Wpływ drewna na brzmienie - eksperyment Dana Atkinsona.
#1
Wielu z Was zapewne czyta Talkbass, ale mimo wszystko uważam że warto tutaj wrzucić ten temat.


-=DanAtkinson=- napisał(a):Ok gang, you ready to get crazy? :bassist:

Let me introduce you to my latest audio test subjects. In one corner, we have a 60's style Jazz bass with an Alder body from Warmoth. In the other corner, behold...THE SCRAP LUMBER BASS!

[Obrazek: alderj.jpg] [Obrazek: lumberj.jpg]

That's right. A bass body made from old, beatup, dusty scrap lumber from my basement. The wood came from Home Depot. About $10 for 8 feet of it. Obviously high grade stuff! Big Grin

I actually got this idea from TB member "Lackey" in the "Wood Matters Club" thread. He challenged me to build a bass from balsa wood for my next project. Well, I didn't have any balsa, but I did have this stuff. And I was bored tonight. So I figured, why not see if people can hear the difference??

For the audio recordings, I kept everything the same except for the body and bridge. Each bass has the same strings, pickups, and neck. I took precise measurements of the Alder bass to make sure all components were positioned in the same location on the Lumber bass.

Now, for these audio tests, I decided to simulate a real-world scenario. I recorded each bass in a mix, with drums and 2 guitar tracks. No vocals. So I'm being very conservative with the complexity of the mix. Also, I cranked the bass track higher than any proper audio engineer would.

I recorded three tracks. I used one of the basses twice. It's your job to identify which is which! Vote for your pick, and feel free to post a reply with your comments.

HERE ARE THE CLIPS:

http://www.atkinsonbasses.com/storage/X2.mp3 - Clip X
http://www.atkinsonbasses.com/storage/Y2.mp3 - Clip Y
http://www.atkinsonbasses.com/storage/Z2.mp3 - Clip Z

And please, you "tonewood" folks, don't try to make this a flame war. This is all in good fun. If we all approach this with an open mind we might learn something. Smile

(Just in case somebody tries to accuse me of lying about the answers, I've already emailed one of the Moderators with the correct ones.)

EDIT: Some of the tonewood folks have complained about the bass being "boomy" on the clips. This is because I kept the bass track totally raw, without any studio typical EQ adjustments to cut the lowest frequencies. (Ironically, I did this to appease the tonewood folks who complained about my use of compression on a prior test.)

So, I have revised the clips with a more typical studio EQ applied to the bass track. The "boominess" should be gone.

Below is a screen capture of the current poll results. Let's see if things change any going forward...[/B] [Obrazek: attachment.php?attachmentid=201204&d=1298397425]


Teraz w skrócie dla wyłącznie polskojęzycznych:

Dan postanowił zrobić mały eksperyment i porównać "brzmienie" dechy. Do tego użył Jazz Bassa w dechą Warmotha oraz kawałka deski kosztującego 10 dolarów za 8 stóp znalezionego w piwnicy. Wszystko zostało dokładnie pomierzone, nagrywane na tej samej elektrowni, setupie i gryfie. Tylko mostek jest inny.

W miksie jest perkusja, gitara i mocno podgłoszony surowy bas praktycznie bez obróbki (ponieważ poprzednio zarzucano mu że dodaje kompresję i za bardzo picuje sound).

Wykres z obrazka przedstawia wyniki ankiety przed jej zamknięciem, w chwili zamknięcia cyferki wynosiły odpowiednio od góry do dołu 40, 37, 66, 145.

Zapraszam do zabawy, wyniki (jeśli ktoś ich jeszcze nie znalazł na Talkbass) podam wieczorem albo jutro Smile

Proszę także nie skupiać się do końca nad "różnicą brzmienia" ale posłuchać też basu w kontekście. W końcu TO jest najważniejsze!

Myślę, że nie ma sensu dodawać ankiety, skoro każdy i tak może sprawdzić albo już zna właściwą odpowiedź. Temat ma posłużyć refleksji i być może dyskusji, gdyż badania przeprowadził już Dan osobiście Wink
Odpowiedz
#2
(09-15-2011, 12:20 PM)mazdah napisał(a): Myślę, że nie ma sensu dodawać ankiety, skoro każdy i tak może sprawdzić albo już zna właściwą odpowiedź.

42 strony tematu, napiszesz odpowiedź który jest który? dla mnie środkowy odstaje od pierwszego i ostatniego, ale chyba nie ma takiej odpowiedzi mrgreen

ogolnie to brzmienie takiej est ze nie slychac dobrze charakterystyki instrumentu, 0 gorki. Gdyby bylo wiecej srodka i gory to mysle ze byloby slychac roznice
fender -> fender -> fender
Odpowiedz
#3
Ja też myślę że ten środkowy jest trochę inny, ale równie dobrze może to być kwestia artykulacji
Fender Precision Bass MiJ/Spector Rex 5-->BigMuff Pi/Darkglass Vintage Overdrive/Darkglass Alpha Omega/Crybaby 105Q/EHX Steel Leather-->Ampeg STV3

Odpowiedz
#4
Brzmią podobnie, bo pewnie zapomniał odkręcić maskownicę do nagrania Wink
Odpowiedz
#5
(09-15-2011, 12:31 PM)Fabian napisał(a): 'W końcu TO jest najważniejsze!', nieuogolniaj.

No dobra.
Jak jest się basistą solowym, to faktycznie nie trzeba się przejmować jak brzmi zespół Wink
Pisząc TO miałem właśnie na myśli robotę w miksie - myślę, że jest to sprawa nadrzędna jeśli chodzi o basistę jako część zespołu.

(09-15-2011, 12:35 PM)Bolem napisał(a):
(09-15-2011, 12:20 PM)mazdah napisał(a): Myślę, że nie ma sensu dodawać ankiety, skoro każdy i tak może sprawdzić albo już zna właściwą odpowiedź.

42 strony tematu, napiszesz odpowiedź który jest który? dla mnie środkowy odstaje od pierwszego i ostatniego, ale chyba nie ma takiej odpowiedzi mrgreen

ogolnie to brzmienie takiej est ze nie slychac dobrze charakterystyki instrumentu, 0 gorki. Gdyby bylo wiecej srodka i gory to mysle ze byloby slychac roznice

Podam, ale nie od razu. A sygnał jak sygnał - tak to brzmi. Nagrywane liniowo, z lekkim eq (bo jak nadmienił Dan, bez tego za mocno buczało). Inaczej nie będzie. Zresztą w miksie - jak słychać, siedzi (tylko jest mocno za głośno)
Odpowiedz
#6
Właśnie. Deskowaty nie ma pickguarda. On MUSI brzmieć lepiej mrgreen

A tak serio to po przesłuchaniu tego na służbowym lapku i słuchawkach od mp3, to obstawiam, że ostatni to bas, dwa pierwsze to ta deska z doklejonymi przetwornikami.
Tradycyjny J-BASS B-HOOD member no. 2
Broda B-hood #11


(03-11-2013, 11:07 PM)Brylant napisał(a): [Bisq_mode=on]
Ale wszystko jest chujowe...
[Bisq_mode=off]
Odpowiedz
#7
Aha,bardzo ważna sprawa. Dan (i ja takżeWink nie twierdzi, że drewno nie wpływa na brzmienie.
Wszyscy wiemy że wpływa i to znacznie bardziej niż to słychać na tych próbkach.
Ale Dan postanowił trochę poprzekomarzać się z twierdzeniem "dobre drewno to podstawa" Wink

A tu macie kolejne fajne video:
http://www.youtube.com/watch?v=w5oSGkPUc_0 tyle, że podobno flaty nie oddają charakteru i brzmienia instrumentu Wink
Odpowiedz
#8
Z is alder, proszę o link do rozwiązania na PW, albo w temacie! Big Grin
Odpowiedz
#9
na słuchawkach Panasonic za 19,90 z laptopowej dźwiękówki mam wrażenie, że X ma mniej góry niż 2 pozostałe Big Grin
szkoda, że tak urywał dźwięki - spora różnica mogłaby być w sustainie, a w tej linii nie ma jak sprawdzić Smile

z resztą nie bez powodu precle brzmią jak brzmią - sound idzie z gryfu ;P
Chcesz nagrać naturalnie brzmiącą płytę? zapraszam: BurningTonesStudio

Uprzejmie informuję iż zespół Resin nie wystąpi w najbliższej edycji Mam Voice be the Idol, gdyż w godzinach emisji nie wolno spożywać środków odurzających, zaś regulaminowy czas pozwoliłby wyłącznie na zagranie intro.
Odpowiedz
#10
Z rzeczywiście brzmi inaczej chytry
Wysłane z mojego Leopard 2; masa bojowa 55,15t.

[Obrazek: fdan.jpg]
(12-25-2013, 12:49 AM)Sztyrlic napisał(a): A jeszcze taka kwestia: w sumie nie miałem wcześniej tunera [...]Rolleyes
Odpowiedz
#11
imo Z to olcha;D

przydalaby sie ankieta w naszym temacieSmile
Odpowiedz
#12
Prawdziwa roznice miedzy instrumentami byloby slychac gdyby Atkinson gral kciukiem bez bandu....
Odpowiedz
#13
Słuchałem tego ostatnio - na Beyerdynamicach słyszę wyraźną róznicę, jak sprawdziłem wyniki to rozpoznałem które były na jednym, a które na drugim - tylko wyszło, że dla mnie lepiej brzmiała ta deska a nie normalny korpus z olchy Smile

Tak czy inaczej obie imo brzmią dosyć słabo i nie dziwi, że nie są to wielkie różnice.
Odpowiedz
#14
(09-15-2011, 06:28 PM)Zenek_Spawacz napisał(a): Prawdziwa roznice miedzy instrumentami byloby slychac gdyby Atkinson gral kciukiem bez bandu....

I nagrał próbki w studiu które kosztuje 200 euro za godzinę a mix i master jednego kawałka 1000 euro - tak jak to robi każdy szanujący się basista Wink
Odpowiedz
#15
nie slychac tych eurosowBig Grin chyba, ze nie wypalapalem ironi;D
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 5 gości