DIY paczka basowa
#1
Information 
Jakoś mnie wzięło do majsterkowania. Teraz przyszedł czas na kolumnę. Trochę czytałem tu i tam, ale pomyślałem, że kochane forum pomoże usystematyzować wiedzę. Może ktoś, kiedyś będzie też chciał sobie samemu zrobić pakę. A gdzie, jak nie na forum basowym znaleźć takie do basowej paki?


1. Kubatura. Ogólnie tutaj nie ma tak łatwo. Ale czy "kopiując" gabaryty znanych paczek (galliena, swr, edena) mogę wsadzić np. stockowe eminence 4x10 albo 2x12? albo poszaleć i zrobić 1x10+1x15 w jednej budzie, czy od nowa trzeba to liczyć i jak najłatwiej? 
2. Materiał: jaki materiał? sklejka liściasta, iglasta, mdf?
3. System: zamknięta czy bass-refleksem? Bo chyba rozchodzi się przy basie tylko dwie opcje Za i przeciw? Czytając widać, ze ożebrowanie ma znaczenie, a komory oddzielne dla każdego głośnika? Czy robić jakieś wytłumienie w środku?
4. Zwrotnica, jak dobrać z gotowców? A gdybym chciał zrobić paczkę z przełącznikiem do bi-amp/full range? Oczywiście wyznaje zasadę, że gwizdek w pace musi być, jak się komuś nie podoba, może skręcić. Jak mam dwa głośniki 16ohm+16ohm, to gwizdek musi mieć 8ohm?
Odpowiedz
#2
Był kiedyś taki jeden, co robił fajne paczki. Ciekawe czy tu jeszcze zagląda.
Odpowiedz
#3
(01-10-2017, 07:39 PM)Sebastian-J napisał(a): Jakoś mnie wzięło do majsterkowania. Teraz przyszedł czas na kolumnę. Trochę czytałem tu i tam, ale pomyślałem, że kochane forum pomoże usystematyzować wiedzę. Może ktoś, kiedyś będzie też chciał sobie samemu zrobić pakę. A gdzie, jak nie na forum basowym znaleźć takie do basowej paki?


1. Kubatura. Ogólnie tutaj nie ma tak łatwo. Ale czy "kopiując" gabaryty znanych paczek (galliena, swr, edena) mogę wsadzić np. stockowe eminence 4x10 albo 2x12? albo poszaleć i zrobić 1x10+1x15 w jednej budzie, czy od nowa trzeba to liczyć i jak najłatwiej? 
2. Materiał: jaki materiał? sklejka liściasta, iglasta, mdf?
3. System: zamknięta czy bass-refleksem? Bo chyba rozchodzi się przy basie tylko dwie opcje Za i przeciw? Czytając widać, ze ożebrowanie ma znaczenie, a komory oddzielne dla każdego głośnika? Czy robić jakieś wytłumienie w środku?
4. Zwrotnica, jak dobrać z gotowców? A gdybym chciał zrobić paczkę z przełącznikiem do bi-amp/full range? Oczywiście wyznaje zasadę, że gwizdek w pace musi być, jak się komuś nie podoba, może skręcić. Jak mam dwa głośniki 16ohm+16ohm, to gwizdek musi mieć 8ohm?

ostatni raz basowe paczki projektowałem na studiach.

To jest wiedza może nie stricte akademicka (podwójnej całki po obiegu zamkniętym nie będziesz musiał umieć wyliczać) ale trzeba ogarniać podstawy elektroniki i fizyki raczej niezle.

Obudowe projektuje się na podstawie tzw parametrów TS. Są gotowe algorytmy. Pare godzin w excelu lub dedykowany program za pare euro załatwi Ci sprawę obliczeń i objętości. Reszta to praktyka raczej długoletnia aby zrobić to naprawdę dobrze.

1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor

[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]
Odpowiedz
#4
Do obliczeń i elektroniki mogę się zobowiązać. Może pierwszy raz w życiu studia na kierunku Elektronika się przydadzą Big Grin
Odpowiedz
#5
(01-10-2017, 08:41 PM)szymam napisał(a): Do obliczeń i elektroniki mogę się zobowiązać. Może pierwszy raz w życiu studia na kierunku Elektronika się przydadzą Big Grin

Ogarnij na początku toturiale o projektowaniu na podstawie TS.

Może coś jeszcze znajdę w formie papierowej w domu.

1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor

[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]
Odpowiedz
#6
Swojego czasu próbowałem próbowałem obliczyć jakie głośniki mogę wstawić jako zamienniki neodymowych w jednej z kolumn ale się poddałem, jednak może do takiej zabawy przydadzą się "wykłady" z kanału YT ReduktorSzumu:
Obudowy zamknięte i obliczanie objętości: https://www.youtube.com/watch?v=iXmI-zq5jdY
Obudowy bassreflex: https://www.youtube.com/watch?v=7yt7bzemqn0
Obsługa programu winISD: https://www.youtube.com/watch?v=zNKRaC5yzmk&t=0s
Ostatniego jeszcze nie oglądałem ale pozostałych dobrze się słuchało dla samego zorientowania się o co w ogóle chodzi.
[url=https://www.youtube.com/watch?v=7yt7bzemqn0][/url]
Odpowiedz
#7
A czy kojarzycie może jakieś gotowe projekty paczek 2x12, z których można skorzystać?
Czytam, czytam, i nic nie rozumiem.
Matematyka kochana! Big Grin

Edyta: a jak się ma łączenie np. głośnika 10" z 12" + tweeter, każdy o tej samym RMS, powiedzmy 250W. Będzie jakieś różnica w rozkładzie np. skuteczności? Zakładam, że 12" może grać głośniej od 10"?
Edyta 2: tak samo się tyczy 10" z 15" + tweeter?

[Obrazek: 1210l.png?crc=3853382875]

[Obrazek: 8209_1200x1200.jpg]
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości