Liczba postów: 687
Liczba wątków: 2
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
04-04-2010, 08:41 PM
Cześć
Zainteresowałem się ostatnio kwestiaami typowo brzmieniowymi. Ale nie tym, co jak wpływa na dane brzmienie, bo to już wiem (na miarę swoich możliwości, ale wiem czego po czym oczekiwać). Za to w tym temacie bardziej chciałem się dowiedzie, w jaki sposób to, co nazywamy brzmieniem, tak naprawdę się rodzi.
Mając dwa różne instrumenty można stwierdzić, że jeden taki sam dźwięk( na przykład dźwięk A na standardowo nastrojonym basie)z może zabrzmieć diametralnie różnie. Skąd bierze się to, że na jednym zabrzmi mułowato, a na drugim jasno, szkliście? Jakieś fizyczne zjawiska? Co w tym drewnie, różnych typach metali, lakierów i innych tworzyw wpływa na to w takim stopniu?
Jakieś uwagi, komentarze, pomoce?
(04-05-2011, 12:22 PM)Floyd napisał(a): Aj dąt lajk najs songs abałt flałers in jor her
Aj lajk somting lajk...you noł... fak de łorld
Liczba postów: 1219
Liczba wątków: 11
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
1
Dobre pytania, też mnie to zastanawia ;]
Liczba postów: 350
Liczba wątków: 4
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
Wlasnie chcialem zalozyc podobny temat. Interesuje mnie jaki wplyw ma drewno uzyte do produkcji gryfu oraz korpusu.
Liczba postów: 310
Liczba wątków: 12
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
0
Nie rozumiem w czym tu jest intryga ;> każdy materiał ma swój indywidualny skład i strukturę na poziomie atomowym co wpływa na przenoszenie drgań
Liczba postów: 1219
Liczba wątków: 11
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
1
Tak, ale chodzi o to, dlaczego dźwięk o częstotliwości 440Hz może rozpierdzielać uszy wysokimi tonami, albo zatykać je basami. O to się IMHO rozchodzi ;]
Liczba postów: 6389
Liczba wątków: 67
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
7
dobor drewna, jego jakosc, komory rezonansowe (albo ich brak), przetwornik, jego umiejscowienie, lakier, klejenia, typ polaczenia gryfu z korpusem, masa instrumentu, masa osprzetu, stop, z ktorego wykonany jest most, rodzaj preta napinajacego, ilosc zelastwa i usztywniaczy w gryfie, preamp (albo jego brak) struny i pewnie miliard innych czynnikow o ktorych nawet mi sie nie snilo
Liczba postów: 687
Liczba wątków: 2
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
Liczba postów: 310
Liczba wątków: 12
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
0
Bo gitara to nie kamerton, który emituje czyste tony
Dźwięk ma swój ton podstawowy charakteryzujący jego wysokość oraz dodatkowe składowe harmoniczne wpływające na barwę i wynikające właśnie z użytych materiałów. Dlatego ten sam dźwięk zabrzmi inaczej kiedy zagramy go na różnych instrumentach.
Liczba postów: 5419
Liczba wątków: 38
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
0
To żeś Daniel wymyślił temat
Liczba postów: 1219
Liczba wątków: 11
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
1
Ja wiem, że palnę idiotyczne pytanie, ale: mamy tony. Jak to jest że niski ton to zupełnie coś innego i niezwiązanego z niską częstotliwością (drgania struny)?
Przepraszam
Liczba postów: 231
Liczba wątków: 1
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
0
Wszystko jest kwestią harmonicznych. To tak naprawdę nałożonych na siebie kilka harmonicznych i to od nich zależy cała barwa dźwięku. Całość miesza się ze sobą i dlatego słyszymy to jako jeden dźwięk. Cała barwa zależy od tego ile i które z tych harmonicznych (słyszalnych dla naszego ucha i wpływających znacząco na całą barwę) jest w stanie wytworzyć nasz instrument.
Wykonuje kolumny na zamowienie. Kontaktowac sie na PW.
Gear: MM Cutlass, rig is under production.
Sprzedam:
Aguilar OBP-2
Ashdown Perfect Ten
Harman Kardon PM635i
Liczba postów: 310
Liczba wątków: 12
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
0
Nawet wikipedia Panie
Ton lub ton prosty – dźwięk prosty mający sinusoidalny przebieg o ściśle określonej częstotliwości, amplitudzie i fazie. Dźwięk taki można wytworzyć przy pomocy kamertonu lub generatora elektro-akustycznego.
Ton to także inne określenie składowej harmonicznej. Każdy dźwięk (w rozumieniu akustyki) składa się z tonów. Okazuje się, że większość instrumentów muzycznych wytwarza dźwięki składające się z nieskończonej ilości tonów prostych o różnym natężeniu i częstotliwości będącej wielokrotnością tonu podstawowego (tworzących szereg harmoniczny). Barwa dźwięku zależy od natężenia występujących w nim tonów prostych lub pewnych pasm częstotliwości.
Liczba postów: 1219
Liczba wątków: 11
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
1
No wszystko OK, w teorii to tyle to i ja wiem ;] Ale wychodzi z tego, że w takim razie harmoniczne dla dźwięku np 440Hz muszą się równoważyć zarówno gdy lecimy szklanką jak i mułem. Czy coś źle kombinuję?
Liczba postów: 231
Liczba wątków: 1
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
0
(04-04-2010, 09:18 PM)Rumcayz napisał(a): No wszystko OK, w teorii to tyle to i ja wiem ;] Ale wychodzi z tego, że w takim razie harmoniczne dla dźwięku np 440Hz muszą się równoważyć zarówno gdy lecimy szklanką jak i mułem. Czy coś źle kombinuję?
źle. właśnie są inne. Dlatego ten sam dźwięk słyszysz inaczej.
Wykonuje kolumny na zamowienie. Kontaktowac sie na PW.
Gear: MM Cutlass, rig is under production.
Sprzedam:
Aguilar OBP-2
Ashdown Perfect Ten
Harman Kardon PM635i
Liczba postów: 310
Liczba wątków: 12
Dołączył: Mar 2010
Reputacja:
0
Ton podstawowy decyduje o wysokości dźwięku, reszta dodaje brzmienia.
|