09-03-2011, 07:10 AM
Ćwiczymy solo w bluesie w tonacji F-dur. Dwa prezentowane przeze mnie podkłady są nagrane w tym samym groovie i w jednakowym tempie (80BPM). Są one jedynie inaczej zharmonizowane.
Akordy w nawiasach występują nie we wszystkich chorusach.
W obu podkładach grając solo można stosować skalę bluesową
F Ab Bb B C Eb
oraz skale właściwe dla poszczególnych akordów
Zwróćcie uwagę na dźwięki wyróżnione kursywą. Przez niektórych teoretyków improwizacji określane jako Avoid Notes. Zagrane w solówce mogą tworzyć dysonanse z odpowiadającymi im akordami w podkładzie. Można je zagrać jednak jako dźwięki przejściowe. Zweryfikujcie to zresztą sami.
Proponuję ćwiczyć w następujący sposób:
-solo oparte wyłącznie na skali bluesowej
-solo zbudowane tylko na skalach właściwych dla danych akordów
-solo, w którym wykorzystujemy skalę bluesową i skale oparte na akordach.
Podkłady:
Ćwiczenie nr 2. by jsiminski
Pozdrawiam
Darek Ziółek
- Pierwszy „klasyczny”, oparty na akordach triady harmonicznej.
||: F7 | Bb7 | F7 | F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | F7 | C7 | Bb7 | F7 (Bb) | (F7) C7 :||
- Drugi rozbudowany harmonicznie:
||: F7 | Bb7 | F7 | ( C-7) F7 | Bb7 | Bo | F7 (E7) | (Eb7) D7 | G-7 | C7 | A-7 D7 | G-7 C7 :||
Akordy w nawiasach występują nie we wszystkich chorusach.
W obu podkładach grając solo można stosować skalę bluesową
F Ab Bb B C Eb
oraz skale właściwe dla poszczególnych akordów
- F7 – F G A Bb C D Eb
- Bb – Bb C D Eb F G Ab
- C7 - C D E F G A Bb
- C-7 – C D Eb F G A(b) Bb
- Bo – B C# D E F G G#A#
- D7 – D E F# G A H C
- A-7- A H C D E F(#) G
- G-7 – G A Bb C D E(b) F
Zwróćcie uwagę na dźwięki wyróżnione kursywą. Przez niektórych teoretyków improwizacji określane jako Avoid Notes. Zagrane w solówce mogą tworzyć dysonanse z odpowiadającymi im akordami w podkładzie. Można je zagrać jednak jako dźwięki przejściowe. Zweryfikujcie to zresztą sami.
Proponuję ćwiczyć w następujący sposób:
-solo oparte wyłącznie na skali bluesowej
-solo zbudowane tylko na skalach właściwych dla danych akordów
-solo, w którym wykorzystujemy skalę bluesową i skale oparte na akordach.
Podkłady:
Ćwiczenie nr 2. by jsiminski
Pozdrawiam
Darek Ziółek