.jpg]

Pomieszczenie zostało zaprojektowane i zbudowane na miarę 21 wieku. Jak widać sporo się tam dzieje na tych ścianach, ale zdaje egzamin w 100%
Gary zabrzmiały tam po prostu super!
Na przykład TO tam nagraliśmy (niestety kompresja wrzuty sporo odbiera temu nagraniu)

No niezłe. A co tam robi perkusja NELLa? Smile
Odpowiedz
#7
Bo oni też tam nagrywali Smile
To fotka z jakiegoś katalogu firm muzycznych, nie nasza.
Fender Jazz Bass MIJ 75RS | Fender PB-555 Boxer MIJ -> Line 6 Relay G50 -> PolyTune -> Aphex Punch Factory -> Aguilar Agro -> Dunlop 105Q -> EBS HD350 -> EBS ProLine 410

Odpowiedz
#8
Jak chcecie podziwiać fotki to polecam tutaj zajrzeć:
http://www.recpublica.com/page_pl.html

Życzę wszystkim nagrywania w takich warunkach. Ale o ceny lepiej nie pytajcie- no chyba, że dacie radę w jeden dzień nagrać całą płytę Wink Big Grin
Zapraszam na stronę mojego bandu Omni mOdO- http://www.facebook.com/OmnimOdO
Odpowiedz
#9
Pomieszczenie, ceny, bajery i szmery to jedno. Ale o wiele ważniejszy jest sam realizator.
Fender Jazz Bass MIJ 75RS | Fender PB-555 Boxer MIJ -> Line 6 Relay G50 -> PolyTune -> Aphex Punch Factory -> Aguilar Agro -> Dunlop 105Q -> EBS HD350 -> EBS ProLine 410

Odpowiedz
#10
Odkopuję, czy ma to sens (założenie - wydać jak najmniej) :
http://allegro.pl/naroznik-akustyczny-ba...08799.html
http://allegro.pl/mata-akustyczna-pirami...09460.html

Ma to być do "reżyserki", pomieszczenie 3,2x3,2x3,2 (w metrach).
Odpowiedz
#11
Do reżyserki, która jest idealnym sześcianem nada się wszystko! Wink

Anyway, jeżeli masz taką możliwość, polecam przekoszenie sufitu choćby karton gipsem po to, żeby zniwleować jak najbardziej równoległości i zdeformować to co już masz. Jest wysoko, więc masz pole manewru. Fale stojące tworzące się w takim pomieszczeniu to musi być katorga przy miksowaniu...
Odpowiedz
#12
Dudni sporo, na razie ratuję się obcinaniem częstotliwości na odsłuchu (eq. z softu E-MU), w każdym razie trzeba coś lepiej to zrobić. Który kształt narożników bardziej się nada (zdaję sobie sprawę z poziomu pytania, ale wolę zrobić z siebie idiotę i zapytać, niż lecieć na Jana).

http://allegro.pl/naroznik-akustyczny-ba...60114.html

http://allegro.pl/naroznik-akustyczny-ba...84434.html

Odpowiedz
#13
Narożniki będą tu mniejszym problemem niż równoległości i idealne wymiary pomieszczenia.
Odpowiedz
#14
Przed dokonaniem jakiejkolwiek adaptacji polecam pomiary pomieszczenia. Można zrobić to dowolnym mikrofonem pomiarowym - może być i tania samoróbka na kapsule panasonica za 10 zł, byleby miała w miarę płaską i dookólną charakterystykę, co ważne - znaną. Potrzebny jest też interfejs (to akurat mały problem) i jeżeli chcemy dokładne wyniki SPL przy ustawianiu głośności odsłuchu - kalibrator. Z takim zestawem przy pomocy programu spectralab albo spectraplus można się przekonać czy adaptacja idzie w dobrą stronę nie tylko "na ucho".
Do małych pomieszczeń projektowych najważniejsza jest w zasadzie charakterystyka w sweet spocie (miejscu głowy/uszu). Zmierzyłbym sine sweepem 20Hz-20kHz z lewego i prawego monitora charakterystykę częstotliwościową i czas pogłosu w zależności od częstotliwości w tym miejscu i na tej podstawie kręcił gałkami monitorów czy dokonywał zakupów i rozmieszczenia pułapek i paneli. Wtedy też dokładnie wiadomo co dudni i jaką głebokość powinna mieć pułapka/dyfuzor żeby temu zapobiec (darmowy program do projektowania takich ustrojów nazywa się qrdude). Warunki do których powinno się zmierzać (dotyczące pogłosu w pomieszczeniu odsłuchowym) są dostępne w wytycznych AESu, do znalezienia w necie. Ważne jest też to, żeby oba głośniki grały tą samą głośnością - dla miksu muzyki jest to z tego co pamiętam 82dB na stronę mierzone szumem różowym w zakresie słyszalnym, co daje w sumie 85dB.
Nie są to super trudne czynności, triale programów są darmowe, w zasadzie jedyny wydatek to mikrofon, a można wtedy mówić o efektywnej adaptacji.
Odpowiedz
#15
Pomiary pomiarami, fajna sprawa, tylko trzeba jeszcze wiedzieć co robić potem z wynikami, bo na nic nam wiedza, że pomieszczenie dudni np. na 200 Hz jeżeli nie będziemy wiedzieli co z tym fantem zrobić.

Powtórzę jeszcze raz - pierwsza rzecz, którą TRZEBA zrobić w takim pomieszczeniu, jest pozbycie się jego foremności! Na Boga, to jest SZEŚCIAN! Fale stojące w takim pomieszczeniu muszą zabijać!
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości