Liczba postów: 120
Liczba wątków: 5
Dołączył: Jan 2012
Reputacja:
0
Witam
Ostatnio spoglądając na akordy do " A day in life " beatlesów, zauważyłem zmiane akordów z molowych na durowe. Bardzo mnie to zaciekawiło więc chciałem zgłębić ten temat, ale nie znalazłem żadnego dobrego wytłumaczenia po Polsku, a choć angielski troche znam, to nie byłem w stanie wszystkiego zrozumieć.
Mógłby ktoś pomóc?
Liczba postów: 8790
Liczba wątków: 26
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
46
11-24-2013, 11:13 AM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-24-2013, 11:15 AM przez groza.)
Jeremy Pearl Jam bodajże zmienia się z Amoll na Adur między zwr a refrenem - choć głowy nie dam, ostatnio grałem to z 5 lat temu:)
To generalnie dosyć powszechna sprawa w muzyce popowej/rockowej - jak brzmi dobrze to jest dobrze. Ostatnio napisałem numer który skacze między Edur harmoniczną w intrze i Em w refrenie i Am w zwrotce.
Liczba postów: 19435
Liczba wątków: 50
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
21
Alteracja? Nie wiem czy w tym przypadku to słowo-klucz, ale podejrzewam, że jestem blisko. ;)
Liczba postów: 4766
Liczba wątków: 17
Dołączył: Jun 2010
Reputacja:
1
Alteracja to podwyższenie lub obniżenie jednego dźwięku, ale można ją fajnie wykorzystać przy modulacji właśnie ;)
np w bluebossie powrót z Db dur do c mol. Alterując prymę Db7+ zmieniamy go w d7 przez który wracamy do oryginalnej tonacji.
Liczba postów: 1000
Liczba wątków: 4
Dołączył: Dec 2012
Reputacja:
6
(11-24-2013, 11:13 AM)groza napisał(a): Jeremy Pearl Jam bodajże zmienia się z Amoll na Adur między zwr a refrenem - choć głowy nie dam, ostatnio grałem to z 5 lat temu:)
To generalnie dosyć powszechna sprawa w muzyce popowej/rockowej - jak brzmi dobrze to jest dobrze. Ostatnio napisałem numer który skacze między Edur harmoniczną w intrze i Em w refrenie i Am w zwrotce.
jaka to jest dur harmoniczna? Pytam nieironicznie, jest tyle systemów i nomenklatur że ciężko znać każdy.
Liczba postów: 5416
Liczba wątków: 6
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
6
11-26-2013, 04:45 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-26-2013, 04:46 PM przez Aval.)
To żadna egzotyka takie patenty:
Warwick->Warwick->Warwick.
Liczba postów: 8790
Liczba wątków: 26
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
46
11-26-2013, 06:01 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-26-2013, 06:01 PM przez groza.)
(11-24-2013, 12:37 PM)Marcin S napisał(a): jaka to jest dur harmoniczna? Pytam nieironicznie, jest tyle systemów i nomenklatur że ciężko znać każdy.
Zupełnie słusznie,bo ja nie wiedziałem - podałem dźwięki klawiszowcowi i mi powiedział;)
Zwykły dur, tylko 6 stopień obniżony o pół tonu.
"Skala majorowa harmoniczna (major harmoniczny, dur harmoniczny) to taka skala majorowa, w której sekunda mała zawarta jest pomiędzy stopniami III-IV, V-VI (dzięki obniżeniu stopnia VI) i VII-VIII. Pomiędzy stopniami VI-VII występuje interwał sekundy zwiększonej, a między pozostałymi stopniami sekundy wielkie. Podsumowując, jest to skala majorowa naturalna z obniżonym VI stopniem."
(11-24-2013, 12:09 PM)macius napisał(a): Alteracja to podwyższenie lub obniżenie jednego dźwięku, ale można ją fajnie wykorzystać przy modulacji właśnie ;)
np w bluebossie powrót z Db dur do c mol. Alterując prymę Db7+ zmieniamy go w d7 przez który wracamy do oryginalnej tonacji. Hmm, dotąd byłem przekonany, że alteracja nie odnosi się do dodania dzwieku chromatycznego spoza skali jedynie, gdyż może także odnosić się i do alteracji akordowej:
"In music, an altered chord, an example of alteration , is a chord with one or more diatonic notes replaced by, or altered to, a neighboring pitch in the chromatic scale. " za http://en.wikipedia.org/wiki/Altered_chord
Ale ja nie jestem po szkole muzycznej, więc co ja moge wiedziec.
Liczba postów: 16400
Liczba wątków: 6
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
3
Proponuję przejrzeć jakiegoś realbooka ze standardami jazzowymi. Zobaczcie to: http://www.learnjazzstandards.com/wp-con...1.pdf1.pdf
Już na samym początku jest C durowy (69) i c moll 7. Normalka.
Gram na nerwach.
Jeśli chodzi o zmiany dur na mol - standard. Niektóre akordy molowe/durowe nawet kiepsko brzmią zagrane po sobie, np. Em nie zagra ładnie z Gm, ale z G-durem już zabrzmi spoko.
Liczba postów: 19435
Liczba wątków: 50
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
21
Herp - mówisz o innej rzeczy kompletnie! :D
Liczba postów: 1000
Liczba wątków: 4
Dołączył: Dec 2012
Reputacja:
6
11-27-2013, 02:32 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-27-2013, 02:35 PM przez Marcin S.)
nie chodzi o taką zmianę - E-moll na G-dur to żadna zmiana, zagraj na basie niskie E gdy instrument harmoniczny gra G-dur i będziesz miał E-moll :) chodzi o w ogóle zmianę tonacji, jak choćby w "How High The Moon" Lesa Paula, gdzie pierwszym akordem jest Gmaj7, a drugim Gmin7, przy czym tonacja się zmienia z G-dur nie na G-moll a na F-dur (Gmin7 jest akordem na drugim stopniu tej tonacji i zaczyna tam kadencję ii-V7-I), i potem występuje ten manewr jeszcze parę razy.
(11-26-2013, 06:01 PM)groza napisał(a): (11-24-2013, 12:37 PM)Marcin S napisał(a): jaka to jest dur harmoniczna? Pytam nieironicznie, jest tyle systemów i nomenklatur że ciężko znać każdy.
Zupełnie słusznie,bo ja nie wiedziałem - podałem dźwięki klawiszowcowi i mi powiedział;)
Zwykły dur, tylko 6 stopień obniżony o pół tonu.
"Skala majorowa harmoniczna (major harmoniczny, dur harmoniczny) to taka skala majorowa, w której sekunda mała zawarta jest pomiędzy stopniami III-IV, V-VI (dzięki obniżeniu stopnia VI) i VII-VIII. Pomiędzy stopniami VI-VII występuje interwał sekundy zwiększonej, a między pozostałymi stopniami sekundy wielkie. Podsumowując, jest to skala majorowa naturalna z obniżonym VI stopniem."
ha, to jeszcze drugi stopień pół tonu w dół i masz skalę na której grałem wszystkie swoje sola przez pierwsze dwa lata grania na warmińskiej scenie "jazzu" "eksperymentalnego".
Liczba postów: 19435
Liczba wątków: 50
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
21
11-27-2013, 02:46 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-27-2013, 02:46 PM przez zakwas.)
(11-27-2013, 02:32 PM)Marcin S napisał(a): nie chodzi o taką zmianę - E-moll na G-dur to żadna zmiana, zagraj na basie niskie E gdy instrument harmoniczny gra G-dur i będziesz miał E-moll :)
No nie do końca G-dur z E w basie, albo e7. ;)
(11-27-2013, 02:32 PM)Marcin S napisał(a): ha, to jeszcze drugi stopień pół tonu w dół i masz skalę na której grałem wszystkie swoje sola przez pierwsze dwa lata grania na warmińskiej scenie "jazzu" "eksperymentalnego".
Ale to już jakaś symetryczna się robi chyba, nie?
P.S.: jak już gadamy o skalach, to ostatnio się zafascynowałem skalą góralską, czytam Kolberga, i pluję innym w twarz durem z #IV i bVII stopniem. Niby oczywista rzecz, a większość nie wie co się dzieje! :D
Liczba postów: 1000
Liczba wątków: 4
Dołączył: Dec 2012
Reputacja:
6
Liczba postów: 16400
Liczba wątków: 6
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
3
Zawsze w takiej sytuacji polecam pogranie typowego bluesa dominantowego:
C7 F7 C7 C7
F7 F7 C7 C7
G7 G7 F7 F7
Można tą progresję oczywiście rozwijać, ale już tutaj fajnie się tonacja zmienia. Na początku jest to C durowa tonacja (skala miksolidyjska), po przejściu na F7 jest to już C moll. Pomijam teraz inne interwały - ale sama zmiana dur - moll w prostym bluesie może coś chcącemu poznać harmonię uzmysłowić :-) Po pojawieniu się akordu G7 mamy tonację C dur z septymą wielką (przy C7 jest septyma mała). Polecam pobawienie się takim schematem i analizę FleaStyle
Gram na nerwach.
|