faza pickupów - podstawy fizyki
#16
a jak chcesz przesunąć fazę? Bo chyba nie mówimy o opóźnianiu ścieżki?
Odpowiedz
#17
(12-09-2012, 12:30 PM)Mateusz napisał(a): a jak chcesz przesunąć fazę? Bo chyba nie mówimy o opóźnianiu ścieżki?

Mateusz a jakie opóźnienia są realne do uzyskania? Chodzi mi o najkrótsze czasy.
Myślałem, że może są gotowe moduły do przesuwania w fazie nagranych sygnałów.
Odpowiedz
#18
no przesunięcia rzędu jednego sampla, ale nie wikem czy o to chodzi bo to jest opóźnienie w czasie.

Z pikapami jest tak, że w danym momencie struna nad pikapem mostkowym jest wychylona w strone pikapu, a nad neckowym moze w tym samym momencie być oddalona od niego i to jest przesunięcie w fazie, bo struna wibrując przyjmuje kształt jakby sinusoidalny i do tego dla każdej częstowliwości zmienia się kształt tego sinusa, nie wiem czy nie gadam głupot, ale tak to sobie wyobraziłem na chłopski rozum
Odpowiedz
#19
(12-09-2012, 12:59 PM)Mateusz napisał(a): no przesunięcia rzędu jednego sampla, ale nie wikem czy o to chodzi bo to jest opóźnienie w czasie.

Z pikapami jest tak, że w danym momencie struna nad pikapem mostkowym jest wychylona w strone pikapu, a nad neckowym moze w tym samym momencie być oddalona od niego i to jest przesunięcie w fazie, bo struna wibrując przyjmuje kształt jakby sinusoidalny i do tego dla każdej częstowliwości zmienia się kształt tego sinusa, nie wiem czy nie gadam głupot, ale tak to sobie wyobraziłem na chłopski rozum

Dobrze mówisz- kształt wibrującej struny przypomina sinus - rzecz w tym, aby picupy umieścić w odpowiednich pozycjach. W praktyce drgająca struna jest dosyć złożonym układem a sygnał z niej to nie zwykła sinusoida (inaczej wszystkie instrumenty brzmiałyby tak samo). My możemy tylko w uproszczeniu zamodelować kilka zjawisk. Więc jaki jest ten minimalny czas w [s] ?
Odpowiedz
#20
Zależy to od próbkowania, z jakim nagrany był sygnał. Dla 1/44,1 kHz mamy 0,023 ms. Na lepszym sprzęcie można to jeszcze zmniejszyć.
Odpowiedz
#21
no ja moge nagrac w czestotliwosci 196 bodajze czyli 1/196 000 sekundy (tylko nie wiem czy aby na pewno moj interface ma ta mowlisoc moze po prostu leca 2 takei same probki obok siebie, poszukam w necie
Odpowiedz
#22
(12-09-2012, 01:23 PM)Xoov napisał(a): Zależy to od próbkowania, z jakim nagrany był sygnał. Dla 1/44,1 kHz mamy 0,023 ms. Na lepszym sprzęcie można to jeszcze zmniejszyć.

Brzmi to całkiem zachęcająco - może eksperyment się udać.
Mateusz a jakie możliwości ma Twoja karta?
Na niskich częstotliwościach nawet próbkowanie 44kHz może dać ciekawe rezultaty.
Odpowiedz
#23
Tylko 96KkHz niestety.

Ale za to mam Bas PJ (ale J to humbucker w tym wypadku)

I moge te pikapy na chwile osobno podlączyć, tylko nadal nie wiem do czego dążyszWink
Odpowiedz
#24
Tak sobie myślę, żeby na jedną ścieżkę nagrać jeden pickup, na drugą drugi - bez rozlutowania pickupów będzie kłopot - chyba że masz system jak w ricku Wink Do tego są potrzebne dwa kanały do nagrywania.
Następnie stopniowo wprowadzamy opóźnienie na jeden z pickupów i miksujemy.
Jeśli za podstawę przyjmiemy dźwięk struny E to jego okres wynosi ok 24ms, zatem nawet przy próbkowaniu 44kHz możemy bardzo precyzyjnie przesuwać fazę.
Odpowiedz
#25
moge ci nagrac osobno na kazdym pikapie, oczywiscie rozlutuje caly uklad, tlyko co to ma byc konkretnie. jestem tym mocno zainteresowany i wolnej chwili chetnie cos nagram.
Odpowiedz
#26
(12-09-2012, 03:19 PM)Mateusz napisał(a): moge ci nagrac osobno na kazdym pikapie, oczywiscie rozlutuje caly uklad, tlyko co to ma byc konkretnie. jestem tym mocno zainteresowany i wolnej chwili chetnie cos nagram.

Sam jestem ciekaw efektów chytry.
W każdym razie myślę, że na początek dźwięk pustej struny wystarczy.
Reasumując:
Pickup mostkowy - 1 kanał
Pickup gryfowy - 2 kanał
Nagrywamy ten sam dźwięk na obu kanałach jednocześnie
Następnie przesuwamy powiedzmy co 10 sampli jeden kanał względem drugiego
Miksujemy
W kolejnych krokach zwiększamy opóźnienie itd. Zobaczymy kiedy pojawią się różnice i czy nasze uszy są na nie czułe mrgreen
Odpowiedz
#27
Nie bardzo rozumiem sens takiego eksperypentu.Przecież to co generuja pickupy rozchodzi się po drutach z prędkością błyskawicy i nie ma tu raczej mowy o przesunięciu czasowym w rejestracji sygnału.
Bardziej chyba chodzi o to, w jaki sposób różne rodzaje pickupów eksponują poszczególne składowe harmoniczne dźwięków.
Proszę mnie wyprowadzić z błędu jeśli się mylę, ale czy "przesunięcie fazowe" o którym mowa,nie jest najogólniej spowodowane wpływem rozmieszczenia magnesów(szczególnie tych o przeciwnych biegunach jak w humbach) na "zbieranie" poszczególnych harmonicznych (fal stojących) drgajacej struny?W szczególnym przypadku, gdy dwa wierzchołki fali stojącej "trafią" na magnesy o przeciwnych biegunach to prądy wyindukowane w cewkach się zniosą.Dla innych harmonicznych mogą się osłabiać lub wzmacniać.A więc dla danego układu pickupów przy wybranym dźwięku jego składowe harmoniczne mogą posiadać różne przesunięcia fazowe tzn. pewne składowe harmoniczne mogą być bardziej wyeksponowane,inne mniej a niektóre w skrajnych przypadkach zniwelowane.
Myślę,że dużo więcej by wniósł do tematu eksperyment polegający na separowaniu dla danego dźwięku za pomocą super egualizera poszczególnych jego składowych harmonicznych i ocenie wpływu balansu przystawek pj na "głośność" tych składowychSmile....
Zaznaczam od razu ,że jestem tylko fizykiem teoretykiem,z praktycznego punktu widzenia to co napisałem może okazać się nic nie warteWink
Odpowiedz
#28
(12-09-2012, 06:59 PM)dr_kciuk napisał(a): Nie bardzo rozumiem sens takiego eksperypentu.Przecież to co generuja pickupy rozchodzi się po drutach z prędkością błyskawicy i nie ma tu raczej mowy o przesunięciu czasowym w rejestracji sygnału.
Bardziej chyba chodzi o to, w jaki sposób różne rodzaje pickupów eksponują poszczególne składowe harmoniczne dźwięków.
Wydaje mi się ,że wpływ owego przesuniecia fazowego najbardziej uwidoczniłoby oddalanie i przybliżanie pickupów p i j.

Mylisz się - poczytaj najpierw co to jest przesuniecie fazowe i z czego wynika.
Odpowiedz
#29
solartron:Chyba nie doczytałeś tego co napisałem do konca.Zdanie o oddalaniu p i j wywaliłem bo wydało mi się dość kontrowersyjne.
Odpowiedz
#30
(12-09-2012, 08:56 PM)dr_kciuk napisał(a): solartron:Chyba nie doczytałeś tego co napisałem do konca.Zdanie o oddalaniu p i j wywaliłem bo wydało mi się dość kontrowersyjne.

Zatem powiem nieco prościej - przesunięcie fazowe to inaczej przesunięcie jednego sygnału względem drugiego W CZASIE. Nie chcemy modelować opóźnień przy rejestracji tylko przesunięcia fazowe wynikające z konstrukcji przetwornika. Chyba, że zbudujemy kilkadziesiąt pickupów, które będą odpowiednio "rozfazowane" a następnie przetestujemy ? Pytanie raczej retoryczne Wink. Zatem rozfazowaniem w ramach naszych możliwości zajmie się Mateusz, za co z góry Mu dziękuję.

Bez urazy Emotka_2755 ale Twoje pierwsze zdanie a mianowicie :
"Nie bardzo rozumiem sens takiego eksperypentu.Przecież to co generuja pickupy rozchodzi się po drutach z prędkością błyskawicy i nie ma tu raczej mowy o przesunięciu czasowym w rejestracji sygnału."

wskazuje, że nie do końca wczytałeś się w podmiot tematu Wink

Twoje pozostałe dociekania są bardzo ciekawe, ale nie jesteśmy w stanie wszystkiego ogarnąć od razu, tym bardziej że poruszasz już problemy z mechaniki (ruch drgający). Na każdego przyjdzie jego pora mrgreen . Wielkie dzięki za pomysły - mam nadzieję, że kiedyś uda nam się zrealizować forumowy bass-fiz-lab Wink Emotka_2755
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości