10-20-2010, 08:07 PM
Jak wszyscy doskonale wiemy, aby zagrać na basówce dźwięki o różnej wysokości, dociskamy strunę do podstrunnicy na odpowiednim progu, skracając bądź wydłużając jej długość.
Ósmy dźwięk to znów C następny D, E i tak dalej. W wydawnictwach obcojęzycznych spotkacie notację, w której dźwięk określany u nas jako H, zapisuje się jako B.
Dźwięki pustych strun gitary basowej to dźwięki diatoniczne E A D G . W basach pięciostrunowych dodana jest najniższa struna H a w sześciostrunowych dochodzi najwyżej nastrojona struna C.
Dalszy opis i ćwiczenia będę podawał dla basów czterostrunowych, ponieważ są one wciąż najbardziej popularne.
Jak układają się dźwięki diatoniczne na poszczególnych progach?
Dźwięki E, F są na sąsiednich progach, czyli dzieli je odległość pół tonu. To samo dotyczy dźwięków H, C. Pozostałe dźwięki oddalone są od siebie o cały ton.
Spróbujmy znaleźć dźwięki diatoniczne na strunie E.
Ćwiczenie 1.
Ustawiamy metronom na tempo 60 BPM. Gramy po kolei dźwięki diatoniczne na strunie E. Jeden dźwięk co cztery uderzenia. Równocześnie z zagraniem dźwięku mówimy na głos a najlepiej śpiewamy jego nazwę (kojarzymy w ten sposób umiejscowienie dźwięku na gryfie z jego brzmieniem).
Ćwiczenie 2.
Znajdujemy dźwięki diatoniczne na pozostałych strunach, wykorzystując znajomość układu półtonów i całych tonów w skali diatonicznej. Powtarzamy ćwiczenie numer1 na strunach A, D, G.
Ćwiczenie 3.
Znajdujemy na gryfie wszystkie dźwięki C do dwunastego progu (na strunie E - 8 próg, na strunie A - 3 próg, na strunie D - 10 próg, na strunie G - 5 próg).
Gramy znalezione dźwięki z metronomem, w taki sam sposób jak w ćwiczeniu numer 1.
Tak samo postępujemy z pozostałymi dźwiękami diatonicznymi.
Powodzenia,
Darek Ziółek
- Odległość między dwoma dźwiękami na sąsiednich progach określamy jako półton (skrót: 1/2t). Jest to najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami, chyba że ma mamy bas bezprogowy, lub wykorzystamy możliwość podciągania strun, wtedy możemy osiągnąć odległość mniejszą od półtonu.
- Dwa półtony (dwa progi) to cały ton (skrót: 1t).
Ósmy dźwięk to znów C następny D, E i tak dalej. W wydawnictwach obcojęzycznych spotkacie notację, w której dźwięk określany u nas jako H, zapisuje się jako B.
Dźwięki pustych strun gitary basowej to dźwięki diatoniczne E A D G . W basach pięciostrunowych dodana jest najniższa struna H a w sześciostrunowych dochodzi najwyżej nastrojona struna C.
Dalszy opis i ćwiczenia będę podawał dla basów czterostrunowych, ponieważ są one wciąż najbardziej popularne.
Jak układają się dźwięki diatoniczne na poszczególnych progach?
Dźwięki E, F są na sąsiednich progach, czyli dzieli je odległość pół tonu. To samo dotyczy dźwięków H, C. Pozostałe dźwięki oddalone są od siebie o cały ton.
Spróbujmy znaleźć dźwięki diatoniczne na strunie E.
- Mamy już dźwięk E - to pusta struna.
- Dźwięk F jest oddalony o pół tonu czyli będzie na pierwszym progu.
- Dźwięk G oddalony jest od F o cały ton. Przeskakujemy więc z progu pierwszego na próg trzeci.
- Dźwięk A oddalony jest od G o cały ton będzie więc na piątym progu.
- Dźwięk H oddalony jest od A o cały ton. Znajdziemy go na siódmym progu.
- Dźwięk C oddalony jest od H o pół tonu, będzie więc na sąsiednim ósmym progu.
- Dźwięk D oddalony jest od C o cały ton. Zagramy go na dziesiątym progu.
- Dźwięk E oddalony jest od D o cały ton. Znajduje się na dwunastym progu.
Ćwiczenie 1.
Ustawiamy metronom na tempo 60 BPM. Gramy po kolei dźwięki diatoniczne na strunie E. Jeden dźwięk co cztery uderzenia. Równocześnie z zagraniem dźwięku mówimy na głos a najlepiej śpiewamy jego nazwę (kojarzymy w ten sposób umiejscowienie dźwięku na gryfie z jego brzmieniem).
Ćwiczenie 2.
Znajdujemy dźwięki diatoniczne na pozostałych strunach, wykorzystując znajomość układu półtonów i całych tonów w skali diatonicznej. Powtarzamy ćwiczenie numer1 na strunach A, D, G.
Ćwiczenie 3.
Znajdujemy na gryfie wszystkie dźwięki C do dwunastego progu (na strunie E - 8 próg, na strunie A - 3 próg, na strunie D - 10 próg, na strunie G - 5 próg).
Gramy znalezione dźwięki z metronomem, w taki sam sposób jak w ćwiczeniu numer 1.
Tak samo postępujemy z pozostałymi dźwiękami diatonicznymi.
Powodzenia,
Darek Ziółek