Fender B-HOOD
(09-20-2013, 02:49 PM)zakwas napisał(a): Mi to bardziej brzmi w kierunku bananzeów ATK. Wink

pisałem bardziej o oczekiwanej uniwersalności, nie o brzmieniu
Odpowiedz
A, ok. Smile
Odpowiedz
(09-20-2013, 03:05 PM)DEFENCE napisał(a):
(09-20-2013, 02:49 PM)zakwas napisał(a): Mi to bardziej brzmi w kierunku bananzeów ATK. Wink

pisałem bardziej o oczekiwanej uniwersalności, nie o brzmieniu

Czyli, wg Ciebie Stingray jest uniwersalniejszym instrumentem niż Jazzbass ...
Ciekawa teoria bo dokładnie 9236458 basistów i producentów - w tym wielu z dorobkiem wielopłytowym i długoletnią karierą twierdzi odwrotnie...

1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor

[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]
Odpowiedz
Alf, w latach 60 jak się pokazałeś w studiu z Jazz Bassem, to w najlepszym wypadku musiałeś czym prędzej zapierdalać po Precisiona, a zazwyczaj po prostu traciłeś zarówno robotę jak i dobrą opinię. 9236458 basistów i producentów przez ładnych 10 lat niekoniecznie miało rację co do Jazz Bassa Tongue

Poczekajmy co Dimension pokaże na scenie i w studiu Smile
Odpowiedz
Ciekawe czy jakby wpierw (oczywiście pomińmy wszystkie fakty logiczne itd.) został wymyślony Warwick Streamer Stage II przykładowo, to czy jazz bass miałby taką pozycję jak dziś Smile Bo to o czym piszesz Mazdah, to chyba po części mówi jasno, że realizatorzy, muzycy i słuchacze przyzwyczaili się do jednego, konkretnego umiejscowienia w miksie (i brzmienia) instrumentu. Pamiętam że Omson i Alfik chyba o czymś podobnym dyskutowali, ale tak sobie gdybam Wink
Odpowiedz
(09-20-2013, 03:15 PM)Alfik napisał(a):
(09-20-2013, 03:05 PM)DEFENCE napisał(a):
(09-20-2013, 02:49 PM)zakwas napisał(a): Mi to bardziej brzmi w kierunku bananzeów ATK. Wink

pisałem bardziej o oczekiwanej uniwersalności, nie o brzmieniu

Czyli, wg Ciebie Stingray jest uniwersalniejszym instrumentem niż Jazzbass ...
Ciekawa teoria bo dokładnie 9236458 basistów i producentów - w tym wielu z dorobkiem wielopłytowym i długoletnią karierą twierdzi odwrotnie...

Tak, bo możesz na nim ustawić więcej brzmień niż na jazzie. O taką uniwersalność mi chodziło.
Poza tym przyzwyczajenie słuchacza, realizatora i muzyka do pewnego kanonu brzmienia basu jest śmieszne. Jest sporo zespołów gdzie bas brzmi nieszablonowo i jakoś sobie radzą.
Odpowiedz
(09-20-2013, 02:49 PM)zakwas napisał(a): Mi to bardziej brzmi w kierunku bananzeów ATK. Wink
czyli zajebiście? Smile
W Paryżu najlepsze kasztany są na placu Pigalle
Odpowiedz
(09-20-2013, 03:58 PM)Maciejeq napisał(a): Ciekawe czy jakby wpierw (oczywiście pomińmy wszystkie fakty logiczne itd.) został wymyślony Warwick Streamer Stage II przykładowo, to czy jazz bass miałby taką pozycję jak dziś Smile Bo to o czym piszesz Mazdah, to chyba po części mówi jasno, że realizatorzy, muzycy i słuchacze przyzwyczaili się do jednego, konkretnego umiejscowienia w miksie (i brzmienia) instrumentu. Pamiętam że Omson i Alfik chyba o czymś podobnym dyskutowali, ale tak sobie gdybam Wink

Nie wiem czy chodzi o przyzwyczajenie. Po prostu nikomu przed Jaco nawet nie snilo sie, ze bas moze tak brzmiec i mozna na nim tak grac. To samo bylo jak ludzie uslyszeli Jamersona. Rewolucja na miare odkrycia, ze upolowane mieso mozna upiec nad ogniem Wink
Odpowiedz
(09-20-2013, 06:51 PM)zwinny napisał(a):
(09-20-2013, 02:49 PM)zakwas napisał(a): Mi to bardziej brzmi w kierunku bananzeów ATK. Wink
czyli zajebiście? Smile

Całkiem fpytę. Wink
Odpowiedz
...
Odpowiedz
(09-20-2013, 03:49 PM)mazdah napisał(a): Alf, w latach 60 jak się pokazałeś w studiu z Jazz Bassem, to w najlepszym wypadku musiałeś czym prędzej zapierdalać po Precisiona, a zazwyczaj po prostu traciłeś zarówno robotę jak i dobrą opinię. 9236458 basistów i producentów przez ładnych 10 lat niekoniecznie miało rację co do Jazz Bassa Tongue

Poczekajmy co Dimension pokaże na scenie i w studiu Smile

Nie będę się sprzeczać na temat wyższości precla nad jazzem - bo to nie ma sensu - wiadomo, że trzeba mieć obaSmile

Oczywiście szanuje też twoją ogromną wiedzę dotyczącą muzyki lat 60siatych... ale opowieść dotyczące dominacji precla są powiedzmy nieco anekdotyczne, był owszem dość krótki okres mody na Precision Telecaster po czym nastąpił okres mody na statocaster - Jazz Bass. Miało to bezpośrednie powiązanie z premierami tych instrumentów.
W latach 70siątych sprawa się wyrównała i muzyk mógł wybrać Fender lub Gibson jeśli grał na gitarze, lub Precision lub Jazz jeśli grał na basie... ewentualnie rickenbacker jeśli grał rocka i bardzo chciał ukazać swoją odmiennośćSmile

Oczywiście ekipa moich kochanych preclowców Jamerson, Duck Dunn, Babitt, George Porter Junior mocno rządziła w owych czasach, ale jak pokazuje poniższa lista hitów na top 40 zagrana tylko przez jednego Pana kojarzonego wyłącznie z jazz bassem...

Nelson, Rick Travelin' Man 1961 1
Gary Lewis and the Playboys This Diamond Ring 1965 1
McGuire, Barry Eve Of Destruction 1965 1
Mama's and Papa's Monday Monday 1966 1
Rivers, Johnny Poor Side of Town 1966 1
Association Windy 1967 1
Fifth Dimension Aquarius/Let The Sunshine In 1969 1
Fifth Dimension Wedding Bell Blues 1969 1
Roe, Tommy Dizzy 1969 1
Carpenters (They Long To Be)Close to You 1970 1
Neil Diamond Cracklin' Rosie 1970 1
Partridge Family I Think I Love You 1970 1
Simon and Garfunkel Bridge Over Troubled Water 1970 1
Reddy, Helen I am Woman 1972 1
Carpenters Top of The World 1973 1
Reddy, Helen Delta Dawn 1973 1
Bo Donaldson & the Heywoods Billy Don't Be a Hero 1973 1
Carpenters Please Mr. Postman 1974 1
Rivers, Johnny Memphis 1964 2
Gary Lewis and the Playboys Count Me In 1965 2
Gary Lewis and the Playboys Save Your Heart For Me 1965 2
Mama's and Papa's Dedicated to the One I Love 1967 2
Association Never My Love 1968 2
Harris, Richard MacArthur Park 1968 2
Carpenters Superstar 1970 2
Carpenters We've Only Just Begun 1970 2
Fifth Dimension One Less Bell To Answer 1970 2
Carpenters Rainy Days & Mondays 1971 2
Carpenters Hurting Each Other 1972 2
Carpenters Yesterday Once More 1973 2
England Dan and John Ford Coley I'd Really Love To See You Tonight 1976 2
Rivers, Johnny Secret Agent Man 1966 3
Rivers, Johnny Baby I Need Your Lovin' 1967 3
Fifth Dimension Stoned Soul Picnic 1968 3
Monkee's Valleri 1968 3
Sherman, Bobby Little Woman 1969 3
Carpenters For All We Know 1971 3
Carpenters Sing 1973 3
Reddy, Helen Leave me Alone 1973 3
Gary Lewis and the Playboys Everybody Loves a Clown 1965 4
Mama's and Papa's California Dreamin' 1966 4
McKenzie, Scott San Franciso 1967 4
America Tin Man 1974 4
Carpenters Only Yesterday 1975 4
Nelson, Rick Teen Age Idol 1962 5
Nelson, Rick Young World 1962 5
Mama's and Papa's Words of Love 1966 5
Mama's and Papa's Creeque Alley 1967 5
Kenny Rogers and the First Edition Just Dropped In 1968 5
Sherman, Bobby Julie, Do Ya Love Me 1970 5
America Lonely People 1975 5

Rogers, Kenny Lucille 1977 5
Nelson, Rick It's Up to You 1962 6
Nelson, Rick For You 1964 6
Mama's and Papa's I Saw Her Again 1966 6
Roe, Tommy Hooray for Hazel 1966 6
Turtles Elenore 1968 6
Turtles You Showed Me 1968 6
Kenny Rogers and the First Edition Ruby, Don't Take Your Love To Town 1969 6
Neil Diamond Holly Holy 1969 6
Streisand, Barbra Stoney End 1970 6
Partridge Family Doesn't Somebody Want to Be Wanted 1971 6
Rivers, Johnny Rockin' Pneumonia and the Boogie Woogie F 1972 6
Rivers, Johnny Seventh Son 1965 7
Fifth Dimension Up-Up And Away 1967 7
Roe, Tommy Stagger Lee 1971 7
Carpenters Goodbye to Love 1972 7
Gary Lewis and the Playboys Green Grass 1966 8
Boyce & Hart I Wonder What She's Doing Tonight 1968 8
Roe, Tommy Jam Up Jelly Tight 1969 8
America Ventura Highway 1972 8
Fifth Dimension (Last Night)I didn't get to Sleep At All 1972 8
Reddy, Helen Ain't no Way to Treat a Lady 1975 8
Nelson, Rick Hello Mary Lou 1961 9
Rivers, Johnny Mountain of Love 1964 9
Spanky and Our Gang Sunday Will Never Be The Same 1967 9
Sherman, Bobby La La La(If I Had You) 1969 9
Sherman, Bobby Easy Come Easy Go 1970 9
Grass Roots Sooner or Later 1971 9
Partridge Family I'll Meet You Half Way 1971 9
Garfunkel, Art All I Know 1973 9
Stevenson, B.W. My Maria 1973 9
Reddy, Helen You and Me Against the World 1974 9
Roberts, Austin Rocky 1975 9
England Dan and John Ford Coley We'll Never Have To Say Goodbye Again 1978 9
Sylvia Nobody 1982 9
Rivers, Johnny The Tracks of My Tears 1967 10
Association Everything That Touches You 1968 10
Lindsay, Mark Arizona 1970 10
Fifth Dimension If I Could Reach You 1972 10
England Dan and John Ford Coley Nights Are Forever Without Love 1976 10
Nelson, Rick A Wonder Like You 1961 11
Kenny Rogers and the First Edition Something's Burning 1970 11
Carpenters I Won't Last A Day Without You 1974 11
Nelson, Rick Fools Rush In 1963 12
Rivers, Johnny Maybelle 1964 12
Turtles You Know What I Mean 1967 12
Mama Cass Dream A little Dream 1968 12
Fifth Dimension Never My Love 1971 12
Carpenters It's Going To Take Some Time 1972 12
Roberts, Austin Something's Wrong With Me 1972 12
Reddy, Helen Peaceful 1973 12
Carpenters There's a Kind A Hush(All Over The World) 1976 12
Cannon, Freddy When the Action Is 1965 13
Gary Lewis and the Playboys My Hearts Symphony 1966 13

Fifth Dimension Sweet Blindness 1968 13
Reddy, Helen I Don't know How to Love Him 1971 13
Partridge Family I Woke Up In Love This Morning 1972 13
Rivers, Johnny Summer Rain 1967 14
Turtles She's My Girl 1967 14
Gary Lewis and the Playboys (You Don't Have To)Paint Me A Picture 1966 15
Grass Roots I'd Wait A Million Years 1969 15
Grass Roots Temptation Eyes 1971 15
Reddy, Helen Keep On Singing 1974 15
Nelson, Rick Ever Lovin 1961 16
Fifth Dimension Go Where You Wanna Go 1967 16
Grass Roots Two Divided By Love 1971 16
Sherman, Bobby Cried Like A Baby 1971 16
Carpenters Touch Me When Were Dancing 1981 16
Spanky and Our Gang Like To Get To Know You 1968 17
Kenny Rogers and the First Edition Tell It To Brother 1970 17
Carpenters Solitaire 1975 17
Garfunkel, Art I Only Have Eyes For You 1975 18
Rivers, Johnny (I Washed My Hands In)Muddy Water 1966 19
Gary Lewis and the Playboys Sealed With A Kiss 1968 19
Kenny Rogers and the First Edition But You Know I Love You 1969 19
Campbell, Glen Honey, Come Back 1970 19
Fifth Dimension Love's Lines, Angles And Rhymes 1971 19
Reddy, Helen Somewhere in the Night 1975 19
Murphy, Michael What's Forever For 1982 19
Rivers, Johnny Midnight Special 1965 20
Mama's and Papa's Twelve Thirty 1967 20
Fifth Dimension Workin' on a Groovy Thing 1969 20
Michael Parks, Michael Long Lonesome Highway 1970 20
Partridge Family It's One of the Those Nights 1972 20
Newton-John, Olivia Sam 1977 20
Gary Lewis and the Playboys Where Will Words Come From 1967 21
Fifth Dimension Blowing Away 1970 21
England Dan and John Ford Coley It's Sad To Belong 1977 21
Grass Roots Things I Should Have Said 1967 23
Roe, Tommy It's Now Winter's Day 1967 23
Campbell, Glen Try a Little Kindness 1969 23
England Dan and John Ford Coley Gone To Far 1977 23
Mama's and Papa's Look Through My Window 1966 24
McKenzie, Scott Like An Old Time Movie 1967 24
Grass Roots Heaven Knows 1969 24
Fifth Dimension Puppet Man 1970 24
Sherman, Bobby Hey, Mister Sun 1970 24
Nelson, Rick String Along 1963 25
Fifth Dimension California Soul 1969 25
Lindsay, Mark Silver Bird 1970 25
Carpenters I Need to Be In Love 1976 25
Nelson, Rick The Very Thought of You 1964 26
Rivers, Johnny Where Have All The Flowers Gone 1965 26
Campbell, Glen By the Time I Get to Phoenix 1967 26
Mama's and Papa's Glad to Be Unhappy 1967 26
Campbell, Glen Where's the Playground Susie 1969 26
Kenny Rogers and the First Edition Ruben James 1970 26
Boyce & Hart Alice Long 1968 27

Campbell, Glen All I Have to Do Is Dream 1970 27
Fifth Dimension Save The Country 1970 27
Grass Roots Where Were You When I Needed You 1966 28
Grass Roots Bella Linda 1969 28
Partridge Family Breaking Up is Hard To Do 1972 28
Fifth Dimension Carpet Man 1968 29
Roe, Tommy Heather Honey 1969 29
Sherman, Bobby The Drum 1971 29
Spanky and Our Gang Sunday Mornin' 1968 30
Mama Cass It's Getting Better 1969 30
Spanky and Our Gang Making Every Minute Count 1967 31
Grass Roots The River is Wide 1969 31
Campbell, Glen Dream Baby 1971 31
Hammond, Albert I'm A Train 1974 31
Phillips, John Mississippi 1970 32
Fifth Dimension Living Together, Growing Together 1973 32
Carpenters Calling Occupants of Interplanetary Craft 1977 32
Rivers, Johnny Under Your Spell Again 1966 33
Kenny Rogers and the First Edition Heed The Call 1970 33
Newton-John, Olivia Don't Stop Believin' 1976 33
Fifth Dimension Paper Cup 1967 34
Grass Roots Glory Bound 1972 34
Neil Diamond Be 1973 34
Garfunkel, Art Second Avenue 1974 34
Campbell, Glen True Grit 1969 35
Grass Roots Baby Hold On 1970 35
America Don't Cross the River 1973 35
Carpenters All You Can Get from Love is a Love Song 1977 35
Campbell, Glen I Wanna Live 1968 36
Campbell, Glen Let It Be Me 1969 36
Mama Cass Make Your Own Kind Of Music 1969 36
Fifth Dimension Together Let's Find Love 1972 37
Garfunkel, Art I Shall Sing 1974 38
Rivers, Johnny Blue Suede Shoes 1975 38
Boyce & Hart Out & About 1967 39
Association Time For Livin' 1968 39
Campbell, Glen Gentle on My Mind 1968 39
Grass Roots The Runaway 1972 39
Partridge Family Looking Through The Eyes of Love 1973 39

Jak widać nie było z jazzem tak źleSmile


Jazz bass nie zdobył popularności przez Jaco. Nastąpiło to znacznie wcześniej za sprawą brytyjskich muzyków rockowych.
Solo w My Generation; 2 płyty Led Zeppelin (jako gówniarz po wysłuchaniu "dwójki" wiedziałem, że chce grać na basie, pierwsze dźwięki grane przez Jaco usłyszałem jakieś 10 lat później). Jimi Hendrix Experience; The Yarbirds o ile pamiętam, Collosseum, Ten Years After, nieco później Uriaah Heep... itd. Jack Cassady (to już co prawda Ameryka) Jeśli spojrzysz na woodstock (68r) - to mamy już praktycznie równość jeśli chodzi o popularność obu instrumentów.

Jaco natomiast otworzył drogę elektrycznym basistom jazzowym... pamiętajmy, że przed nim basówki w w jazzie kompletnie nie akceptowano...

@Maciejek

To nie jest tak, że gdyby warwick był wcześniej to mielibyśmy inne przyzwyczajenia itd... W latach 60siątych dziesiątki albo setki firm, których nazw większość czytelników tego forum nigdy nawet nie słyszała produkowało gitary basowe... Popularność i nieśmiertelność zyskały tylko cztery: Precision, Jazz Bass, Rickenbacker 4001, i Hofner oraz ewentualnie Seria Gibsonów EB i Thunderbird. Przy czym na Jazz Bassie i Precision nagrano znacznie więcej płyt niż na wszystkich innych basach razem wziętych. To nie bierze się z mody tylko z tego, że te instrumenty się po prostu sprawdzają. Inżynierowie, producenci i muzycy sesyjni wybierają to co się sprawdza... Jeśli pojawia się coś lepszego przyzwyczajenia się bardzo szybko zmienia. Jeśli pojawia się nowinka, która się nie sprawdza - znika. Patrz dominacja na rynku plastikowych klawiszy z cyklu Yamaha DX7 w latah 80siątych... Dziś wszyscy znów wrócili do świętej trójcy: fortepian, Hammond, Rhodes a analogi mooga oberheima i profeta jakoś wróciły do łask...


1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor

[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]
Odpowiedz
(09-20-2013, 10:47 PM)Alfik napisał(a): Oczywiście ekipa moich kochanych preclowców Jamerson, Duck Dunn, Babitt, John Porter Junior mocno rządziła w owych czasach ale jak pokazuje poniższa lista hitów na top 40 zagrana tylko przez jednego Pana kojarzonego wyłącznie z jazz bassem...

(...)
Jak widać nie było z jazzem tak źleSmile


Jazz bass nie zdobył popularności przez Jaco. Nastąpiło to znacznie wcześniej za sprawą brytyjskich muzyków rockowych.
Solo w My Generation; 2 płyty Led Zeppelin (jako gówniarz po wysłuchaniu "dwójki" wiedziałem, że chce grać na basie, pierwsze dźwięki grane przez Jaco usłyszałem jakieś 10 lat później). Jimi Hendrix Experience; The Yarbirds o ile pamiętam, Collosseum, Ten Years After, nieco później Uriaah Heep... itd. Jack Cassidy (to już co prawda Ameryka) Jeśli spojrzysz na woodstock (68r) - to mamy już praktycznie równość jeśli chodzi o popularność obu instrumentów.

Jaco natomiast otworzył drogę elektrycznym basistom jazzowym... pamiętajmy, że przed nim basówki w w jazzie kompletnie nie akceptowano...

@Maciejek

To nie jest tak, że gdyby warwick był wcześniej to mielibyśmy inne przyzwyczajenia itd... W latach 60siątych dziesiątki albo setki firm, których nazw większość czytelników tego forum nigdy nawet nie słyszała produkowało gitary basowe... Popularność i nieśmiertelność zyskały tylko cztery: Precision, Jazz Bass, Rickenbacker 4001, i Hofner oraz ewentualnie Seria Gibsonów EB. Przy czym na Jazz Bassie i Precision nagrano znacznie więcej płyt niż na wszystkich innych basach razem wziętych. To nie bierze się z mody tylko z tego, że te instrumenty się po prostu sprawdzają. Inżynierowie, producenci i muzycy sesyjni wybierają to co się sprawdza... Jeśli pojawia się coś lepszego przyzwyczajenia się bardzo szybko zmienia. Jeśli pojawia się nowinka, która się nie sprawdza - znika. Patrz dominacja na rynku plastikowych klawiszy z cyklu Yamaha DX7 w latah 80siątych... Dziś wszyscy znów wrócili do świętej trójcy: fortepian, Hammond, Rhodes a analogi mooga oberheima i profeta jakoś wróciły do łask...

George Porter Jr. Smile
Odpowiedz
Na szybko odpisze, bo na weselu jestem. Nie chodzilo mi o spor Jaz vs Precel, tylko o to ze nownki nie zawsze od razu chwyca Smile Zwlaszcza, ze jazz bass powstal 10 lat po tym, jak stworzono "mala, elektryczna wersje kontrabasu z progami" i ludzie nadal oczekiwali, ze bas elektryczny bedzie brzmial jak kontrabas.
Odpowiedz
Alfik, aż sobie zapisałem ten post Emotka_2755
obrazki się zesrały.

Odpowiedz
(09-20-2013, 05:00 PM)DEFENCE napisał(a):
(09-20-2013, 03:15 PM)Alfik napisał(a):
(09-20-2013, 03:05 PM)DEFENCE napisał(a):
(09-20-2013, 02:49 PM)zakwas napisał(a): Mi to bardziej brzmi w kierunku bananzeów ATK. Wink

pisałem bardziej o oczekiwanej uniwersalności, nie o brzmieniu

Czyli, wg Ciebie Stingray jest uniwersalniejszym instrumentem niż Jazzbass ...
Ciekawa teoria bo dokładnie 9236458 basistów i producentów - w tym wielu z dorobkiem wielopłytowym i długoletnią karierą twierdzi odwrotnie...

Tak, bo możesz na nim ustawić więcej brzmień niż na jazzie. O taką uniwersalność mi chodziło.
Poza tym przyzwyczajenie słuchacza, realizatora i muzyka do pewnego kanonu brzmienia basu jest śmieszne. Jest sporo zespołów gdzie bas brzmi nieszablonowo i jakoś sobie radzą.

Oczywiście może Ci się ten instrument podobać bardziej niż precision lub jazz bass. Nic mi do tego. Merytorycznie piszesz niestety nieprawdę. Aktywna elektronika i prosty korektor półkowy (zwykle baxandalla) wbudowany do instrumentu nie zwiększa jego uniwersalności. Ten sam efekt brzmieniowy zwykle znacznie wyższej jakości i pozbawiony artefaktów pod postacią szumów i ograniczenia dynamiki instrumentu można uzyskać dedykowanymi urządzeniami zewnętrznymi. Ponadto jak wiadomo z fizyki na basie jednoprzetwornikowym nawet jeśli mamy do dyspozycji przełącznik kombinacji cewek uzyskamy dużo mniej różnorodnych i charakterystycznych brzmień niż na typowym basie dwu przetwornikowym. Wynika to grubsza z faktu, iż w danym miejscu dla danej struny przetwornik jest w stanie zebrać tylko jeden rozkład tonów składowych. Patrząc na to z punku widzenia fizyki najuniwersalniejszym rozwiązaniem była by para przesuwanych przetworników ala Guy Pratt signature.
Ponadto Humbuckery z racji swej konstrukcji są znacznie mniej wrażliwe na artykulacje grającego.
Oczywiście bardzo lubię instrumenty Ibaneza z serii ATK na którym ewidentnie wzorują się konstruktorzy Fendera. Sprawdzają się w studiu zwłaszcza do rocka. Natomiast stwierdzenie, iż jest to instrument bardziej uniwersalny niż jazz bass jest mocnym nadużyciem.


(09-20-2013, 10:59 PM)herp napisał(a):
(09-20-2013, 10:47 PM)Alfik napisał(a): Oczywiście ekipa moich kochanych preclowców Jamerson, Duck Dunn, Babitt, John Porter Junior mocno rządziła w owych czasach ale jak pokazuje poniższa lista hitów na top 40 zagrana tylko przez jednego Pana kojarzonego wyłącznie z jazz bassem...

(...)
Jak widać nie było z jazzem tak źleSmile


Jazz bass nie zdobył popularności przez Jaco. Nastąpiło to znacznie wcześniej za sprawą brytyjskich muzyków rockowych.
Solo w My Generation; 2 płyty Led Zeppelin (jako gówniarz po wysłuchaniu "dwójki" wiedziałem, że chce grać na basie, pierwsze dźwięki grane przez Jaco usłyszałem jakieś 10 lat później). Jimi Hendrix Experience; The Yarbirds o ile pamiętam, Collosseum, Ten Years After, nieco później Uriaah Heep... itd. Jack Cassidy (to już co prawda Ameryka) Jeśli spojrzysz na woodstock (68r) - to mamy już praktycznie równość jeśli chodzi o popularność obu instrumentów.

Jaco natomiast otworzył drogę elektrycznym basistom jazzowym... pamiętajmy, że przed nim basówki w w jazzie kompletnie nie akceptowano...

@Maciejek

To nie jest tak, że gdyby warwick był wcześniej to mielibyśmy inne przyzwyczajenia itd... W latach 60siątych dziesiątki albo setki firm, których nazw większość czytelników tego forum nigdy nawet nie słyszała produkowało gitary basowe... Popularność i nieśmiertelność zyskały tylko cztery: Precision, Jazz Bass, Rickenbacker 4001, i Hofner oraz ewentualnie Seria Gibsonów EB. Przy czym na Jazz Bassie i Precision nagrano znacznie więcej płyt niż na wszystkich innych basach razem wziętych. To nie bierze się z mody tylko z tego, że te instrumenty się po prostu sprawdzają. Inżynierowie, producenci i muzycy sesyjni wybierają to co się sprawdza... Jeśli pojawia się coś lepszego przyzwyczajenia się bardzo szybko zmienia. Jeśli pojawia się nowinka, która się nie sprawdza - znika. Patrz dominacja na rynku plastikowych klawiszy z cyklu Yamaha DX7 w latah 80siątych... Dziś wszyscy znów wrócili do świętej trójcy: fortepian, Hammond, Rhodes a analogi mooga oberheima i profeta jakoś wróciły do łask...

George Porter Jr. Smile

poprawioneSmile

1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor

[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 9 gości