Ja akcje strun mierze nad 12 tym progiem (odległość struny od progu - struny luźno puszczone) Struny grubsze nieco wyżej od cieńszych - lekki spadek.
Struny ustawiamy zgodnie z zaokrągleniem podstrunnicy (radius) - A i D wyżej G i E niżej (bo widziałem gitary gdzie przy radiusie 9,5" struny na mostku były "prosto".
Gitary które widzicie w sklepach są ustawione w większości na 3mm - jest to raczej standard. 2mm to już bardzo bardzo nisko (na niektórych gitarach z małym radiusem np. 7.25 nie ustawiam tak niskiej akcji bo gra się niewygodnie - nie można podciągać strun itp.) a 5mm to juz bardzo wysoko. Nie ma normy bo widziałem rickenbackera z akcja 1,5mm i dało się grać, a widziałem ludzi grających na preclach z akcja prawie 1cm i byli z tym szczęśliwi. Trzeba pamiętać o tym, że przy wyższej akcji gitara może delikatnie nie stroić na wyższych pozycjach.
Jak ustawiałem swoje gitary na 2mm to ludzie którzy na nich grali narzekali, że za nisko, że im brzęczy itp. więc zacząłem ustawiać na ok. 2,5mm i marudzenia jest mniej;d
Relief (łódka, szczelina, szparka;p) - mierzymy na środku podstrunnicy - czasem jest to 7my czasem 9ty próg itp - zależy ile masz progów. Do pomiaru trzeba docisnąć strunę na 1szym i ostatnim progu jednocześnie.
Gitary w sklepach mają przeważnie ok 0,4mm. Do przyjęcia jest 0,2-0,7mm, przy większej szczelinie również może być problem z intonacją.
Im mniejsza szczelina tym większy fretbuzz. Im większa szczelina tym więcej "klepania o progi" - struna uderza o kilka ostatnich progów bo do nich ma "bliżej". Wszystko oczywiście zależy od akcji.
Kąt gryfu - może być tak, że struny na mostku obniżone są do granic możliwości a akcja strun to 4mm - wtedy należy dać podkładkę pod gryf jak najbliżej mostka (albo lepiej podszlifować kieszeń gryfu zbierając więcej materiału z krawędzi kieszeni. Jednak trzeba to zrobić bardzo dokładnie i odpowiednimi narzędziami, bo jak porobimy dziury to efekt będzie taki sam jak podkładka;d
Może być tak, że akcja strun to 2mm, a nasz mostek jest podniesiony do granic możliwości i śruby wypadają z gwintu albo wykrzywiają się pod dociskiem strun - wtedy dajemy podkładkę na krawędzi kieszeni gryfu. Ze szlifem już trochę trudniej, bo trzeba mieć dobrą precyzyjną frezarkę. Tylko raz mi się zdarzyła taka sytuacja (oczywiscie w fenderze usa). w 99% spotykam się z tym, że akcji nie można obniżyć.
Wysokość pikapów - Pikapy najlepiej dać jak najbliżej strun - wtedy jest więcej środka i kopa ze strun, a przy okazji pikap gra GŁOŚNIEJ co jest dość istotne przy brumiących konstrukcjach typu singiel typu jazz bass.
Ludzie mają pikapy wkręcone na max w deche i się wkurzają, że wiosło im brumi. Pikap brumi cały czas tak samo, ale jak dasz go bliżej struny to może być nawet 2x głośniej i okaże się, że nagle brum aż tak nie przeszkadza.
Oczywiście jest granica - jeśli damy pikap tak blisko, że struna będzie nam walić o pikap to nie ma to sensu. Może być też tak, że na wyższych pozycjach (kiedy struna jest najbliżej przetwornika) zostaje przyciągnięta przez magnesy (szczególnie kiedy masz super warwicka corvette $$ z 2ma humbuckerami). Efekt jest taki, że słyszymy jakby gitara nie stroiła - dźwięk faluje. Trzeba wypośrodkować krótko mówiąc.
Kilka fajnych patentów:
Proste narzedzie do mierzenia akcji strun:
Struna basowa
H przeciętnie ma 3mm
E- 2,5mm
A -2mm
Obcinamy struny pryz kulkach tak żeby zostało pare cm i robimy sobie breloczek do mierzenia akcji strun.
Proste - jeśli A nie chce wejsc miedzy strunę a próg to źle. Jeśli wkładamy strunę H i jest jeszcze szczelina to znaczy, że akcja jest wysoka itp.
Proste narzędzie do mierzenia reliefu:
Najlepiej kupić gówniany kapodaster za 15zł ale może być też
Ołówek + gumka recepturka
Ołówkiem dociskamy struny a gumkę mocujemy za gryfem z obu stron ołówka. W ten sposób mamy dwie wolne ręce - do dociśniecia struny na ost. progu i zmierzenia szczeliny.
Jest jeszcze prostsza opcja - mozna poprosic rodzine o pomoc;ddd
Struna Gitarowa
E 0.010 (najciensza) ma ok. 0,3mm
G 0.016 ma ok 0,4mm
D 0.026 ma ok 0,6mmm
i robimy drugi breloczek:D
Mam teraz lepsze narzędzia do mierzenia tych parametrów jednak jak mam coś szybko na oko zrobić to i tak używam starych breloczków, zamiast czujników i szczelinomierzy.
Patent na radius:
Na stronie pickguardiana (musicie poszukać dobrze "radius templates" czy jakos tak) można ściągnąć wzory radiusów z pdfie i sobie wydrukowac w skali 1:1. Można to potem przykleić na grubszy blok techniczny czy coś i wyciąć.
Struny ustawiamy zgodnie z zaokrągleniem podstrunnicy (radius) - A i D wyżej G i E niżej (bo widziałem gitary gdzie przy radiusie 9,5" struny na mostku były "prosto".
Gitary które widzicie w sklepach są ustawione w większości na 3mm - jest to raczej standard. 2mm to już bardzo bardzo nisko (na niektórych gitarach z małym radiusem np. 7.25 nie ustawiam tak niskiej akcji bo gra się niewygodnie - nie można podciągać strun itp.) a 5mm to juz bardzo wysoko. Nie ma normy bo widziałem rickenbackera z akcja 1,5mm i dało się grać, a widziałem ludzi grających na preclach z akcja prawie 1cm i byli z tym szczęśliwi. Trzeba pamiętać o tym, że przy wyższej akcji gitara może delikatnie nie stroić na wyższych pozycjach.
Jak ustawiałem swoje gitary na 2mm to ludzie którzy na nich grali narzekali, że za nisko, że im brzęczy itp. więc zacząłem ustawiać na ok. 2,5mm i marudzenia jest mniej;d
Relief (łódka, szczelina, szparka;p) - mierzymy na środku podstrunnicy - czasem jest to 7my czasem 9ty próg itp - zależy ile masz progów. Do pomiaru trzeba docisnąć strunę na 1szym i ostatnim progu jednocześnie.
Gitary w sklepach mają przeważnie ok 0,4mm. Do przyjęcia jest 0,2-0,7mm, przy większej szczelinie również może być problem z intonacją.
Im mniejsza szczelina tym większy fretbuzz. Im większa szczelina tym więcej "klepania o progi" - struna uderza o kilka ostatnich progów bo do nich ma "bliżej". Wszystko oczywiście zależy od akcji.
Kąt gryfu - może być tak, że struny na mostku obniżone są do granic możliwości a akcja strun to 4mm - wtedy należy dać podkładkę pod gryf jak najbliżej mostka (albo lepiej podszlifować kieszeń gryfu zbierając więcej materiału z krawędzi kieszeni. Jednak trzeba to zrobić bardzo dokładnie i odpowiednimi narzędziami, bo jak porobimy dziury to efekt będzie taki sam jak podkładka;d
Może być tak, że akcja strun to 2mm, a nasz mostek jest podniesiony do granic możliwości i śruby wypadają z gwintu albo wykrzywiają się pod dociskiem strun - wtedy dajemy podkładkę na krawędzi kieszeni gryfu. Ze szlifem już trochę trudniej, bo trzeba mieć dobrą precyzyjną frezarkę. Tylko raz mi się zdarzyła taka sytuacja (oczywiscie w fenderze usa). w 99% spotykam się z tym, że akcji nie można obniżyć.
Wysokość pikapów - Pikapy najlepiej dać jak najbliżej strun - wtedy jest więcej środka i kopa ze strun, a przy okazji pikap gra GŁOŚNIEJ co jest dość istotne przy brumiących konstrukcjach typu singiel typu jazz bass.
Ludzie mają pikapy wkręcone na max w deche i się wkurzają, że wiosło im brumi. Pikap brumi cały czas tak samo, ale jak dasz go bliżej struny to może być nawet 2x głośniej i okaże się, że nagle brum aż tak nie przeszkadza.
Oczywiście jest granica - jeśli damy pikap tak blisko, że struna będzie nam walić o pikap to nie ma to sensu. Może być też tak, że na wyższych pozycjach (kiedy struna jest najbliżej przetwornika) zostaje przyciągnięta przez magnesy (szczególnie kiedy masz super warwicka corvette $$ z 2ma humbuckerami). Efekt jest taki, że słyszymy jakby gitara nie stroiła - dźwięk faluje. Trzeba wypośrodkować krótko mówiąc.
Kilka fajnych patentów:
Proste narzedzie do mierzenia akcji strun:
Struna basowa
H przeciętnie ma 3mm
E- 2,5mm
A -2mm
Obcinamy struny pryz kulkach tak żeby zostało pare cm i robimy sobie breloczek do mierzenia akcji strun.
Proste - jeśli A nie chce wejsc miedzy strunę a próg to źle. Jeśli wkładamy strunę H i jest jeszcze szczelina to znaczy, że akcja jest wysoka itp.
Proste narzędzie do mierzenia reliefu:
Najlepiej kupić gówniany kapodaster za 15zł ale może być też
Ołówek + gumka recepturka
Ołówkiem dociskamy struny a gumkę mocujemy za gryfem z obu stron ołówka. W ten sposób mamy dwie wolne ręce - do dociśniecia struny na ost. progu i zmierzenia szczeliny.
Jest jeszcze prostsza opcja - mozna poprosic rodzine o pomoc;ddd
Struna Gitarowa
E 0.010 (najciensza) ma ok. 0,3mm
G 0.016 ma ok 0,4mm
D 0.026 ma ok 0,6mmm
i robimy drugi breloczek:D
Mam teraz lepsze narzędzia do mierzenia tych parametrów jednak jak mam coś szybko na oko zrobić to i tak używam starych breloczków, zamiast czujników i szczelinomierzy.
Patent na radius:
Na stronie pickguardiana (musicie poszukać dobrze "radius templates" czy jakos tak) można ściągnąć wzory radiusów z pdfie i sobie wydrukowac w skali 1:1. Można to potem przykleić na grubszy blok techniczny czy coś i wyciąć.