Budowa Splittera - zdjęcia i próbki
#91
(01-07-2014, 09:03 PM)solartron napisał(a):
(01-07-2014, 08:13 PM)przemak napisał(a): Z drugiej strony nierównomierność charakterystyki +/- 0,7dB w paśmie 35Hz-20kHz urządzenia z transformatorem to chyba jest OK i nie trzeba się przejmować Wink
Grałem i na ucho różnic nie słyszę - z tym, że nie zdejmowałem płytki Wink

A jak na "ucho" będzie brzmiała nierównomierność charakterystyki fazowej (o której na razie nic nie wiemy) pomiędzy dwoma różnymi uzwojeniami transformatora? Wink

Ja na ucho o paśmie piszę, nie o fazie Wink , fazy nie słyszę. Wzmacniacz do basu musi być głośny i lekki, od brzmienia jestem ja Wink

http://nagrywamy.com/
Squier Precision MiJ SQ '84, Lester Precision, Ibanez Soundgear MiJ '91, Harley Benton PB-20, Fender Bassman SP3100, Carvin R600, TC Electronic BG250, Boss CS2
Odpowiedz
#92
(01-07-2014, 09:21 PM)Mateusz napisał(a): solartron - czym moze skutkowac owa nierownowmiernosc charakterystyki fazowej? dzwiek bedzie przesuniety czy jak?

Jeśli dwa źródła sygnału są przesunięte w fazie wówczas może dochodzić do wytłumiania, zdudniania itp. Oczywiście to przypadek dosyć drastyczny i zakładam, że opisywany spliter jest bardzo daleki od tego typu przypadłości. Ocena na ucho dla muzyka jest bardzo ważna - ale jest uzależniona od jakości odsłuchu, preferencji brzmieniowych itd... Pamiętam jak kiedyś cieszyłem się, że rozwiązałem problem szumów - dopóki nie okazało się, że gwizdek nie działał mrgreen
Generator, oscyloskop dwukanałowy i będzie można wiarygodnie sprawdzić parametry splita - sorry w komputerowym wynalazkom do pomiarów audio nie wierzę - chyba, że to zewnętrzny, profesjonalny moduł.

edytka:
przemak :różnice w fazie słyszymy wszyscy - wszak wykorzystywane są w wielu efektach Wink
A pasmo - cóż - dla każdego oznacza coś innego...
Odpowiedz
#93
(01-07-2014, 09:32 PM)przemak napisał(a): Wzmacniacz do basu musi być głośny i lekki, od brzmienia jestem ja Wink

Sam mój rack waży tyle, że 2 osoby muszą go dźwigać i raczej nie planuje zamiany na cyfrowe modelujące gówienko np od TC... od brzmienia jestem ja, ale brzmienie jest takie jak najsłabszy element toru...
Po 20 latach ćwiczenia nie chce słyszeć na wyjściu cyfrowo modelowanej Mp3...

1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor

[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]
Odpowiedz
#94
(01-07-2014, 09:24 PM)Burning napisał(a): będzie krzywo jak mostek zakwasa Wink
a serio to przesunięcie w fazie chyba powinno Ci coś mówić, przecież zajmowałeś się akustyką/realizacją

Musialbym sobie przypomniec bo nie pracuje w zawodzie hehe, ale z tego co pisze solarton to dobrze mi sie wydawalo. podobnie jakbym mial 2 majki w roznych odleglosciah i zrobi sie piękny grzebień.

A Spliter na pewno wezme do alfika w marcu/ kwietniu i zobaczymy czy jest drastyczna roznica miedzy nim a lehle
Odpowiedz
#95
(01-07-2014, 09:54 PM)Mateusz napisał(a): podobnie jakbym mial 2 majki w roznych odleglosciah i zrobi sie piękny grzebień.
Emotka_2755
Chcesz nagrać naturalnie brzmiącą płytę? zapraszam: BurningTonesStudio

Uprzejmie informuję iż zespół Resin nie wystąpi w najbliższej edycji Mam Voice be the Idol, gdyż w godzinach emisji nie wolno spożywać środków odurzających, zaś regulaminowy czas pozwoliłby wyłącznie na zagranie intro.
Odpowiedz
#96
Różnice w fazie są słyszalne mocno, jak mamy jednocześnie dwa sygnały. To jest przełącznik, i z założenia raczej będzie grał jeden piec, a nawet jak dwa, to oba wyjścia transformatorowe będą miały podobną charakterystykę. W dodatku piece stoją w pewnej odległości od siebie, co osłabi ten efekt.
Oczywiście charakterystykę fazową słychać i na pojedynczym sygnale, ale najbardziej wtedy, gdy jest różne opóźnienie grupowe dla różnych częstotliwości, a ono, będąc pochodną charakterystyki fazowej jest w miarę stałe, gdy mamy do czynienia z w miarę liniową charakterystyką fazową. Tu mamy prosty układ i żadnych cudów z charakterystyką fazową raczej się nie należy spodziewać (taką mam przynajmniej nadzieję), a więc opóźnienie grupowe w funkcji częstotliwości będzie w miarę stałe i nie dojdzie do "rozmywania transjentów" i innych audiofilskich problemów Wink Nawet jakby coś takiego miało nastąpić, to to rozmycie dotyczy przecież transjentów i wyższych częstotlwiości, podczas gdy pasmo wzmacniacza basowego rzadko sięga paru kilo, a charakter brzmienia jest zdecydowanie inny, w zasadzie będący przeciwieństwem transjentów Wink

Wydaje mi się jednak, że to, co jest w tej białej szkatułce to i tak pikuś wobec lampowego wzmacniacza...

W sumie jak komuś to przeszkadza, to można zamiast transformatora napakować scalaków (w sumie nie tak wiele) i będzie płasko w fazie i częstotliwości Wink
(01-07-2014, 09:54 PM)Mateusz napisał(a): podobnie jakbym mial 2 majki w roznych odleglosciah i zrobi sie piękny grzebień.


Nie nie, to całkiem co innego. Piszesz o opóźnieniach czasowych a nie o charakterystyce fazowej.
http://nagrywamy.com/
Squier Precision MiJ SQ '84, Lester Precision, Ibanez Soundgear MiJ '91, Harley Benton PB-20, Fender Bassman SP3100, Carvin R600, TC Electronic BG250, Boss CS2
Odpowiedz
#97
No ja zamierzam grac na 2-3 tory, ale nie sadze zeby byla lipa bo widze ze masz profesjonalne podejscie do tematu:Smile


A czy przypadkiem do "zbadania" charakterystyki nie można użyć "uciętego" sinusa w dawie, którego wyślemy na spliter i nagramy 3 ścieżki na raz? będzie widać czy są przesunięte względem siebie, no nie?
Odpowiedz
#98
(01-07-2014, 09:50 PM)Alfik napisał(a):
(01-07-2014, 09:32 PM)przemak napisał(a): Wzmacniacz do basu musi być głośny i lekki, od brzmienia jestem ja Wink

Sam mój rack waży tyle, że 2 osoby muszą go dźwigać i raczej nie planuje zamiany na cyfrowe modelujące gówienko np od TC... od brzmienia jestem ja, ale brzmienie jest takie jak najsłabszy element toru...
Po 20 latach ćwiczenia nie chce słyszeć na wyjściu cyfrowo modelowanej Mp3...

Rozumiem oczywiście, bo wiem, o co chodzi, piszę o sobie - ja tam gram bo lubię i jak mi dobrze się gra, to jest fajnie, a jak źle, to niefajnie. A dobrze mi się gra, jak się dobrze słyszę. Jasne, może być lodówa, ale zdecydowanie łatwiej wozi i nosi się właśnie tc Wink Ja chcę słyszeć na wyjściu, że fajnie wszystko żre, a czy to mp3, to wszystko jedno.
Brzmieniowo najlepiej brzmi mój bassman 50 2x15, tylko co z tego, jak go w ogóle nie słychać i szans na dobre brzmienie całości nie ma...

http://nagrywamy.com/
Squier Precision MiJ SQ '84, Lester Precision, Ibanez Soundgear MiJ '91, Harley Benton PB-20, Fender Bassman SP3100, Carvin R600, TC Electronic BG250, Boss CS2
Odpowiedz
#99
(01-07-2014, 10:02 PM)przemak napisał(a): Różnice w fazie są słyszalne mocno, jak mamy jednocześnie dwa sygnały. To jest przełącznik, i z założenia raczej będzie grał jeden piec, a nawet jak dwa, to oba wyjścia transformatorowe będą miały podobną charakterystykę. W dodatku piece stoją w pewnej odległości od siebie, co osłabi ten efekt.
Oczywiście charakterystykę fazową słychać i na pojedynczym sygnale, ale najbardziej wtedy, gdy jest różne opóźnienie grupowe dla różnych częstotliwości, a ono, będąc pochodną charakterystyki fazowej jest w miarę stałe, gdy mamy do czynienia z w miarę liniową charakterystyką fazową. Tu mamy prosty układ i żadnych cudów z charakterystyką fazową raczej się nie należy spodziewać (taką mam przynajmniej nadzieję), a więc opóźnienie grupowe w funkcji częstotliwości będzie w miarę stałe i nie dojdzie do "rozmywania transjentów" i innych audiofilskich problemów Wink Nawet jakby coś takiego miało nastąpić, to to rozmycie dotyczy przecież transjentów i wyższych częstotlwiości, podczas gdy pasmo wzmacniacza basowego rzadko sięga paru kilo, a charakter brzmienia jest zdecydowanie inny, w zasadzie będący przeciwieństwem transjentów Wink

Wydaje mi się jednak, że to, co jest w tej białej szkatułce to i tak pikuś wobec lampowego wzmacniacza...

W sumie jak komuś to przeszkadza, to można zamiast transformatora napakować scalaków (w sumie nie tak wiele) i będzie płasko w fazie i częstotliwości Wink
(01-07-2014, 09:54 PM)Mateusz napisał(a): podobnie jakbym mial 2 majki w roznych odleglosciah i zrobi sie piękny grzebień.


Nie nie, to całkiem co innego. Piszesz o opóźnieniach czasowych a nie o charakterystyce fazowej.

przemak - przesuniecie fazowe=opóźnienie czasowe Wink
Ładnie piszesz - ale ja jestem prostym elektronikiem i przemawiają do mnie charakterystyki. Zmierzcie charakterystykę fazową pomiędzy uzwojeniem wejściowym a każdym z wyjściowych i dodatkowo pomiędzy oboma wyjściowymi. Jak będzie niewielkie przesunięcie to split jest git.
I takie mam jeszcze pytanie czy scalaka dałeś takiego jak w Twoim urządzeniu do reampu?
Odpowiedz
(01-07-2014, 10:06 PM)Mateusz napisał(a): A czy przypadkiem do "zbadania" charakterystyki nie można użyć "uciętego" sinusa w dawie, którego wyślemy na spliter i nagramy 3 ścieżki na raz? będzie widać czy są przesunięte względem siebie, no nie?

Nie uciętego jak już, tylko ciągłego, za to przy różnych częstotliwościach. Jeżeli opóźnienie będzie stałe dla różnych częstotliwości, to OK, jak mocno zmienne, to nie OK. W układach Z cewkami i kondensatorami przesunięć fazowych się nie da uniknąć, zresztą wcale nie trzeba, tak działa cała nasza elektronika. Ważne, żeby charakterystyka fazowa nie była porąbana, ale zawsze jakaś jest.

http://nagrywamy.com/
Squier Precision MiJ SQ '84, Lester Precision, Ibanez Soundgear MiJ '91, Harley Benton PB-20, Fender Bassman SP3100, Carvin R600, TC Electronic BG250, Boss CS2
Odpowiedz
http://pl.wikipedia.org/wiki/Charakterystyka_fazowa
co przy różnych charakterystykach dla róznych wyjść spowoduje przesunięcie w fazie, które - szczególnie w dole* - spowoduje podobny efekt akustyczny, jak opóźnienia czasowe.

*czyt. w zakresie niskich częstotliwości
Chcesz nagrać naturalnie brzmiącą płytę? zapraszam: BurningTonesStudio

Uprzejmie informuję iż zespół Resin nie wystąpi w najbliższej edycji Mam Voice be the Idol, gdyż w godzinach emisji nie wolno spożywać środków odurzających, zaś regulaminowy czas pozwoliłby wyłącznie na zagranie intro.
Odpowiedz
(01-07-2014, 10:15 PM)solartron napisał(a): przemak - przesuniecie fazowe=opóźnienie czasowe Wink

Ale gdzie tam. Przesunięcie fazowe jest w stopniach, a opóźnienie w sekundach Wink

(01-07-2014, 10:15 PM)solartron napisał(a): Ładnie piszesz - ale ja jestem prostym elektronikiem i przemawiają do mnie charakterystyki. Zmierzcie charakterystykę fazową pomiędzy uzwojeniem wejściowym a każdym z wyjściowych i dodatkowo pomiędzy oboma wyjściowymi. Jak będzie niewielkie przesunięcie to split jest git.

Piszę teoretycznie, bo charakterystyki będą jutro Wink

(01-07-2014, 10:15 PM)solartron napisał(a): I takie mam jeszcze pytanie czy scalaka dałeś takiego jak w Twoim urządzeniu do reampu?


TL071 za 70 groszy - najlepszy Wink

http://nagrywamy.com/
Squier Precision MiJ SQ '84, Lester Precision, Ibanez Soundgear MiJ '91, Harley Benton PB-20, Fender Bassman SP3100, Carvin R600, TC Electronic BG250, Boss CS2
Odpowiedz
fajnie ze jest w koncu jakas dyskusja, o to chodzilo;d

tez mi sie wydaje ze charakterystyka fazowa to jakby nie patrzec przesuniecia fazowe, pamietam wyklady byly o koumnach i wlasnie ustawieniu ich wzgledem siebie i zmiena odleglosci powodowala zmiane charakterystyki fazowej wlasnie w stopniach co skutkowalo dodawaniem/odejmowaniem sie dźwieku. jak dźwiek szedl pod katem 90st to dodwalo si e 6dB, a jak pod 120 to tylko 3dB, nie pamietam to bylo 2-3 lata temu;d ale cos kojarze. w kazdym razie chodzi mi o to ze charakterytyka fazowa ma scisly zwiazek z przesunieciami fazowymi / opoznieniem dzwieku - prosze mnie poprawic.
Odpowiedz
(01-07-2014, 10:22 PM)przemak napisał(a):
(01-07-2014, 10:15 PM)solartron napisał(a): I takie mam jeszcze pytanie czy scalaka dałeś takiego jak w Twoim urządzeniu do reampu?


TL071 za 70 groszy - najlepszy Wink

tia... pierwsze co robie jak otwieram jakies urządzenie audio to wypierdalam z niego wszystkie TL071 i TL072 i podmieniam na np Burr Browny albo OP275 Analog Devices. Od razu zaczyna brzmieć 3 razy lepiej...

p.s. podobnie postępuje Andrzej Lipiński...

1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor

[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]
Odpowiedz
(01-07-2014, 10:22 PM)przemak napisał(a):
(01-07-2014, 10:15 PM)solartron napisał(a): przemak - przesuniecie fazowe=opóźnienie czasowe Wink

Ale gdzie tam. Przesunięcie fazowe jest w stopniach, a opóźnienie w sekundach Wink

(01-07-2014, 10:15 PM)solartron napisał(a): Ładnie piszesz - ale ja jestem prostym elektronikiem i przemawiają do mnie charakterystyki. Zmierzcie charakterystykę fazową pomiędzy uzwojeniem wejściowym a każdym z wyjściowych i dodatkowo pomiędzy oboma wyjściowymi. Jak będzie niewielkie przesunięcie to split jest git.

Piszę teoretycznie, bo charakterystyki będą jutro Wink

(01-07-2014, 10:15 PM)solartron napisał(a): I takie mam jeszcze pytanie czy scalaka dałeś takiego jak w Twoim urządzeniu do reampu?


TL071 za 70 groszy - najlepszy Wink

Taki cytat:

Przesunięcie fazowe jest to różnica pomiędzy wartościami fazy dwóch okresowych ruchów drgających (np. fali lub dowolnego innego okresowego przebiegu czasowego). Ponieważ faza fali zazwyczaj podawana jest w radianach lub w stopniach kątowych również i przesunięcie fazowe wyrażone jest w tych samych jednostkach. W niektórych przypadkach przesunięcie fazowe może być wyrażone również w jednostkach czasu lub częściach okresu.

Wink

Z wikipedii - ale solidne źródła mówią to samo. Jednym zdaniem - przesunięcie fazowe (wyrażone w stopniach lub radianach) wyznacza się na podstawie późnienia czasowego (mierzonego w sekundach) jednego sygnału względem drugiego - tak mnie uczyli w szkole.



TL brzmią fajnie - bardzo je lubię - ale na testach u Alfa łatwo nie będą miały - wywalił wszystkie ze swojego SWRa Wink - bo strasznie szumią.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 4 gości