Pytanie o skale
#1
W sumie chodzi mi to, jak skale wykorzystać i z czym się to do kury nędzy je

Co to jest II-V-I-VI w Bb dur?


Czy poszczególne akordy mają się składać z dźwięków należących do akordu Bb dur?
Przyjmijmy Bb dur
Pierwszym akordem jest c-mol (II od Bb), ponieważ kwartą od Bb jest Eb, a Eb jest tercją własciwą dla c mol?

Drugim akordem jest F dur (V od Bb), ponieważ tercja dla F dur wypada na dźwięku A, który jest septymą Bb dur?

Dobrze to kumam?
Najlepsze zwierzątka domowe to rybki. Nie szczekają, nie drapią, błota nie naniosą, nie chrapią, a jakby co, to zagrycha pod ręką.
Odpowiedz
#2
Ja tu widzę (na filmie) inne akordy:

Cm7, F7, Bbmaj7, G7

Czyli wszystko się zgadza, a Ty pomyliłeś akordy Smile
Gram na nerwach.
Odpowiedz
#3
(03-24-2021, 08:01 AM)miklo napisał(a): Ja tu widzę (na filmie) inne akordy:

Cm7, F7, Bbmaj7, G7

Czyli wszystko się zgadza, a Ty pomyliłeś akordy Smile

Teraz już wiem Smile

Natomiast pytanie powyżej się wyedytowało Smile
Najlepsze zwierzątka domowe to rybki. Nie szczekają, nie drapią, błota nie naniosą, nie chrapią, a jakby co, to zagrycha pod ręką.
Odpowiedz
#4
Fb opisane jako nuta wywołuje we mnie niepokój Wink
zakręciłeś sobie chyba przez łączenie notacji polskiej dur/mol z amerykańskim biflat Wink

Odpowiedz
#5
(03-24-2021, 08:14 AM)macius napisał(a): Fb opisane jako nuta wywołuje we mnie niepokój Wink
zakręciłeś sobie chyba przez łączenie notacji polskiej dur/mol z amerykańskim biflat Wink

Istotnie, wolę Eb of Fb Smile

Poprawiłem wyżej okraszając kolorkiem.

Sry za zamieszanie, ale sami rozumiecie, od E do F droga niedaleka
Najlepsze zwierzątka domowe to rybki. Nie szczekają, nie drapią, błota nie naniosą, nie chrapią, a jakby co, to zagrycha pod ręką.
Odpowiedz
#6
Akordy są na stopniach skali Bb dur:

I Bb maj 7
II Cm7
III Dm7
IV Eb maj7
V F7
VI Gm7
VII A0

Na końcu progresji jest G7, bo jest to dominanta do Cm7 i ładnie brzmi taki zabieg.
Gram na nerwach.
Odpowiedz
#7
G7 tutaj to tzw. secondary dominant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_...y_dominant

Generalnie w jazzie jak się uprzesz to wpierdolisz dominantowy akord przed wszystkim, przed tym G7 mógłbyś zagrać D7 i miałbyś V/V/ii - V/ii - ii.

Początki w jazzie bywają trudne, ale z drugiej strony zdają się nigdy nie kończyć. ;D

[Obrazek: ccOwOr0.jpg]

w ogóle jak dziwnie na forum móc napisać coś o muzyce. ;D
Odpowiedz
#8
Nie chciałem komplikować na starcie Smile Cm7 jest tutaj drugą subdominantą (subdominanta drugiego stopnia). I można tak w kółko Smile
Gram na nerwach.
Odpowiedz
#9
(03-24-2021, 09:01 AM)miklo napisał(a): Akordy są na stopniach skali Bb dur:

I Bb maj 7
II Cm7
III Dm7
IV Eb maj7
V F7
VI Gm7
VII A0

Na końcu progresji jest G7, bo jest to dominanta do Cm7 i ładnie brzmi taki zabieg.



No dobrze, ale te siódemki to skąd się biorą?

A0 to mi się z arkuszem ~0.8 na 1.2 m kojarzy ;)
Odpowiedz
#10
(03-24-2021, 02:56 PM)sokolasty napisał(a): No dobrze, ale te siódemki to skąd się biorą?

A0 to mi się z arkuszem ~0.8 na 1.2 m kojarzy Wink

Kolejna tercja wpada do akordu - po kwincie skaczesz po skali o tercję i voila, masz domyślną septymkę do akordu.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości