I N T O N A C J A
#1
Mam takie pytanie dotyczące intonacji na fretlessie...

Zauważyłem u siebie, że w niskiej oktawie muszę trzymać się bardziej oznaczeń pozycji progów, zaś w wysokiej, intonacja jest poprawna lekko przed oznaczeniami (instrument ma prawidłowo ustawioną menzurę i jest nastrojony). Porównywałem te oznaczenia z drugim instrumentem progowym o tej samej skali (przykładając obydwa siodełkami) i są jota w jotę z pozycjami progów...

Jak to jest u Was, bo trochę mnie zaintrygowało takie zjawisko ?
Odpowiedz
#2
http://www.talkbass.com/forum/f18/fretle...#post19341
Z tego co pan mówi starczy dobrze ustawić menzurę w mostku. Wydaje się to na wskroś logiczne.
Odpowiedz
#3
W takim razie jak ustawiałeś menzurę? Bo jeżeli jest ustawiona prawidłowo, to powinno się zgadzać, chyba, że masz NAPRAWDĘ wysoką akcję strun (w co wątpię). ;)
Odpowiedz
#4
(10-28-2013, 07:41 AM)OMSON napisał(a): Mam takie pytanie dotyczące intonacji na fretlessie...

Zauważyłem u siebie, że w niskiej oktawie muszę trzymać się bardziej oznaczeń pozycji progów, zaś w wysokiej, intonacja jest poprawna lekko przed oznaczeniami (instrument ma prawidłowo ustawioną menzurę i jest nastrojony). Porównywałem te oznaczenia z drugim instrumentem progowym o tej samej skali (przykładając obydwa siodełkami) i są jota w jotę z pozycjami progów...

Jak to jest u Was, bo trochę mnie zaintrygowało takie zjawisko ?

Tak po prostu jest.
U mnie było tak samo, z tym że są dwa sposoby na ustawianie intonacji we fretlessie - jeden to właśnie tak jak masz, drugi "na odwrót".
Z tego co czytałem różnice wynikają z tego, że progi wystają nad podstrunnice i stąd się bierze konieczność korygowania ustawienia łapy względem fretmarkera na kompletnie płaskiej podstrunnicy. Ale mogę się mylić.
Odpowiedz
#5
To normalne zjewisko :)
Warwick->Warwick->Warwick.

[Obrazek: sFxH1j7l.png]
Odpowiedz
#6
(10-28-2013, 08:32 AM)mazdah napisał(a): Tak po prostu jest.
U mnie było tak samo, z tym że są dwa sposoby na ustawianie intonacji we fretlessie - jeden to właśnie tak jak masz, drugi "na odwrót".
Z tego co czytałem różnice wynikają z tego, że progi wystają nad podstrunnice i stąd się bierze konieczność korygowania ustawienia łapy względem fretmarkera na kompletnie płaskiej podstrunnicy. Ale mogę się mylić.

Ok - ja się zacząłem już przyzwyczajać, więc nie ma bólu. ;) Na początku tylko byłem zdezorientowany, czy ja źle łapię czy oznaczenia są z dupy... W każdym razie dzięki Mazdahu za wyjaśnienie :piwko:

Wysokość strun mam akurat bardzo nisko (nieco niżej niż w Spectorze), bo fajnie mi się gra jak jest taki slap (ale jednocześnie nie na tyle nisko, żeby blokowało sustain - udało się osiągnąć kompromis, no i ten fretless jest wdzięcznym instrumentem do ustawiania takiego setupu) :)
Odpowiedz
#7
Za to jak ktoś będzie chciał znaleźć temat o intonacji to się zesra a nie znajdzie, tak nazwałeś temat. :P
P O Z I O M
Z A D O W O L E N I A
D O M A N A
[Obrazek: 5oTDjh4.png]
Odpowiedz
#8
(10-28-2013, 02:10 PM)Doman napisał(a): Za to jak ktoś będzie chciał znaleźć temat o intonacji to się zesra a nie znajdzie, tak nazwałeś temat. :P

Widzisz, bo to jest tak, jak z łapaniem intonacji właśnie ;)
Odpowiedz
#9
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ale generalnie, wyszedłem z założenia że lepiej będzie mieć fretlessa z markerami (tzn w sumie odprogowany spector).
Mądra była ta decyzja. :mrgreen:
P O Z I O M
Z A D O W O L E N I A
D O M A N A
[Obrazek: 5oTDjh4.png]
Odpowiedz
#10
(10-28-2013, 06:04 PM)Doman napisał(a): :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ale generalnie, wyszedłem z założenia że lepiej będzie mieć fretlessa z markerami (tzn w sumie odprogowany spector).
Mądra była ta decyzja. :mrgreen:

A sprawdzałeś jak u Ciebie ta intonacja wypada w wysokich pozycjach? Trza łapać równo z fretlinem czy przed?
Odpowiedz
#11
Myślę, że podstawą w graniu na fretlessie jest słyszeć. Linie mają jedynie służyć jako pomoc orientacyjna.
Odpowiedz
#12
(10-28-2013, 10:00 PM)herp napisał(a): Myślę, że podstawą w graniu na fretlessie jest słyszeć. Linie mają jedynie służyć jako pomoc orientacyjna.

Toteż słucham ;) Ale jak się człowiek przestawi, że ma być lekko przed w wysokich pozycjach, to i jakoś tak mimochodem sprawniej z tą intonacją jest.
Odpowiedz
#13
http://www.garywillis.com/pages/bass/bas...tion4.html

Poczytaj sobie to :)
Odpowiedz
#14
(10-30-2013, 11:36 AM)motyx napisał(a): http://www.garywillis.com/pages/bass/bas...tion4.html

Poczytaj sobie to :)

baaaardzo sensowne podejscie!
Odpowiedz
#15
Baardzo baaardzo na temat : http://scottsbasslessons.com/beginners/f...esson.html

Scott powinien mi placic za reklame :D
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 4 gości