Stabilność tempa utworu
#61
(01-12-2017, 01:05 PM)Alfik napisał(a):
(01-12-2017, 10:13 AM)ZbiKra napisał(a): 30 lat temu jako wprawkę odgrywałem m. in. linię basową we wspomnianym przez mnie wcześniej utworze Uriah Hepp - "Sympathy". Tam w obrębie jednego taktu mamy układ: ćwierćnuta - triola - ćwiercnuta - triola. Zagranie tego w tempie orygnialnym (ok. 140 BMP) to było - i dalej pewnie jest - spore wyzwanie dla basisty. Problemem jest nie tyle samo finger action co utrzymanie równego time przez cały utwór. Moje ówczesne ćwiczenia polegały na graniu na gitarze przez wzmacniacz równolegle do oryginału odtwarzanego z kasety na magnetofonie Kapral (ktoś pamięta ?). Rejestrowania swojego śladu nie miałem wtedy technicznych możliwości. Dzisiaj recording nie stanowiłby problemu, ale nie mam już tak silnej pasji do doskonalenia swoich umiejętności. Ale jednak z tym Sympathy się sprawdzę - ocenię swój progres/regres (raczej to drugie) na przestrzeni tych 30 lat.

Teraz zajmijmy się na początek sporostowaniami i eliminacją bzdur. 

Jeśli już rozmawiamy o Symphaty, to Gary Thain którego twórczość obydwoje uwielbiamy nie żył już od dwóch lat jak nagrywany był ten utwór i na basie gra tutaj Trevor Bolder (doskonały basista swoją drogą). 

Tam nie ma układu: "ćwierćnuta - triola - ćwiercnuta - triola"... choć ten układ właśnie przeszedł już do historii tego forum. 

Przez ogromną częśc utworu masz podział: (aby było prościej analizować przyjmijmy, że utwór jest w metrum 12/8) ósemka, pauza ósemkowa, ósemka, trzy ósemki, ósemka, pauza ósemkowa, ósemka, trzy ósemki, i problem nie polega tam na utrzymaniu tempa tylko na finezyjnym prowadzeniu akcentów i dynamiki w obrębie jednego taktu jak i dłuższej frazy, tak aby owe trzy ósemki pod rząd grane w słabej części taktu doprowadzały nas do ósemka, pauza ósemkowa, ósemka w mocnej części. Dodatkowo basita często omija lub gra jako tzw deadnotes pierwszą z grupy trzech ósemek tzw. "doprowadzających", co nieco komplikuje ten podział i dodaje mu finezji. 

Prawidłowa analiza i rozumienie tego co się gra, zwykle pomaga w realizowaniu swojej partii instrumentalnej.

Swego czasu nabyłem płytę "Sweet Freedom" (jakąś reedycję, wydaną po rosyjsku). Z okładki dowiedziałem się jak nazywa się basista. To był Thain. Od tamtego czasu zakodowałem sobie w glowie, że w Uriah Heep na basie gra stale on.

Nigdy nie widzialem partytury ani tabów do tego numeru. Wszystko rozkminiałem na słuch. Jak wspomniałem wcześniej - dla mnie ten utwór to był rodzaj wprawki. Nawet gdybym znał wcześniej zapis nutowy to pewnie uprościłbym go maksymalnie do takiego poziomu, aby w minimalnym stopniu zachować charakter oryginalnego groove (a raczej tylko podstawowe dźwieki tego groove, bez dodatkowych elementów artykulacyjnych typu akcent, poziom dynamiki, itp.). Myślę, ze to mi się udało.
Pewne elementy tego co w Twoim zapisie zawiera się w takcie o metrum 12/8 u mnie stanowi część taktu poprzedniego lub następnego. Bo ja sprowadziłem to do metrum 4/4. Dodam tylko, że te wspomniane w moim schemacie ćwierćnuty częściej grałem jako szesnastki lub ósemki uzupełnione o odpowiednią ilość odpowiednich pauz.
Kwestii akcentów i deadnotes nigdy nie brałem pod uwagę - moim celem było wypracować palcowanie i utrzymać tempo przez cały utwór.
Odpowiedz
#62
(01-12-2017, 02:37 PM)ZbiKra napisał(a): Pewne elementy tego co w Twoim zapisie zawiera się w takcie o metrum 12/8 u mnie stanowi część taktu poprzedniego lub następnego. Bo ja sprowadziłem to do metrum 4/4. Dodam tylko, że te wspomniane w moim schemacie ćwierćnuty częściej grałem jako szesnastki lub ósemki uzupełnione o odpowiednią ilość odpowiednich pauz.
pogrążasz się dalej...
uściślijmy: "Tam w obrębie jednego taktu mamy układ: ćwierćnuta - triola - ćwiercnuta - triola" w metrum 4/4 wspomniany przez Ciebie podział ćwierćnuta triola ćwierćnuta triola brzmi tak:
https://soundcloud.com/blazejdomanski/cwiercnuta-triola
nagrałem Ci na pustych strunach, aby było Ci łatwiej zanalizować i abyśmy skupili się na rytmice, a nie na melodii.
Słyszysz gdzieś ten podział w utworze Symphaty grupy Uriah Heep?


By the Way to jest bardzo ciekawy podział, bo słuchając bębnów ma się wrażenie, że metrum to 4/4 triolowo a słuchając basu, że 3/4 stright ósemka z kropką szesnastka. To jeden z takich myków ala Krzysiek ŚcierańskiSmile

1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor

[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]
Odpowiedz
#63
(01-12-2017, 04:02 PM)Alfik napisał(a):
(01-12-2017, 02:37 PM)ZbiKra napisał(a): Pewne elementy tego co w Twoim zapisie zawiera się w takcie o metrum 12/8 u mnie stanowi część taktu poprzedniego lub następnego. Bo ja sprowadziłem to do metrum 4/4. Dodam tylko, że te wspomniane w moim schemacie ćwierćnuty częściej grałem jako szesnastki lub ósemki uzupełnione o odpowiednią ilość odpowiednich pauz.
pogrążasz się dalej...
uściślijmy: "Tam w obrębie jednego taktu mamy układ: ćwierćnuta - triola - ćwiercnuta - triola" w metrum 4/4 wspomniany przez Ciebie podział ćwierćnuta triola ćwierćnuta triola brzmi tak:
https://soundcloud.com/blazejdomanski/cwiercnuta-triola
nagrałem Ci na pustych strunach, aby było Ci łatwiej zanalizować i abyśmy skupili się na rytmice, a nie na melodii.
Słyszysz gdzieś ten podział w utworze Symphaty grupy Uriah Heep?


By the Way to jest bardzo ciekawy podział, bo słuchając bębnów ma się wrażenie, że metrum to 4/4 triolowo a słuchając basu, że 3/4 stright ósemka z kropką szesnastka. To jeden z takich myków ala Krzysiek ŚcierańskiSmile

Jeśli mam się pogrążać to na całego...

Najpierw link do podręcznika Popławskiego z definicją trioli. Paradoksalnie w przykładzie nr 49, takt 1 i 3 przywołany jest schemat ćwierćnuta - triola - ćwierćnuta - triola. Mówi Ci to coś ?

https://myspace.com/zbikra/mixes/streamm.../374393045



Teraz link do schematu, w którym uczyłem się ogrywać Sympathy. Zrobiony w midi, bo chwilowo nie mam dostępu do gitary. Przedstawia wariant ćwierćnuta - triola - ósemka - pauza ósemkowa - triola.To wszystko kilka razy w pętli. Metrum - oczywiście 4/4.
 
https://soundcloud.com/zbikra/sympathy-podzial

Przyznasz, że nasze wersje nieco się różnią. Moim zdaniem - próbka którą mi nagrałeś bardziej przypomina tzw. shuffle. Pewnie znasz ten termin,ale dla spokoju sumienia powiem na czym polega: odgrywany jest jak typowa triola, ale z pominięciem środkowego (drugiego) dźwięku.Jeśli i tym razem mi nie wierzysz - definicji poszukaj sobie sam.
Odpowiedz
#64
(01-10-2017, 03:19 PM)Burning napisał(a): Ciekawym jest to, że jedna z najlepszych polskich kapel stoner/doom nie używa metronomu i nagrywa na setkę, a i tak brzmią najlepiej.

Kogo masz na myśli? Big Grin
Odpowiedz
#65
(01-12-2017, 07:21 PM)ZbiKra napisał(a):
(01-12-2017, 04:02 PM)Alfik napisał(a):
(01-12-2017, 02:37 PM)ZbiKra napisał(a): Pewne elementy tego co w Twoim zapisie zawiera się w takcie o metrum 12/8 u mnie stanowi część taktu poprzedniego lub następnego. Bo ja sprowadziłem to do metrum 4/4. Dodam tylko, że te wspomniane w moim schemacie ćwierćnuty częściej grałem jako szesnastki lub ósemki uzupełnione o odpowiednią ilość odpowiednich pauz.
pogrążasz się dalej...
uściślijmy: "Tam w obrębie jednego taktu mamy układ: ćwierćnuta - triola - ćwiercnuta - triola" w metrum 4/4 wspomniany przez Ciebie podział ćwierćnuta triola ćwierćnuta triola brzmi tak:
https://soundcloud.com/blazejdomanski/cwiercnuta-triola
nagrałem Ci na pustych strunach, aby było Ci łatwiej zanalizować i abyśmy skupili się na rytmice, a nie na melodii.
Słyszysz gdzieś ten podział w utworze Symphaty grupy Uriah Heep?


By the Way to jest bardzo ciekawy podział, bo słuchając bębnów ma się wrażenie, że metrum to 4/4 triolowo a słuchając basu, że 3/4 stright ósemka z kropką szesnastka. To jeden z takich myków ala Krzysiek ŚcierańskiSmile

Jeśli mam się pogrążać to na całego...

Najpierw link do podręcznika Popławskiego z definicją trioli. Paradoksalnie w przykładzie nr 49, takt 1 i 3 przywołany jest schemat ćwierćnuta - triola - ćwierćnuta - triola. Mówi Ci to coś ?

https://myspace.com/zbikra/mixes/streamm.../374393045



Teraz link do schematu, w którym uczyłem się ogrywać Sympathy. Zrobiony w midi, bo chwilowo nie mam dostępu do gitary. Przedstawia wariant ćwierćnuta - triola - ósemka - pauza ósemkowa - triola.To wszystko kilka razy w pętli. Metrum - oczywiście 4/4.
 
https://soundcloud.com/zbikra/sympathy-podzial

Przyznasz, że nasze wersje nieco się różnią. Moim zdaniem - próbka którą mi nagrałeś bardziej przypomina tzw. shuffle. Pewnie znasz ten termin,ale dla spokoju sumienia powiem na czym polega: odgrywany jest jak typowa triola, ale z pominięciem środkowego (drugiego) dźwięku.Jeśli i tym razem mi nie wierzysz - definicji poszukaj sobie sam.

Dalej nic nie kumasz  mrgreen

Ustalmy jedno ja wiem co tam jest zagrane, umiem to zapisać i potrafie to zagrać. Utwór ten prawidłowo zapisuje się w metrum 12/8. Triole stosujesz, wtedy gdy coś w utworze grane jest normalnie (tzw z podziałem dwudzielnym) jako podkreślenie zmiany w pulsacji. W Sympathy nie ma "stright" ósemek ani pulsu ósemkowego na 4/4. Jak już ktoś upiera się aby stosować zapis triolowy (uważany za błędny w tym przypadku), to przyjeło się, aby triolką nazywać wredy najmniejszą wartość pulsacji (czyli pojedyńczą nutkę z trzech "ztriolowanych ósemek) - podobnie jak ustawisz sobie grid w DAW na triole to jednostką podziału jest pojedyńcza wartość jednej np ósemki ztriolowanej a nie cała grupa - czyli w tym przypadku ćwierćnuta. Nazywanie triolą, kwartolą pentolą etc.  grupy nut ma najczęściej miejsce wtedy, gdy właśnie zmieniają one "punktowo" pulsacje numeru. Dodatkowo metrum 12/8 nie polega na tym, że coś tam się dodaje z taktu przed i po w metrum 4/4 jak sugerowałeś. Jeśli będziemy się trzymać twojej semantyki i jako triole traktować grupę trzech ósemek ztriolowanych to i tak nie ma tam na mocnej częsci taktu, całych nut ani ósemek ani szesnastek jak sugerowałeś. Podział, który wystęguje w Sympathy bywa właśnie nazywany w niektórych kręgach "shuffle" coć pojęcie ma znacznie szerszą i bardziej wieloznaczną definicję. Nie ma on z pewnością natomiast nic wspólnego z tym co zagrałem. Nie musisz mi przytaczać przykładów z Popławskiego przerabiałem tą szkołę 25 lat temu i mam ją obok na półce z dedykacją autora.  

Z resztą szkoda już czasu na "akademickie" dyskusje na temat tego utworu - bardzo jestesmy ciekawi jak grasz ten utwór i osobiście liczę, że wrzucisz tutaj fragment groove jak tylko spotkasz się ze swoją gitarą basową. Wtedy będziemy wiedzieć co i jak.

1978 MIA Fender Jazz Bass Ash Maple BA II, 1973 MIA Fender Jazz Bass Fretless Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Alder Rosewood BA II, 1979 MIA Fender Precision Bass Ash Rosewood BA II, 1972/1988 Custom Fender/Ibanez Jazz Bass Fretless BA II-> Phil Jones, Monster and George'L Cables -> Futube Custom Preamp, Futube modified: DEMETER HBP-1 Tube Bass Preamplifier, SWR SM900, SWR GrandPrix, SWR Interstellar Overdrive; Ampeg SVT II Pro, Marshall JMP1, Fender MB1200 PowerAmp; Groove Tubes SE II, 1970 Hiwatt DR103, 1975 Sound City 50B Plus -> Aguilar GS 210, Aguilar GS 410, Aguilar GS 115, Hiwatt Custom 4x12, Fender ToneMaster Custom Shop 2x12 with Fane Spk, Fender Rumble Custom Shop 4x10, Ampeg SVT-810AV, SOS Audio Upgrades Buss Compressor

[Obrazek: 1218859243852_f.jpg]
Odpowiedz
#66
Alfik,Ty to musisz mieć kurwa strasznie smutne życie Sad
Jebać sygnatury
Odpowiedz
#67
Alfik, przynajmniej w części swojej pracy, jest inżynierem.
Wyobraź sobie, że ktoś mówi inżynierowi budowy mostów: "Co to za filozofia, podwiesić kładkę na pylonie, polać asfaltem i gotowe!"
Chcesz nagrać naturalnie brzmiącą płytę? zapraszam: BurningTonesStudio

Uprzejmie informuję iż zespół Resin nie wystąpi w najbliższej edycji Mam Voice be the Idol, gdyż w godzinach emisji nie wolno spożywać środków odurzających, zaś regulaminowy czas pozwoliłby wyłącznie na zagranie intro.
Odpowiedz
#68
(01-14-2017, 05:07 AM)Michaś napisał(a): Alfik,Ty to musisz mieć kurwa strasznie smutne życie Sad

Smutne na pewno jest, merytoryczne tłumaczenie oczywistych rzeczy, idiotom bez szkoły Wink

Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości