04-01-2011, 07:06 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-01-2011, 07:12 PM przez Darek Ziółek.)
Przepraszam Was za długi okres milczenia. Obiecuję poprawę
W kolejnym warsztacie poznamy dźwięki, które powstają przez obniżenie dźwięku diatonicznego o pół tonu.
Symbolem graficznym obniżenia dźwięku jest bemol –♭. Określamy nowy dźwięk w ten sposób, że do nazwy obniżanego dźwięku diatonicznego dodajemy końcówkę -s lub -es.
C ½t↓ Ces, C♭
D ½t↓ Des, D♭
E ½t↓ Es, E♭
F ½t↓ Fes, F♭
G ½t↓ Ges, G♭
A ½t↓ As, A♭
Wyjątkiem jest dźwięk H, który obniżony przyjmuje nazwę B a nie Hes . Z dźwiękiem H oraz B mamy jeszcze inny problem. Nasza notacja różni się niestety od coraz powszechniej stosowanego zapisu, w którym litera „H” nie istnieje. Nasze H zostaje zastąpione tam przez B, zaś nasze B zapisywane jest jako B♭. Wprowadza to trochę zamieszania, trzeba jednak znać oba zapisy.
Zapis polski:
Na razie trzymajmy się polskiej notacji.
Stosujemy metodę z poprzedniego warsztatu aby poznać dźwięki, tym razem chromatycznie obniżone ich nazwy i położenie na gryfie.
Najpierw gramy dźwięki diatoniczne i obniżone na strunie E. Zacznijmy jednak od „końca” czyli od dwunastego progu. Jak pamiętamy jest tam dźwięk E. Jeśli obniżymy go o pół tonu czyli zagramy na jedenastym progu uzyskamy Es. Oczywiście pamiętamy z poprzedniego warsztatu, że można określić ten dźwięk także jako Dis. Aby nie wprowadzać jednak bałaganu, w tym warsztacie- tylko dźwięki diatoniczne i chromatycznie obniżone.
Gramy wszystkie ćwiczenia z poprzedniego warsztatu, oczywiście stosując dźwięki obniżone w miejsce podwyższonych.
Ćwiczenie 1.
Włączamy metronom, ustawiamy tempo 60 BPM. Gramy dźwięk E na dwunastym progu i Es pół tonu niżej.
Na jedno uderzenie dźwięk diatoniczny i na trzy uderzenia dźwięk obniżony o pół tonu.
Powtarzamy cykl cztery razy, grając mówimy lub śpiewamy nazwy dźwięków.
Gramy kolejne pary dźwięków:
D, Des
C, Ces
H, B
A, As
G, Ges
F, Fes
Ćwiczenie 2.
Odnajdujemy dźwięki chromatyczne na strunach A, D, G i uczymy się ich w sposób opisany w ćwiczeniu numer 1.
Ćwiczenie 3
Gramy z metronomem wybrany dźwięk chromatyczny na wszystkich strunach do dwunastego progu(cztery uderzenia na dźwięk).
Przykład - wszystkie dźwięki As: na strunie E- 4 próg, na strunie A- 11 próg, na strunie D- 6 próg, na strunie G- 1 próg).
Ćwiczenie 4
Gramy skalę diatoniczną (C, D, E, F, G, A, H) w górę i w dół.
Gramy skalę diatoniczną obniżoną o pół tonu (Ces, Des, Es, Fes, Ges, As, B) w górę i w dół.
Ćwiczenie 5
Gramy skalę diatoniczną w następujący sposób:
w górę
C-E, D-F, E-G, F-A, G-H, A-C
w dół
C-A, H-G, A-F ,G-E, F-D, E-C
Powtarzamy sekwencję z dźwiękami chromatycznymi:
w górę
C♭-E♭, D♭-F♭, E♭-G♭, F♭-A♭, G♭-B, A♭-C♭
w dół
C♭-A♭, B-G♭, A♭-F♭ ,G♭-E♭, F♭-D♭, E♭-C♭
Zagrajcie te sekwencje w różnych pozycjach.
Ćwiczenie 6.
Kolejne sekwencje :
w górę
C-F, D-G, E-A, F-H, G-C
w dół
C-G, H-F, A-E, G-D, F-C
w górę
C♭-F♭, D♭-G♭, E♭-A♭, F♭-B, G♭-C♭
w dół
C♭-G♭, B-F♭, A♭-E♭, G♭-D♭, F♭-C♭
Ćwiczenia utrwalające.
Pozdrawiam
Darek Ziółek
opracowanie graficzne: Paka
W kolejnym warsztacie poznamy dźwięki, które powstają przez obniżenie dźwięku diatonicznego o pół tonu.
Symbolem graficznym obniżenia dźwięku jest bemol –♭. Określamy nowy dźwięk w ten sposób, że do nazwy obniżanego dźwięku diatonicznego dodajemy końcówkę -s lub -es.
C ½t↓ Ces, C♭
D ½t↓ Des, D♭
E ½t↓ Es, E♭
F ½t↓ Fes, F♭
G ½t↓ Ges, G♭
A ½t↓ As, A♭
Wyjątkiem jest dźwięk H, który obniżony przyjmuje nazwę B a nie Hes . Z dźwiękiem H oraz B mamy jeszcze inny problem. Nasza notacja różni się niestety od coraz powszechniej stosowanego zapisu, w którym litera „H” nie istnieje. Nasze H zostaje zastąpione tam przez B, zaś nasze B zapisywane jest jako B♭. Wprowadza to trochę zamieszania, trzeba jednak znać oba zapisy.
Zapis polski:
- H
- B
- B
- B♭
Na razie trzymajmy się polskiej notacji.
Stosujemy metodę z poprzedniego warsztatu aby poznać dźwięki, tym razem chromatycznie obniżone ich nazwy i położenie na gryfie.
Najpierw gramy dźwięki diatoniczne i obniżone na strunie E. Zacznijmy jednak od „końca” czyli od dwunastego progu. Jak pamiętamy jest tam dźwięk E. Jeśli obniżymy go o pół tonu czyli zagramy na jedenastym progu uzyskamy Es. Oczywiście pamiętamy z poprzedniego warsztatu, że można określić ten dźwięk także jako Dis. Aby nie wprowadzać jednak bałaganu, w tym warsztacie- tylko dźwięki diatoniczne i chromatycznie obniżone.
- Na dziesiątym progu mamy dźwięk D.
- Na dziewiątym progu obniżone D czyli Des.
- Na ósmym progu mamy C
- Na siódmym obniżone C a więc Ces – odpowiednik diatonicznego H.
- Na szóstym progu obniżone H czyli nasz wyjątkowy dźwięk B (B♭).
- Na piątym progu jest A.
- Na czwartym obniżone A czyli As.
- Na trzecim progu mamy G.
- Na drugim progu obniżone G czyli Ges.
- Na pierwszym progu jest F.
- No i wreszcie pusta struna E.
Właśnie, E a może nie E lecz Fes?
Oczywiście najczęściej będziemy określać dźwięk wydobyty na pustej strunie jako E ale należy pamiętać że, równorzędną nazwą jest Fes.
Gramy wszystkie ćwiczenia z poprzedniego warsztatu, oczywiście stosując dźwięki obniżone w miejsce podwyższonych.
Ćwiczenie 1.
Włączamy metronom, ustawiamy tempo 60 BPM. Gramy dźwięk E na dwunastym progu i Es pół tonu niżej.
Na jedno uderzenie dźwięk diatoniczny i na trzy uderzenia dźwięk obniżony o pół tonu.
x4
Powtarzamy cykl cztery razy, grając mówimy lub śpiewamy nazwy dźwięków.
Gramy kolejne pary dźwięków:
D, Des
C, Ces
H, B
A, As
G, Ges
F, Fes
Ćwiczenie 2.
Odnajdujemy dźwięki chromatyczne na strunach A, D, G i uczymy się ich w sposób opisany w ćwiczeniu numer 1.
Ćwiczenie 3
Gramy z metronomem wybrany dźwięk chromatyczny na wszystkich strunach do dwunastego progu(cztery uderzenia na dźwięk).
Przykład - wszystkie dźwięki As: na strunie E- 4 próg, na strunie A- 11 próg, na strunie D- 6 próg, na strunie G- 1 próg).
Ćwiczenie 4
Gramy skalę diatoniczną (C, D, E, F, G, A, H) w górę i w dół.
Gramy skalę diatoniczną obniżoną o pół tonu (Ces, Des, Es, Fes, Ges, As, B) w górę i w dół.
Ćwiczenie 5
Gramy skalę diatoniczną w następujący sposób:
w górę
C-E, D-F, E-G, F-A, G-H, A-C
w dół
C-A, H-G, A-F ,G-E, F-D, E-C
Powtarzamy sekwencję z dźwiękami chromatycznymi:
w górę
C♭-E♭, D♭-F♭, E♭-G♭, F♭-A♭, G♭-B, A♭-C♭
w dół
C♭-A♭, B-G♭, A♭-F♭ ,G♭-E♭, F♭-D♭, E♭-C♭
Zagrajcie te sekwencje w różnych pozycjach.
Ćwiczenie 6.
Kolejne sekwencje :
w górę
C-F, D-G, E-A, F-H, G-C
w dół
C-G, H-F, A-E, G-D, F-C
w górę
C♭-F♭, D♭-G♭, E♭-A♭, F♭-B, G♭-C♭
w dół
C♭-G♭, B-F♭, A♭-E♭, G♭-D♭, F♭-C♭
Ćwiczenia utrwalające.
- Zróbcie sobie wycieczkę po gryfie. Zagrajcie chromatycznie w górę i w dół wszystkie dźwięki, mówiąc na głos ich nazwy(diatoniczne, "bemolowe", "krzyżykowe").
- Grajcie dźwięki na "chybił trafił", nadając im odpowiednie nazwy.
- Ćwiczcie także bez instrumentu. Pomyślcie o jakimś dźwięku i spróbujcie wyobrazić sobie jego położenie na gryfie.
Pozdrawiam
Darek Ziółek
opracowanie graficzne: Paka