Realizacja dźwięku - kilka drobnych pytań
#1
Witam was serdecznie Smile

Powoli przygotowujemy sie z zespolem do nagrywania. Chcemy wszystko zrobic sami, na wlasnym sprzecie. Puki co zaczynamy kompletowanie i mamy tylko interfejs m-audio 2626 oraz jeden mikrofon akg c1000s. W styczniu planujemy zakup drugiego akg c1000, beda one sluzyly jako overheady oraz d112 do basu i stopy.

Pierwsze proby nagran za nami, zabawa pierwszorzedna ale widzac jakie sa efekty widzimy ze nie bedzie to takie latwe.

Gitary puszczone przez multiefekt bezposrednio w interface brzmia bardzo przyzwoicie, wydaje mi sie ze troche poprobuje i nie bedzie z tym problemu wiekszego.

Z basem jest duzo gorzej, wpiety w interface brzmi fatalnie, mam wrazenie ze slychac tylko same najnizsze czestotliwosci, tak jakby srodek i gora wogole byly wyciete, takie jakies dudnienie, tragicznie. Chce go puscic przez wzmacniacz, posiadam tylko zwykle kombo hartke a100, jest tam takie cos jak Direct Out XLR, i domyslam sie ze wlasnie to sluzy do polaczenia z interfacem? Mam nadzieje ze bedzie brzmialo to lepiej.

Najwiekszy problem bedzie napewno z perka. Naczytalem sie juz sporo i naogladalem filmow, ale chcialbym jeszcze was prosic o podsuniecie kilku pomyslow na rozmieszczenie overheadow tak zeby zbieraly wzglednie rowno.

Ostatnia sprawa to program. Co jest dosc proste jak na poczatek zabawy z miksem, ale zarazem nie ubogie w mozliwosci? Korzystam teraz z Studio One, ale wydaje mi sie ono nieprzyjazne. Duuuzo o Cubasie slyszalem, warto sprobowac?

Pytan jeszcze bedzie wiele, puki co to wszystko.

Dzieki i pozdrawiam Smile
Odpowiedz
#2
Z programów to polecę Ci Reapera. Co do nagrywania basu- najlepiej zebrać mikrofonem z paczki i wyjścia di jednocześnie, a potem zmiksować.
Odpowiedz
#3
Reaper faktycznie dosc przyjazny.
Zmiksowac po prostu 2 sciezki wrzucic i tyle?
Odpowiedz
#4
Musisz ustawić odpowiednio mikrofon, żebyś nie miał zbyt dużego przesunięcia fazowego sygnału zebranego z linii w stosunku do sygnału z Di. Poczekajmy aż wypowiedzą się tu ludzie, którzy lepiej Ci to wytłumaczą, bo mają większą wiedzę i znają się lepiej na rzeczy.
Mateusz? Burn? Omson? mrgreen
Odpowiedz
#5
Okej w takim razie tez czekam na wypowiedz innych Wink
Odpowiedz
#6
Co do lini - powinno byc odwrotnie do tego co napisales - powinno pizgac sama gora;d


Program tak najprawe ma najmniejszy wplyw na wynik koncowy.

O ustawieniu majkow duzo jest w necie ale nie radze sie sztywno tego trzymac tylko sluchac i uwazac na filtr grzebieniowy.




Aaaa no i w nagraniu bebnow najwazniejsze jest pomieszczenie. jesli bebny brzmia srednio w waszej probowni to nagrywanie nie ma sensu. Bebny musza brzmiec dobrze na surowo, tak zeby mozna bylo powiedziec o! tutaj fajnie brzmia bebny. Przewaznie sa to spore i przede wszystkim wysokie pomieszczenia. Nie dobrze tez jak jest zbytnio wytłumione jakimis piankami i innymi gownami.

Jak chcecie nagrywac perkusje w jakiejs piwnicy czy garażu to moze lepiej zrobic bebny na dobrej wtyczce... (sam przerabialem ten temat zeby nie bylo).
Odpowiedz
#7
Haha powiedz to mojemu bebniarzowi Big Grin
Ale co do overheadow one zawsze musze wisiec nad bebnami? Czy sa moze jakies inne rozwiazania jeszcze?

A wali samym dolem, nie wiem dlaczego. Jutro biore sprzet do domu i podesle tu jakas probke.
Odpowiedz
#8
Bas masz aktyw czy pasyw?

I nie wpinaj go przez multiefekt. Już lepiej kręcić brzmienia IMO na vstkach.
Odpowiedz
#9
Pasywny Jazz bass. Rozumiem ze wpiety bez niczego powinien brzmiec mniej wiecej tak? http://www.youtube.com/watch?v=pBKEPWV38so
Swoja droga piekne brzmienie Big Grin

Jeszcze jedno pytanie mi sie nausnelo, jakies artykuly darmowe, filmy itd na te tematy moze znacie? Platne srednio wchodza w gre...
Odpowiedz
#10
To zależy od tego z jakiego drewna itp.
Świeże struny oczywiście masz?

Co do artykułów... http://zakamarkiaudio.pl/ to jest całkiem niezłe miejsce żeby załapać trochę wiedzy.
Odpowiedz
#11
NIe no wiem ze nie identycznie, ale dalm przyklad jak to mniej wiecj powinno brzmiec. Struny kapane Big Grin swoja droga jak wedlug was wiele razy mozna wygotowac struny? Bo ja puki co raz na 2 tygodnie je wygotuje i sa jak nowe Big Grin
Odpowiedz
#12
To zależy od strun, niektóre to lubią, niektóre nie. W temacie o preampach w dzielnicy basowej wrzuciłem próbki hartke bass attack, tam jest tez mój jazzbass wpięty w linię, a potem przez preamp. Możesz sobie posłuchać jak brzmi na dość zużytych niklach wpięty w linię i porównać ze swoim. Wink
Odpowiedz
#13
1) bas
- na nagranie koniecznie świeże struny, a nie jakieś odświeżane :S
odświeżanie daje radę na próby, od biedy na koncerty, ale na nagraniu wychodzą niuanse i na prawdę warto te parę dych zainwestować;
- w które wejście interfejsu wpinałeś bas? w wejście liniowe pasyw nie zabrzmi, w wejście Hi-Z (instrumentalne) już lepiej, ale dużo wtedy zależy od jakości prampu w interfejsie. Lepszym rozwiązaniem jest nagrywanie przez preamp Twojego kombo, lub np. SansAmpa (wyjście DI -> wejście liniowe interfejsu).
Mikrofon D112 to MOIM ZDANIEM kiepski wybór do basu, ale niektórzy używają go z powodzeniem, moim zdaniem zbyt tnie środek, ale jeśli miksujesz z linią, to może oda się coś uratować Wink Aczkolwiek to właśnie środkowe pasmo powinno być nasycone, aby ładnie współgrać z gitarami.

2) perka
- akg c1000 powinny dać radę jako OH, D112 zbierze ładny klik ze stopki jeśli zostanie dobrze ustawiony, ale brakuje mi mikrofonu werbla. Oczywiście Overheady ładnie zbiorą werbel, ale warto mieć oddzielny ślad.. nawet z samej góry, jeśli nie dacie rady zebrać góra + dół.
- pomieszczenie jest najważniejsze, jeśli nie ma co najmniej 3m wysokości może być cienko, bo OH albo będą bardzo blisko blach (ergo zginą tomy), albo blisko sufitu (ergo totalnie zbiorą odbicia)
- ustawień OH jest tyle, ile realizatorów.. a nawet sesji nagraniowych Wink nie am prostego przepisu, aczkolwiek ja stosuję prosty trick ułatwiający mi miks:
a) Narysuj sobie wirtualną kreskę przechodzącą przez środek centrali i środek werbla;
b) poprowadź wirtualną prostopadłą przechodzącą mniej więcej przez Hihat po jednej, a Ride po drugiej stronie;
c) zawieś OH dokładnie nad tą prostopadłą, co najmniej 0,5m od blach i (kluczowe!) w identycznej odległości od werbla.
Powinno być znośnie Smile

3) software
ja używam Reapera, dla wielu wygodniejszy jest Cubase, Macowcy wolą Logic, a profesjonaliści korzystają z ProToolsa - nie to dobre, co dobre, ale co się komu podoba Emotka_2755
Chcesz nagrać naturalnie brzmiącą płytę? zapraszam: BurningTonesStudio

Uprzejmie informuję iż zespół Resin nie wystąpi w najbliższej edycji Mam Voice be the Idol, gdyż w godzinach emisji nie wolno spożywać środków odurzających, zaś regulaminowy czas pozwoliłby wyłącznie na zagranie intro.
Odpowiedz
#14
Do werbla tez bedzie Sm 57, tylko nie wiem czy w styczniu czy dopiero w lutym. Zalezy od wyplaty Big Grin NO i ten sm57 ma tez nagrywac gitary. Skoro d112 do basu nie, to co bedzie lepsze? Albo inaczej, co nie ebdzie cielo srodka? Moze tez tym sm57? Big Grin Bede mial jeden i drugi wiec poprobuje, ale co Twoim zdaniem jest lepsze?

Bas wpinalem w wejscie instrumentalne, Nie jest tu napisane Hi-z ani nic takiego ;P Dzis puszcze przez kombo Smile

Z perka bede kombinowal i dam znac jak mi to wyszlo Wink
Odpowiedz
#15
2626 ma normalne, całkiem nieźle działające wejście instrumentalne Smile demówki nagrywam ze względu na szybkość i łatwość użycia tego wejścia tylko tak i działaSmile

Jeśli chodzi o dobór mikrofonów - absolutnie zależy on od oczekiwanych efektów. Wybrałeś - w opcji "budżetowej" - najbardziej klasyczne mikrofony, więc potencjalnie da się zrobić dużo i fanie. Moim zdaniem w sztuce realizacji najważniejsza jest otwarta głowa i uszy - można nagrać ciekawie brzmiące bębny na jeden SM57 Wink a można nagrywać nudne i nieciekawe w studiu za 1 000 000$.

Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości