Humbuckery - łączenie cewek szeregowo i równolegle oraz rozpinanie do singli
#1
No tak. I w tym dziale również postanowiłem być pierwszy Big Grin Nikt się nie odzywa, a mnie jedno pytanie nurtuje i spać nie daje. Sorry Solartron za lameriadę Big Grin

A rozchodzi się o łączenie cewek w humbuckerze i rozpinanie ich na single. Do niedawna myślałem, że to zwykłe łączenie szereg / równolegle, jak nas w podstawówce na ZPT uczono. Szukając informacji trafiłem jednak na info, że tak na prawdę szeregowo oznacza singiel + ileś procent drugiej cewki magicznie połączone, żeby nie brumiało. I tu mi się coś nie zgadza, bo nie brzmi to jak singiel Big Grin Zresztą w G&L L2000 ludzie rozpinają do singli i słychać różnicę - jest coś ala niby jazzbassowe brzmienie z Foder na przykład (oczywiście nie tej klasy brzmienie, ale charakterystyka mniej więcej).

To na czym to w końcu polega? A może różni producenci różnie to robią? W G&L L2000 schemat wygląda tak: http://www.bassesbyleo.com/images/g&l_te...iagram.pdf

A tu jakiś schemat z rozpinaniem na single:
http://www.bassesbyleo.com/images/l2500/...active.pdf

Skomplikowane takie przeróbki są? Piszą, że w zasadzie tylko pstryczek trzeba wymienić i przelutować niby...

Mi to niewiele mówi. Dużo kresek jest ;-)

Nie przesadziłem z lameriadą?
Gram na nerwach.
Odpowiedz
#2
Miklo,

Dość chaotycznie zadałeś pytania - musiałem się porządnie zastanowić o co Ci chodzi. Zdaje się, że przyjmujesz, że są dwie możliwości (szeregowo = singiel i równolegle) ale to jest błędne założenie. Dodatkowo przytaczasz informację z sieci, która ponoć jest prawdziwa, a za chwilę z tym polemizujesz. To Ty jesteś "za", czy "przeciw", czy jedno i drugie Big Grin?
Są trzy możliwości i widać to na drugim schemacie (zresztą jest to schemat tego samego basu tylko jakiś inny). I w zasadzie Twoje pytania zawierają już odpowiedź. Humbucker składa się z dwóch cewek (czyli dwóch singli) i masz dokładnie takie opcje jak się uczyłeś na ZPT: dwie cewki szeregowo, dwie cewki rownolegle i jedna cewka (i to jest właśnie singiel, druga cewka albo jest zwarta do masy albo jeden przewód nie jest nigdzie podłączony). Drugi schemat właśnie jest tak zrobiony.
Ale aby to skomplikować, to w pewnych basach (chyba nawet w niektórych Fenderach) w przypadku przełączenia na single można dodawać trochę sygnału z drugiej cewki.
I nie wiem, czy Tobie chodzi o jakiś konkretny bas, możliwość przeróbki, czy są to tylko teoretyczne pytania.
Przeróbka może jest i prosta ale porządny przełącznik do tego widziałem za 30$ + dostawa + cło. Czyli na starcie jest już dość drogo.

Marek
Odpowiedz
#3
Dzięki Markus. Mi chodziło o to, że dla mnie szeregowo, to szeregowo. A niektórzy piszą w sieci, że szeregowo, to singiel + troszkę drugiej cewki i mi to nie pasiło. Potwierdziłeś moje amatorskie przypuszczenia, za co dziękuję i przepraszam za bełkotliwe sformułowania :/

Co do przeróbki - na drugim schemacie - jak zauważyłeś - jest przeróbka polegająca na dorzuceniu możliwości rozpięcia na single. I o taką przeróbkę mi chodziło. I też odpowiedziałeś. Dzięki podwójne Big Grin
Gram na nerwach.
Odpowiedz
#4
Na pierwszym schemacie, przy przełączniku passive/active widzę oporniki. Czy ktoś wie dlaczego zostały tam dołączone?
Odpowiedz
#5
Oporniki są w torze załączania masy do preampu (sterowanie). Switchem zwierasz opornik 10M. Puszczenie napięcia przez ten opór (w trybie pasyw, standby?) może zapobiegać rozładowywaniu się kondensatorów. Wydaje mi się, że jest on po to, żeby nie było strzału podczas załączania preampu. 10K to po prostu ograniczenie prądu płynącego z baterii.

Jeśli się mylę to proszę o sprostowanie.
Odpowiedz
#6
(10-13-2010, 06:55 AM)paluch1986 napisał(a): Na pierwszym schemacie, przy przełączniku passive/active widzę oporniki. Czy ktoś wie dlaczego zostały tam dołączone?
Nie wiem ale spróbuję zgadnąć Smile.
Skoro są one przy przełączniku passive/active to prawdopodobnie są związane z przełączaniem passive/active. A skoro jeden opornik ma bardzo dużą wartość i jest podłączony do preampu, to prawdopodobnie służy do zniwelowania głośnego stuku w momencie przełączenia układu.
Zgadłem Wink?

Marek

Odpowiedz
#7
Single to przetworniki z pojedynczą cewką. Grają bardzo charakterystycznie - klarownie - to wręcz wzór brzmienia. Ale jak
to w życiu bywa nie ma nic za darmo. To piękne brzmienie wynikające poniekąd z prostoty konstrukcji obarczone jest sporą
podatnością na zakłócenia.

Humbacker jak słusznie napisał Markus to układ co najmniej dwucewkowy (gdzie mowa o cewkach aktywnych tzn. generujących sygnał użyteczny) - choć dzisiaj bardziej poprawne byłoby określenie "wielocewkowy". Humbacker może pracować w wielu trybach (kombinacjach połączenia cewek). Oczywiście jego brzmienie to zupełnie inna bajka. Zasada działania humbackera i singla to dwie różne historie bo humbacker to układ magnetycznie zamknięty w przeciwieństwie do singla (można humba porównać przez analogię do wzmacniacza różnicowego - co to w praktyce oznacza postaram się niebawem w objaśnić w stosownym temacie).
W rezultacie humbacker to układ dosyć skutecznie eliminujący zakłócenia - niestety podobnie jak poprzednio - ideału nie ma -
klarowność singla jest niestety nieosiągalna.

Tyle tytułem wstępu. Powyżej podałem klasyczne rozwiązania przetworników, jednakże od wielu lat produkowane są hybrydy - tzn single z cewkami "antybrumowymi" (tzw. fantomowe). Taka dodatkowa cewka ma oczywiście również wpływ na brzmienie ale już nie tak drastyczny jak w przypadku humbackera. Dla basowych audiofilów jednak to już nie singiel. Trzycewkowy pickup Stingraya to klasyczny przykład konstrukcje z fantomem.

Jeśli chodzi o humbacker to oczywiście można wykorzystać tylko jedną z jego cewek - wówczas mamy do czynienia z tzw. rozłączaniem cewek - ale ten tryb przypomina singla jeszcze mniej niż konstrukcje z fantomami - magnesy sąsiedniej cewki dają znać o sobie.

Temat rodzajów poszczególnych połączeń wyczerpał Markus, natomiast ja od siebie dodam co one oznaczają w praktyce w
formie podsumowania:

Połączenie szeregowe daje dwukrotnie większy sygnał, uwypukla środek ale przetwornik jednocześnie traci klarowność.
Połączenie równoległe "mocą" sygnału odpowiada singlowi ale tu mamy o połowę więcej góry, co w efekcie powoduje, że ten
typ połączenia daje bardzo krzykliwe brzmienie. Osobiście za nim nie przepadam Wink

To tak w skrócie - o pickupach będę jeszcze wielokrotnie pisał bo obecnie "przegryzam się" właśnie przez tą problematykę i niebawem pochwale się moimi pierwszymi konstrukcjami.

Coś mi się te schematy nie wyświetlają Sad
Odpowiedz
#8
Faktycznie firmy walczą o klientów i starają się zrobić niebrumiące single - przy pomocy odczepów, kontr-cewek, mieszania sygnałów i innych wynalazków. Tym niemniej podstawowa wiedza Miklo jest taka jaką wyniosłeś z zajęć ZPT. To była dobra szkoła.

Marek
Odpowiedz
#9
Mam pytanie: kiedyś na warsztatach miałem okazję grac na basie p. Adriana Maruszczyka. Były tam zamontowane dwa humbuckery bassculture. Bas miał układ rozpinania cewek, ale Adrian go nie używał, bo jak tylko załączył tryb singla, to sygnał spadał o połowę, a barwa pozostawała praktycznie ta sama. Czy da się uniknąć takiej sytuacji? Można mieć tonalność humbuckera i singla w jednym basie?
"...Slam that bass and make it sing
Give those strings that rip 'n zing..."

GMR Tribal 5 NTB Custom -> Laboga Cables->Eden WT400 plus-> TC Electronic RS 210
Odpowiedz
#10
Mam emg tw - humby z odłączaniem 1 cewki. Poziom spada o połowę faktycznie, ale barwa jest wyraźnie inna - pisałem już gdzieś tutaj o tym.

Sprawdza się to świetnie - mam humba do czystych brzmień - typowy plastikowy hi-fi walący całym pasmem przy najlżejszym muśnięciu struny, i single przecinaki środkowe z węższym pasmem i większą dynamiką do mocniejszej gry z przesterem - do tego czasami gram tylko na necku w obu trybach.

Natomiast jeśli oczekujesz 100% np. jazza i precla w jednym to raczej trzeba kupić dwie osobne deseczki z dwoma plasticzkami w innym kształcie.
Odpowiedz
#11
Podepnę sie pod temat, mimo że nie do konca moje pytanie jest z nim zgodne:

Na schematach które były tutaj dyskutowane ( http://www.bassesbyleo.com/images/l2500/...active.pdf )widać przełącznik szeregowo/równolegle. Mam ten problem w basiurce, że między tymi trybami jest dość duża różnica głośności. Chciałbym ją wyeliminować, jako, że niedługo będę grzebał przy basie (właśnie zeby wprowadzic mozliwość włączenia samych singli w przystawkach Smile ).

Jak to zrobić? Pomoże przepięcie jakiegoś kabelka? Myślałem też nad tym, żeby w środku wstawić potencjometr volume, który byłby trochę ściszony na stałe, ale nie wiem czy da sie to zrealizowac z elektronicznego punktu widzenia
fender -> fender -> fender
Odpowiedz
#12
(01-19-2013, 12:29 PM)Bolem napisał(a): Podepnę sie pod temat, mimo że nie do konca moje pytanie jest z nim zgodne:

Na schematach które były tutaj dyskutowane ( http://www.bassesbyleo.com/images/l2500/...active.pdf )widać przełącznik szeregowo/równolegle. Mam ten problem w basiurce, że między tymi trybami jest dość duża różnica głośności. Chciałbym ją wyeliminować, jako, że niedługo będę grzebał przy basie (właśnie zeby wprowadzic mozliwość włączenia samych singli w przystawkach Smile ).

Jak to zrobić? Pomoże przepięcie jakiegoś kabelka? Myślałem też nad tym, żeby w środku wstawić potencjometr volume, który byłby trochę ściszony na stałe, ale nie wiem czy da sie to zrealizowac z elektronicznego punktu widzenia

Możesz spróbować wyrównać poziom sygnału za pomocą dzielnika napięcia. Jakiś wpływ na brzmienie to będzie miało - pytanie czy będzie Ci to przeszkadzało Wink. Podobne efekty usłyszeć można gdy grasz na ściszonym pot. vol. Traci się wtedy góra.
Odpowiedz
#13
Jaki przełącznik byłby potrzebny do przełączania humbackera szeregowo/równolegle/singiel? Czy jako ekwiwalent można by zastosować dwa DPDT (jeden w miniswitchu, drugi w push-pullu)? Ogarniam tylko rozwiązanie szeregowo/równolegle, bo sam to robiłem w gitarze, ale coś czuję, że potrójna opcja przełączania cewek implikuje dodatkowe trudności. Zgadza się?

Czy ten Kent Armstrong mini-switch na samym dole da radę: http://www.buzzardsbass.com/electronics/...tches.html

A może taki rotacyjny? http://amptone.pl/p/201/764/przelacznik-...zniki.html
Odpowiedz
#14
(04-02-2013, 09:11 AM)OMSON napisał(a): Jaki przełącznik byłby potrzebny do przełączania humbackera szeregowo/równolegle/singiel? Czy jako ekwiwalent można by zastosować dwa DPDT (jeden w miniswitchu, drugi w push-pullu)? Ogarniam tylko rozwiązanie szeregowo/równolegle, bo sam to robiłem w gitarze, ale coś czuję, że potrójna opcja przełączania cewek implikuje dodatkowe trudności. Zgadza się?

Czy ten Kent Armstrong mini-switch na samym dole da radę: http://www.buzzardsbass.com/electronics/...tches.html

A może taki rotacyjny? http://amptone.pl/p/201/764/przelacznik-...zniki.html

Do tego czego potrzebujesz wystarczy przełącznik on/on/on. Niestety są to drogie zabawki. Schematów jest sporo na sieci. Być może przełącznik z amptonea też się nada, ale aby to stwierdzić musiałbym zrobić projekt - niestety teraz nie dam rady.
Odpowiedz
#15
Na tym przełączniku rotacyjnym była opcja szeregowo-równolegle-"acoustic mode" (czyli taki równoległy humbacker z dodanym kondensatorem około 2-3pF dla przytłumienia jednej cewki, aby zachować humbacking ale żeby brzmiało bardziej w stronę singla). To może się nada do tych celów?
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości